Dacia Sandero TCe 90 Lauréate (2013)
Meer finesse
Die hogere prijs heeft een oorzaak. Het nieuwe model heeft een driecilinder turbomotor als basismotor, terwijl de vorige nog een oude 1,2-liter zestienklepper onder de kap had. De nieuwe turbomotor voelt onder alle omstandigheden vinnig en alert aan. Al vrij vroeg krijgt de driepitter hulp van de turbocompressor, zodat hij soepel oppakt vanuit lage toerentallen. Het lijkt allemaal gemakkelijk en comfortabel te gaan. Dat gevoel van comfort wordt vergroot door het relatief lage toerental op kruissnelheid; bij 120 km/h draait de TCe 3.000 tpm. Het geluidsniveau in de Sandero is veel aangenamer dan in zijn voorganger, dus alleen al daarom is de nieuwe driecilinder (afkomstig uit de Renault Clio) meer dan welkom. Minpuntje is zijn karakter na een koude start. Wanneer de techniek nog niet lekker op bedrijfstemperatuur is, reageert de motor wat schokkerig en nerveus op het gas.
Goedmoedige lobbes
De besturing vergt wel wat gewenning. Het is lang geleden dat we reden in een auto met zo'n indirecte besturing. Je draait gevoelsmatig twee keer meer aan de hoepel voor je neus dan in een andere auto. Ook tijdens het rijden zal de Dacia je niet verrassen door kwiek van richting te veranderen. Zijn onder-stel is bijzonder soepel en dat is fijn op drempels of klinkerwegen in je woonwijk, maar in bochten is de Sandero vooral een goedmoedige lobbes. Hij gaat wel iets in de veren hangen, maar blijft netjes op koers en absorbeert oneffenheden soepel.
Wanneer je op zoek bent naar een ruime auto, ben je bij Dacia aan het juiste adres. De Sandero toont een mooie, volwassen bagageruimte. Niet alleen wat betreft liters maakt de Sandero indruk, hij vóelt ook ruim. Zowel op de achterbank als voorin zit je goed. Wel is het jammer dat de stoelen van de Roemeen aan de vlakke kant zijn.
Het dashboard is frivoler dan voorheen en er is meer aandacht besteed aan details. Zo zijn er nu chroomkleurige randjes rond de tellers en contrasterende tinten op de middenconsole. Maar je ziet nog steeds dat het allemaal niet te veel mocht kosten. Wel netjes is het nieuwe navigatiesysteem dat Dacia tegen meerprijs inbouwt. Ook dit is afkomstig van de Renault Clio. Het oogt modern en werkt prima. Dat navigatiesysteem mogen we zien als een teken aan de wand, want langzaam maar zeker groeit Dacia uit tot een steeds serieuzer merk. Het zit natuurlijk nog steeds aan de onderkant van de markt, maar er is, zeker op het gebied van uitrusting, steeds meer mogelijk. Neem bijvoorbeeld de Sandero in de meest luxe Lauréate-versie, zoals onze testauto. Die heeft standaard onder meer elektrisch bediende ramen vóór, een radio- cd-speler met mp3-afspeelmogelijkheid, centrale deurvergrendeling met afstandsbediening en mistlampen in de voorbumper.
Oordeel
Veel ruimte, een goede aandrijflijn en een prettige uitrusting in een heel toegankelijke verpakking. Nog steeds een goede investering.
Signalement
Merk | Dacia |
---|---|
Model | Sandero Tce 90 Lauréate |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 11.790 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 3-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 898 cc |
Maximaal vermogen | 66 kW / 90 pk bij 5.250 tpm |
Maximaal koppel | 135 Nm bij 2.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.058 mm / 1.733 mm / 1.518 mm |
Wielbasis | 2.589 mm |
Massa leeg | 937 kg |
Laadvermogen | 563 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.100 kg / 465 kg |
Banden | 185/65R15Prijzen |
Topsnelheid | 175 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14,3 s (fabrieksopgave: 11,1 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,1 s / 9,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,3 s / 20,7 s |
Brandstofverbruik | 5,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 120 g/km |
PRIVATE LEASE Dacia Sandero
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (32) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.