Renault Captur TCe 120 Dynamique (2013) - Test
Leuk rij-ijzertje
Renault introduceerde op de Salon van Genève van 2013 de nieuwe Captur, een cross-over die het Franse merk ontwikkelde op basis van de Clio. Wij reden de versie met 120 pk sterke benzinemotor en zestrapsautomaat.
De Renault Captur valt vanbuiten vooral op door zijn two-tonelak. In een gewone kleur valt het model al gauw terug in de grijze massa. Vanbinnen is hij op het eerste gezicht misschien niet zo apart, maar als je eens wat beter gaat kijken, val je werkelijk van de ene verbazing in de andere. Het dashboardkastje blijkt een enorme lade. Behalve meer ruimte moet dat ook een betere toegankelijkheid vanaf de bestuurderstoel opleveren. Dat klopt, mits je geen bijrijder hebt, want die moet zijn benen dan eerst optrekken. De stoelzakken aan de rugleuningen zijn vervangen door een paar dikke elastieken, waar een bassist jeukende vingers van krijgt. Helaas zijn de interieurontwerpers van Renault duidelijk wat zuinig geweest in de bouwmaterialenwinkel. Het harde, zwarte plastic is een flinke stap terug, maar het wordt op veel plekken weggemoffeld met flinke panelen in hoogglans zwart. In de testperiode moeten we regelmatig het lichtarmatuur in het plafond terugdrukken. En wanneer we voor de foto de motorkap willen openen, staan we met het losse sluitmechanisme in onze handen. Op dit soort momenten wreekt zich het streven naar een lage prijs.
Handige verrassing
De meest handige verrassing die de Captur in petto heeft, is de afritsbare bekleding. Je haalt het er zo af en stopt het in de wasmachine. Bovendien kun je, mocht je de bekleding een keer beu worden, voor een klein bedrag een nieuw setje kopen. Of ruilen met die van je Captur-buur. Mocht je je auto willen verkopen en de indruk willen wekken dat hij van een oud vrouwtje is geweest en altijd binnen heeft gestaan, dan koop je simpelweg een nieuw stofje en lijkt hij in elk geval vanbinnen weer als nieuw. Achterin is de Captur lekker ruim. Hij heeft een verschuifbare achterbank waarmee je een grotere bagageruimte of juist meer beenruimte kunt creëren.
De 1,2-litermotor is klein, maar dapper. Tenminste, in de beleving, want de harde cijfers van onze metingen tonen aan dat de Captur toch echt niet snel is. Dat zit hem vooral in de reactietijden van de automaat, want de krachtbron zelf voelt behoorlijk kwiek aan. Het is om die reden jammer dat je verplicht bent hem in combinatie met de automaat te nemen. Die schakelt op zich lekker snel, maar voordat het zover is, heeft hij even bedenktijd nodig, waardoor het geheel nogal traag reageert op plotseling gas geven. Een handbak had dit euvel verholpen. Het onderstel van de Captur goed voor elkaar. De auto rijdt behoorlijk strak, al lever je daarvoor wel wat comfort in. Daar krijg je echter veel beleving voor terug. Dat maakt de Captur echt een leuk rij-ijzertje.
Je krijgt bij Renault veel luxe voor je geld. Ons testexemplaar is uitgevoerd als Dynamique en dat is de meest luxe versie. Die heeft met deze motor en de (verplichte) automaat zaken als klimaatregeling, navigatie, licht- en regensensor, de two-tonelak en de afritsbare bekleding al in the pocket.
Oordeel
De Captur is een mooi compromis tussen sportiviteit en gebruiksgemak. Hij is vlot, scherp, ruim en bovenal erg flexibel.
Signalement
Merk | Renault |
---|---|
Model | Captur TCe 120 Dynamique |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 25.370 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.196 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 4.900 tpm |
Maximaal koppel | 205 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.122 mm / 1.778 mm / 1.566 mm |
Wielbasis | 2.606 mm |
Massa leeg | 1.159 kg |
Laadvermogen | 564 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 625 kg |
Banden | 205/55R17Prijzen |
Topsnelheid | 192 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,1 s (fabrieksopgave: 10,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,1s |
Brandstofverbruik | 8,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,6 l/100km) |
CO2-uitstoot | 125 g/km |
PRIVATE LEASE Renault Captur
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Voor €10.000 op zoek naar een hoge zit: deze SUV's bieden het
Hoe zuinig is de Renault Captur (2013 – 2019) in de praktijk?
Citroën C4 Cactus (2015) - Renault Captur (2015) - Occasion Test
Renault Captur - Occasion Aankoopadvies
Peugeot 2008 vs Renault Captur - Dubbeltest
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (47) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.