Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic (2013)

Belangrijke speler

Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic - A
Begin 21e eeuw werd zijn voorganger niet altijd even serieus genomen. Toch is de nieuwe Toyota Auris Touring Sports Hybrid hoe je het ook wendt of keert een belangrijke speler in de huidige automarkt.

Als je omstreeks 2000 te kennen gaf een Corolla Wagon –een voorganger van de Toyota Auris Touring Sports – te rijden, kreeg je niet bij iedereen de handen op elkaar. De Corolla Wagon was al geen droommateriaal, en ook de Prius werd aanvankelijk niet al te enthousiast ontvangen. Toch legde die auto wel mooi de basis voor de hybride-technologie waarmee deze Auris Touring Sports goede sier maakt. Die maakt hem namelijk zuinig en dus financieel aantrekkelijk.

Een stationwagon koop je uiteraard voor zijn ruimteaanbod en daarin stelt de Toyota niet teleur. Wanneer de bagageklep opengaat, kan daarachter kan maar liefst 530 liter bagage worden verstouwd. Een ruk aan de hendel in de bagageruimte is voldoende om de inhoud te vergroten naar 1.658 liter. De ruimte op de achterbank is beperkt. Een volwassene kán er zitten, maar ruim is anders. Over de ruimte voorin valt niets te klagen. De gebruikte materialen in het interieur zijn ook wat hard en de vormgeving is weinig subtiel, maar overzichtelijk is het wel en het geheel voelt stevig en degelijk aan. Minpuntje is het scherm voor de boordcomputer tussen de tellers, dat grafisch niet meer helemaal van deze tijd is.

Respectabele voorsprong

Over de aandrijflijn van de Auris Touring Sports is nagedacht. Omdat Toyota er op hybride-gebied vroeg bij was, heeft het merk een respectabele voorsprong opgebouwd. Daar plukt deze nieuwe C-segmenter nu de vruchten van, want dankzij de van de Prius afkomstige techniek is deze auto heel erg zuinig. Toyota vervangt de toerenteller door een ecometer, die alarmerend uitslaat wanneer je het gaspedaal diep intrapt. Daardoor word je continu gemaand rustig om te springen met het gas. Om de Toyota 'eco' te houden, moet je echter met een fluwelen voet rijden, en vooral tijdens het invoegen op de snelweg is de versnelling niet altijd toereikend. Geef je meer gas, dan hoor je de motor in toeren klimmen, terwijl de traploze automaat het toerental vasthoudt. De verhouding tussen de stand van het gaspedaal, het motorlawaai en de versnelling is daardoor niet altijd helemaal zoals je verwacht. De rijervaring is zodoende afstandelijk, maar zoals z'n makers beloven springt de Auris zeer zuinig om met brandstof. Zonder enige moeite scoren we 1 op 20,4, en wie regelmatig op provinciale wegen rijdt, zal nog beter kunnen scoren.

De Auris is vooral afgestemd op comfort en minder deinerig dan de vorige generatie, maar het gaat te ver om deze auto sportief te noemen. Wel doet de auto wat lichtvoetiger aan. Een prima compromis, maar de demping had wel een tandje minder straf gemogen. Nu wil de koets nog wel eens wat enthousiast bewegen bij dwarsrichels. Vervelender is dat de rem een beetje moeilijk te doseren is. Aanvankelijk rem je op de elektromotor en pas als je doortrapt, gaan de remmen werken. Daardoor trap je nog wel eens te zacht of juist te hard. Hier ligt duidelijk nog ruimte voor verbetering.

Oordeel

3 sterren

Toyota’s stationwagon is rationeel een zeer goede keuze. Hij is bewezen betrouwbaar, extreem zuinig, ruim en allround capabel.

Signalement

Merk Toyota
Model Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie sequentiële automaat
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 28.125

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn, hybride
Cilinderinhoud 1.798 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 5.200 tpm
Maximaal koppel 142 Nm bij 2.800 tpm
Accu capaciteit (bruto) 1 kWh
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.560 mm / 1.760 mm / 1.460 mm
Wielbasis 2.600 mm
Massa leeg 1.310 kg
Laadvermogen 555 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 345 kg / 345 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 175 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,9 s (fabrieksopgave: 11,2 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 8,1s
Brandstofverbruik 3,7 l/100km
CO2-uitstoot 87 g/km

Lezersreacties (80) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.