Renault Captur TCe 120 Dynamique (2013) - Test

Leuk rij-ijzertje

Renault Captur TCe 120 Dynamique

Renault introduceerde op de Salon van Genève van 2013 de nieuwe Captur, een cross-over die het Franse merk ontwikkelde op basis van de Clio. Wij reden de versie met 120 pk sterke benzinemotor en zestrapsautomaat.

De Renault Captur valt vanbuiten vooral op door zijn two-tonelak. In een gewone kleur valt het model al gauw terug in de grijze massa. Vanbinnen is hij op het eerste gezicht misschien niet zo apart, maar als je eens wat beter gaat kijken, val je werkelijk van de ene verbazing in de andere. Het dashboardkastje blijkt een enorme lade. Behalve meer ruimte moet dat ook een betere toegankelijkheid vanaf de bestuurderstoel opleveren. Dat klopt, mits je geen bijrijder hebt, want die moet zijn benen dan eerst optrekken. De stoelzakken aan de rugleuningen zijn vervangen door een paar dikke elastieken, waar een bassist jeukende vingers van krijgt. Helaas zijn de interieurontwerpers van Renault duidelijk wat zuinig geweest in de bouwmaterialenwinkel. Het harde, zwarte plastic is een flinke stap terug, maar het wordt op veel plekken weggemoffeld met flinke panelen in hoogglans zwart. In de testperiode moeten we regelmatig het lichtarmatuur in het plafond terugdrukken. En wanneer we voor de foto de motorkap willen openen, staan we met het losse sluitmechanisme in onze handen. Op dit soort momenten wreekt zich het streven naar een lage prijs.

Handige verrassing

De meest handige verrassing die de Captur in petto heeft, is de afritsbare bekleding. Je haalt het er zo af en stopt het in de wasmachine. Bovendien kun je, mocht je de bekleding een keer beu worden, voor een klein bedrag een nieuw setje kopen. Of ruilen met die van je Captur-buur. Mocht je je auto willen verkopen en de indruk willen wekken dat hij van een oud vrouwtje is geweest en altijd binnen heeft gestaan, dan koop je simpelweg een nieuw stofje en lijkt hij in elk geval vanbinnen weer als nieuw. Achterin is de Captur lekker ruim. Hij heeft een verschuifbare achterbank waarmee je een grotere bagageruimte of juist meer beenruimte kunt creëren.

De 1,2-litermotor is klein, maar dapper. Tenminste, in de beleving, want de harde cijfers van onze metingen tonen aan dat de Captur toch echt niet snel is. Dat zit hem vooral in de reactietijden van de automaat, want de krachtbron zelf voelt behoorlijk kwiek aan. Het is om die reden jammer dat je verplicht bent hem in combinatie met de automaat te nemen. Die schakelt op zich lekker snel, maar voordat het zover is, heeft hij even bedenktijd nodig, waardoor het geheel nogal traag reageert op plotseling gas geven. Een handbak had dit euvel verholpen. Het onderstel van de Captur goed voor elkaar. De auto rijdt behoorlijk strak, al lever je daarvoor wel wat comfort in. Daar krijg je echter veel beleving voor terug. Dat maakt de Captur echt een leuk rij-ijzertje.

Je krijgt bij Renault veel luxe voor je geld. Ons testexemplaar is uitgevoerd als Dynamique en dat is de meest luxe versie. Die heeft met deze motor en de (verplichte) automaat zaken als klimaatregeling, navigatie, licht- en regensensor, de two-tonelak en de afritsbare bekleding al in the pocket.

Oordeel

De Captur is een mooi compromis tussen sportiviteit en gebruiksgemak. Hij is vlot, scherp, ruim en bovenal erg flexibel.

Signalement

Merk Renault
Model Captur TCe 120 Dynamique
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat met dubbele koppeling
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.370

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.196 cc
Maximaal vermogen 88 kW / 120 pk bij 4.900 tpm
Maximaal koppel 205 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 45 l
Lengte / breedte / hoogte 4.122 mm / 1.778 mm / 1.566 mm
Wielbasis 2.606 mm
Massa leeg 1.159 kg
Laadvermogen 564 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 625 kg
Banden205/55R17Prijzen
Topsnelheid 192 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,1 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 11,1s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km (fabrieksopgave: 5,6 l/100km)
CO2-uitstoot 125 g/km

PRIVATE LEASE Renault Captur

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (47) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum