Daewoo Nexia 1.5 GTX (1996)
Kadett-evolutie
Als nieuwe autofabrikant ontwikkelt Daewoo zich razendsnel. Voor de start zorgden licenties van General Motors, waardoor het nieuwe merk kon debuteren met een paar eigentijdse varianten op de Opel Kadett en de Chevrolet Monza. Die modellen heten hier respectievelijk Nexia en Espero; in deze test komt de sportief-getinte Nexia GTX met een 1,5-liter zestienklepper aan bod.
Vergeleken met de achtkleps Nexia GL heeft de GTX 15 pk en 14 newtonmeter méér onder de motorkap en dat is tijdens het rijden erg goed te merken. De fabriek is of erg bescheiden over de prestatiewinst, of we hadden een extra goed exemplaar getroffen, maar de acceleratiemetingen in de testauto overtroffen de fabrieksgegevens in ieder geval ruimschoots. Dat heeft waarschijnlijk veel te maken met de vrij 'korte' eindoverbrenging van dit model, die weer verband houdt met het uitzonderlijk lage toerental (4800) waarbij de zestienklepper zijn hoogste vermogen levert.
Daardoor trekt de GTX bij alle regimes ongewoon fel: van stilstand tot 100 km/h klokten we 10,4 s (fabriek 12,2) en op de snelweg van 80-120 km/h legde hij in de vierde versnelling zomaar een supertijd van 8 seconden op het asfalt. Zelfs in '5' betoonde de Kadett-volgeling zich met zijn inhaalsprint in 11,8 seconden nog opvallend levendig. Als bewijs voor de gezonde conditie van de testwagen kwam ook de topsnelheid nog een paar kilometer hoger uit dan de opgave van de fabriek.
Als consequentie van zijn kwieke gedrag produceert de Nexia GTX met zijn close-ratiobak en korte eindoverbrenging wel iets meer motorgerucht dan het kalmer presterende standaardmodel. Vergeleken met de GL sloeg de geluidsmeter bij de gebruikelijke snelheden dan ook een deebeetje verder uit. Eveneens zeer verklaarbaar is het wat hogere brandstofverbruik van de rappe GTX; gezien de prestaties is een testgemiddelde van 1:11,3 echter netjes genoeg.
Schappelijke prijs
Een van de interessantste kanten van de Nexia is natuurlijk de schappelijke prijs èn de tegenwaarde die je daarvoor in huis haalt. Kort gezegd betekent het dat je voor je bijna 28 mille een auto krijgt, die weliswaar ietsje minder modern is dan een overeenkomstige, ruwweg 4000 gulden duurdere Opel Astra. En om het er nog wat steviger in te wrijven, slaat hij zijn Europese verwant met stukken als het om prestaties gaat. Bovendien is die Nexia toch weer een stap verder als je hem met de laatste Kadett vergelijkt. Z'n body is wat ronder en gladder en ook het interieur is er op vooruitgegaan. Nog steeds voel je onderhuids het onverwoestbare Kadett-karakter, maar er ligt een aantrekkelijk vernisje overheen.
Ook op de accessoiresbezetting hebben de nijvere Koreanen hun best gedaan. De standaarduitrusting omvat een airbag, centrale deurvergrendeling en elektrische zijruiten, in het dashboard zit een duidelijke toerenteller en de bestuurder wordt verwend met een in hoogte verstelbare stoel en dito stuurkolom. Een gemist kansje is het ontbreken van elektrisch bediende spiegels, maar aan de andere kant offreert de Nexia op het dashboard weer w‚l een paar drukknopjes voor het op afstand openen van de benzineklep en het kofferdeksel.
Wat zijn rij-eigenschappen betreft, valt er over de Nexia GTX weinig bijzonders te melden. Het pittige motortje werkt natuurlijk van harte mee aan een avontuurlijke, lichtelijk geforceerde rit over bochtige paden en het is zonder meer een verdienste van het goedmoedige Kadett-onderstel dat uitglijers daarbij zelden worden afgestraft. Maar je merkt wel dat een moderne Astra in dit opzicht meer raffinement in huis heeft en in het grensgebied een 'scherpere' indruk maakt. Ietwat vertroebelend werkt bij die vergelijking de wat te sterke stuurbekrachtiging van de Koreaan: best lekker in de parkeergarage, maar op snelheid een tikje wazig en ongevoelig.
Aan zulke details merk je dat Daewoo nog wel iets heeft bij te leren, maar het is toch bewonderenswaardig hoe goed ze met de Nexia nu al hebben ingespeeld op de Europese smaak. Aan Hyundai en Kia hebben we eerder gezien hoe snel en attent in Korea de puntjes op de i worden gezet. Dat belooft nog wat voor het jongste Koreaanse merk.
Signalement
Merk | Daewoo |
---|---|
Model | Nexia 1.5 GTX |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.704 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.498 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 4.800 tpm |
Maximaal koppel | 137 Nm bij 3.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.256 mm / 1.662 mm / 1.393 mm |
Wielbasis | 2.520 mm |
Massa leeg | 1.002 kg |
Laadvermogen | 478 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 860 kg / 450 kg |
Banden | 185/60HR14Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,4 s (fabrieksopgave: 12,2 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lees ook
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Deze bloedmooie Jaguar XJ6 en BMW 2800 moesten de Mercedes S-klasse aanvallen
Test: Nio ET9 - Rijden met champagnepiramide op de neus
Test: Hyundai Ioniq 5 - Beter zonder dat je het ziet
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.