Lexus RC 300h Luxury Line (2016)
Ingetogen reismobiel
Net als Audi, BMW en Mercedes bouwt Lexus nu een coupé op basis van een bestaand vierdeursmodel. De coupéversie van de IS debuteerde vorig jaar als brute RC F met V8. Nu is hij er ook als RC 300h. Dit betekent een viercilinder en een versnellingsbak met ingebouwde elektromotoren die werkt als een cvt. De motoren zijn samen goed voor 223 pk. De hybride-componenten brengen het gewicht echter op 1.700 kg en dat drukt de prestaties. Van 0-100 km/h in 8,6 seconde en een topsnelheid van 190 km/h zijn in dit segment bescheiden waarden.
Een goede zitpositie achter het stuur vinden gaat eenvoudig, maar lange mensen kunnen het glazen schuif-kanteldak beter niet bestellen. De achterbank is alleen voor kleine kinderen of bagage. De RC heeft namelijk slechts 340 liter bagageruimte. Het interieur is keurig afgewerkt, maar maakt geen harmonieuze indruk. Met name in de bedieningsclusters zit weinig eenheid. En het bedieningselement op de middentunnel is een touchpad die beweegt als een joystick. Bij de minste of geringste aanraking schiet de cursor als een dolle over het scherm.
Met flippers aan het stuur kun je invloed uitoefenen op het schakelgedrag, maar de elektronica is de baas, zelfs in 'manual'. De automaat functioneert overigens prima. De aandrijvingscomponenten werken naadloos samen, maar de beleving is beperkt. Vanwege de extra hybride-kilo's is de RC niet bepaald lichtvoetig. De stuurinrichting geeft genoeg door van wat er zich tussen rubber en asfalt afspeelt, maar er blijft enige afstandelijkheid. Wanneer je pusht, lijkt de achterkant bereid een stapje opzij te zetten. De remweg van 40,1 meter is aan de lange kant. De RC is meer een reismobiel voor de zakelijke rijder dan een sportwagen. Dat bevestigt de prijslijst. De instapversie (€ 45.695) heet namelijk Business Line Pro. De auto in de test is een RC 300h Luxury Line (€ 53.495) en is meer bedoeld om in weelde te cruisen. Voor wie meer dynamiek wil, is er de F Sport Line met adaptief onderstel. De RC is in Nederland alleen met V8 of hybride-aandrijflijn verkrijgbaar.
Oordeel
De Lexus RC mikt met zijn ingetogen karakter vooral op de zakelijke rijder. Sportieve prestaties zijn bijzaak, maar voor het in weelde reizen over lange afstanden is de RC uitstekend geschikt.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | RC 300h Luxury Line |
Carrosserie | 2-deurs, coupé |
Transmissie | sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 54.245 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn, hybride |
Cilinderinhoud | 2.494 cc |
Maximaal vermogen | 164 kW / 223 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 221 Nm bij 4.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.695 mm / 1.840 mm / 1.395 mm |
Wielbasis | 2.730 mm |
Massa leeg | 1.700 kg |
Laadvermogen | 470 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
Banden voor | 235/40R19Prijzen |
Banden achter | 265/35R19Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,8 s (fabrieksopgave: 8,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,8s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 116 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (60) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.