Audi A3 Sportback 1.4 TFSi Ambition ProLine + (2013)
Succesvolle combinatie
De hatchbackvariant van de nieuwe A3 was al sinds 2012 te koop, en sinds kort is hij ook weer als Sportback leverbaar. Om te zien is de Audi niet echt verrassend. Hij toont het familiegezicht zoals we dat al jaren kennen. Tegelijkertijd is juist het ingetogen, chique karakter van deze Audi zijn grootste kracht. Rustig qua vormgeving, maar verfijnd als je op de details let.
Binnenin gaat het er zakelijk en sober aan toe. Daar vind je weer het typische, strakke en stijlvolle interieur waarmee het merk zo succesvol is. Het is echter niet alleen zijn serieuze karakter, het is ook de kwaliteit die hier overtuigt. Je ziet en je voelt het alom in het interieur. Prachtige stoelbekleding bijvoorbeeld. En draai maar eens aan die knoppen van de klimaatregeling. Dat gevoel, het geklik, de precisie: alsof je aan het hightech-cijferslot van De Nederlandsche Bank draait.
De luchtroosters zien er niet alleen als designkunstwerkjes uit, ze zijn ook nog bijzonder goed te richten en te doseren. Een handig detail is de bergruimte voor pechhesjes: achter een klepje in de zitting van de achterbank, ideaal binnen handbereik. Het grote beeldscherm voor het infotainment schuift automatisch uit het dashboard omhoog. Maar ondanks de centrale MMI-draaiknop is de bediening niet heel snel en logisch. Er zitten nog te veel andere knopjes rond de centrale bedieningsknop.
Mede dankzij de iets langere wielbasis van de A3 Sportback, in vergelijking met de gewone A3, hebben volwassenen op de achterbank weinig te klagen. Ook kinderen zitten hier prima. Dankzij de grote zijruiten hebben zij bovendien een goed zicht naar buiten.
Redelijk zuinig
Onder de motorkap zit een 1,4-liter viercilindermotor met 122 pk. Die direct ingespoten krachtbron, die is voorzien van een turbo en een intercooler, is soepel genoeg en je komt in het dagelijks verkeer echt niets tekort. Wel moet je dan flink schakelen. Verder valt op dat de krachtbron redelijk zuinig is. Wij kwamen in onze test uit op een gemiddeld verbruik van 1 op 14,3. Niet zo zuinig als de fabrikant belooft, maar toch zeker niet verkeerd voor een dergelijke auto.
De A3 vertoont een redelijk sportief weggedrag. Hij vindt het prachtig om met hoge snelheid door een bocht gejaagd te worden. Daarbij blijft de Audi aardig koersvast. De A3 vertoont de nodige scherpte in het stuurkarakter en voelt vooral degelijk, koersvast en rustig aan. De doeltreffende schokdemping en het goede veercomfort maken de Audi tot een prettige auto voor lange afstanden. Het Duitse onderstel is gewoonweg verfijnd.
De A3 Sportback laat zich graag en tegen fikse prijzen aankleden. Zo is er een optioneel audiosysteem van Bang & Olufsen dat qua geluidskwaliteit uitstekend is. Voor de liefhebber is dat absoluut een aanrader.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Oordeel
De A3 Sportback straalt topkwaliteit uit en biedt veel ruimte en comfort. Het onderstel maakt het een prettige auto voor lange afstanden.
Signalement
Merk | Audi |
---|---|
Model | A3 Sportback 1.4 TFSI 122pk Ambition Pro Line + |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 32.610 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.395 cc |
Maximaal vermogen | 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 200 Nm bij 1.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.310 mm / 1.785 mm / 1.425 mm |
Wielbasis | 2.636 mm |
Massa leeg | 1.180 kg |
Laadvermogen | 585 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.400 kg / 640 kg |
Banden | 225/45R17Prijzen |
Topsnelheid | 203 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,3 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 3,5 s / 6,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,5 s / 10,9 s |
Brandstofverbruik | 5,3 l/100km |
CO2-uitstoot | 123 g/km |
PRIVATE LEASE Audi A3
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Waarom de Volkswagen Golf GTE wel en de Audi A3 e-tron niet in trek is bij snelle jongens
Audi A3 e-tron (2013-2020) - Occasion aankoopadvies
Audi A3 e-tron - 2015 - 118.703 km - Accudegradatie
Audi A3 e-tron (occasion duurtest) – 2015 – 116.848 km – 'Klokje Rond'
Luc: 'Hoe kan het dat tweederde van onze barrels van de Barrelbrigade 2023 illegaal was?'
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (83) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.