Lexus RC 300h Luxury Line (2016)

Ingetogen reismobiel

Lexus RC 300h
Lexus RC 300hLexus RC 300hLexus RC 300hLexus RC 300hLexus RC 300h
Op basis van de vierdeurs IS bouwt Lexus nu een sportief gelijnde coupé, de RC. Is het alleen uiterlijk vertoon of geeft de auto ook de bijbehorende rijbeleving?

Net als Audi, BMW en Mercedes bouwt Lexus nu een coupé op basis van een bestaand vierdeursmodel. De coupéversie van de IS debuteerde vorig jaar als brute RC F met V8. Nu is hij er ook als RC 300h. Dit betekent een viercilinder en een versnellingsbak met ingebouwde elektromotoren die werkt als een cvt. De motoren zijn samen goed voor 223 pk. De hybride-componenten brengen het gewicht echter op 1.700 kg en dat drukt de prestaties. Van 0-100 km/h in 8,6 seconde en een topsnelheid van 190 km/h zijn in dit segment bescheiden waarden.

Een goede zitpositie achter het stuur vinden gaat eenvoudig, maar lange mensen kunnen het glazen schuif-kanteldak beter niet bestellen. De achterbank is alleen voor kleine kinderen of bagage. De RC heeft namelijk slechts 340 liter bagageruimte. Het interieur is keurig afgewerkt, maar maakt geen harmonieuze indruk. Met name in de bedieningsclusters zit weinig eenheid. En het bedieningselement op de middentunnel is een touchpad die beweegt als een joystick. Bij de minste of geringste aanraking schiet de cursor als een dolle over het scherm.

Met flippers aan het stuur kun je invloed uitoefenen op het schakelgedrag, maar de elektronica is de baas, zelfs in 'manual'. De automaat functioneert overigens prima. De aandrijvingscomponenten werken naadloos samen, maar de beleving is beperkt. Vanwege de extra hybride-kilo's is de RC niet bepaald lichtvoetig. De stuurinrichting geeft genoeg door van wat er zich tussen rubber en asfalt afspeelt, maar er blijft enige afstandelijkheid. Wanneer je pusht, lijkt de achterkant bereid een stapje opzij te zetten. De remweg van 40,1 meter is aan de lange kant. De RC is meer een reismobiel voor de zakelijke rijder dan een sportwagen. Dat bevestigt de prijslijst. De instapversie (€ 45.695) heet namelijk Business Line Pro. De auto in de test is een RC 300h Luxury Line (€ 53.495) en is meer bedoeld om in weelde te cruisen. Voor wie meer dynamiek wil, is er de F Sport Line met adaptief onderstel. De RC is in Nederland alleen met V8 of hybride-aandrijflijn verkrijgbaar.

Oordeel

3 sterren

De Lexus RC mikt met zijn ingetogen karakter vooral op de zakelijke rijder. Sportieve prestaties zijn bijzaak, maar voor het in weelde reizen over lange afstanden is de RC uitstekend geschikt.

Signalement

Merk Lexus
Model RC 300h Luxury Line
Carrosserie 2-deurs, coupé
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 54.245

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 2.494 cc
Maximaal vermogen 164 kW / 223 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 221 Nm bij 4.200 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.695 mm / 1.840 mm / 1.395 mm
Wielbasis 2.730 mm
Massa leeg 1.700 kg
Laadvermogen 470 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 0 kg / 0 kg
Banden voor235/40R19Prijzen
Banden achter265/35R19Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,8 s (fabrieksopgave: 8,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,9 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,8s
Brandstofverbruik 5,3 l/100km
CO2-uitstoot 116 g/km

Lezersreacties (60) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.