Opel Astra Sedan 1.4 Turbo Cosmo (2013)
Terug van weggeweest
Opel neemt de C-segmentsedan nu weer op in het Nederlandse leveringsgamma. Van de vorige generatie kwam de vierdeurs niet eens naar ons land, maar die was dan ook een beetje esthetisch gehandicapt. Dat geldt zeker niet voor de jongste incarnatie, want die ziet er heel strak uit. De vierdeurs is een dynamische verschijning geworden. In de Astra zit je goed en heb je zicht op een inspirerend dashboard. Opels designafdeling heeft werk gemaakt van het interieur van de C-segmenter. Hoewel het knoppenaanbod in eerste instantie nogal overweldigend kan overkomen, zeker op de middenconsole, zit er bij nadere beschouwing een zeker logica in. Na een gewenningsperiode vind je dus vrij simpel de weg. Maar hoe leuk het voorin de Opel ook is, de focus ligt in dit geval op wat er allemaal achterin past. Ten opzichte van de vijfdeurs groeide de bagageruimte met 90 liter naar een totaal van 460 met de achterbank in gebruik. Ook heeft het merk de laadopening zo groot mogelijk gehouden, wat het gemak ten goede komt. Daarbij is de bak mooi recht van vorm en vrij diep; je kunt echt gebruikmaken van de beschikbare liters. Wel kunnen de beugels van de klep je koffers pletten.
Verstopte paarden
Onder de motorkap van de Astra ligt een geblazen 1,4-liter, die een vermogen van 140 pk genereert. Die 140 paarden zullen zich vast ergens verstopt hebben, maar je moet wel erg je best doen om ze te vinden. Pas boven de 2.500 toeren per minuut komt er wat leven in de brouwerij en het duurt tot zo'n 4.000 krukasomwentelingen voordat de 1,4-liter viercilinder er écht aan gaat sleuren. Daardoor ben je al snel geneigd bij het invoegen een versnelling – of twee – terug te schakelen. Dat is met de lange slag van de pook al geen onverdeeld genoegen, maar ook het verbruik lijdt eronder. Met 1 op 12,5 is dat acceptabel, maar ook echt niet meer dan dat.
Opel heeft gekozen voor een relatief straffe afstemming van veren en dempers, waardoor de C-segmenter strak de bocht om gaat. Door de platte banden krijg je bovendien veel mee van wat er onder de wielen gebeurt, waardoor de Astra dynamisch aanvoelt, zonder dat het comfort hier volledig voor wordt opgeofferd. De stevig geveerde Astra is in normaal dagelijks gebruik een prettige metgezel. Optioneel kan ook het Flexride-systeem met instelbare dempers worden besteld. In Sport wordt de auto (iets) strakker, al is het verschil met de standaardafstemming niet zo groot als bij sommige andere systemen. Het voornaamste verschil is meer tegendruk in het stuur, maar dat biedt dan nog steeds niet erg veel gevoel. De Tour-knop zouden wij wegens wel érg veel bekrachtiging op het stuur laten voor wat hij is.
Oordeel
De Astra is een knappe verschijning en heeft een fijn onderstel, maar kan motorisch niet overtuigen. Je kunt er wel veel bagage in kwijt.
Signalement
Merk | Opel |
---|---|
Model | Astra 1.4 Turbo 140pk Cosmo |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 29.895 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.364 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 4.900 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.850 tpm |
Inhoud brandstoftank | 56 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.658 mm / 1.814 mm / 1.500 mm |
Wielbasis | 2.685 mm |
Massa leeg | 1.353 kg |
Laadvermogen | 602 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.250 kg / 700 kg |
Banden | 215/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 202 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,0 s (fabrieksopgave: 10,4 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 10,5s |
Brandstofverbruik | 6,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 154 g/km |
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (64) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.