Chevrolet Volt LTZ (2012)
Spanningzoeker
De Volt is geen elektrische auto, maar een plug-inhybride. Met volgeladen accu's wordt de auto aangedreven door elektromotoren. In eerste instantie door één exemplaar. Als de snelheid toeneemt, springt er een tweede bij. Wanneer de accu leeg is, verandert die tweede elektromotor in een door de benzinemotor aangedreven generator. Zodra de snelheid oploopt, drijft de benzinemotor niet alleen de als generator werkende elektromotor aan, maar neemt hij ook diens taak in de aandrijflijn waar.
We hebben de nodige kilometers met een lege accu gereden. Dat betekent dat de benzinemotor bijna continu aan de bak moet. Een positieve eigenschap van de viercilinder is zijn beperkte geluidsproductie. De reactie op het gaspedaal is volkomen natuurlijk: zonder haperen versnelt hij, en hij remt ook keurig af op de motor. Wie meer pit wil, drukt op de knop 'Drive Mode', waarna de motor net iets enthousiaster reageert. Op een volle accu komen we 57 kilometer ver. Daarbij hoef je niet met je billen tegen elkaar geknepen te hopen dat je nog net bij een stopcontact kunt komen. Je kunt namelijk gewoon verder op benzine, een groot verschil met puur elektrische auto's. Het is niet de zuinigste manier van rijden, want we scoorden een schamele 1 op 13. Zo veel mogelijk elektrisch rijden heeft dus de voorkeur.
Oordeel
De Volt presteert adequaat, maar het benzineverbruik valt tegen. De accu’s kosten veel ruimte en de aanschafprijs valt tegen.
Signalement
| Merk | Chevrolet |
|---|---|
| Model | Volt LTZ |
| Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
| Transmissie | automaat |
| Aandrijving | voorwielaandrijving |
| Nieuwprijs | € 40.595 |
Specificaties
| Brandstof | benzine |
| Motor | 4-cil. in lijn, plug-in hybride |
| Cilinderinhoud | 1.398 cc |
| Maximaal vermogen | 111 kW / 150 pk bij 4.800 tpm |
| Maximaal koppel | 370 Nm bij 4.250 tpm |
| Accu capaciteit (bruto) | 16 kWh |
| Inhoud brandstoftank | 35 l |
| Lengte / breedte / hoogte | 4.498 mm / 1.798 mm / 1.439 mm |
| Wielbasis | 2.685 mm |
| Massa leeg | 1.632 kg |
| Laadvermogen | 368 kg |
| Aanhangermassa geremd / ongeremd | 0 kg / 0 kg |
| Banden | 215/55R17Prijzen |
| Topsnelheid | 160 km/h |
| Acceleratie 0-100 km/h | 9,7 s (fabrieksopgave: 9,0 s) |
| Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
| Acceleratie 80-120 km/h in D | 6,8s |
| Brandstofverbruik | 1,2 l/100km |
| CO2-uitstoot | 27 g/km |
Ontdek deze occasions: had je ze al gezien?

Chevrolet Volt PHEV Hybrid 150pk AUT Leder Navi Ecc PDC Keyless 17"lm Stoel+Stuurverwarming Cruise Control Function pack Exterior styling pack Winter pack Brake Assist System Stoelverwarming
- 2013
- 183.094 km

Chevrolet Volt 1.4 LTZ 144dkm!
- 2012
- 143.746 km

Chevrolet Volt 1.4 LT
- 2013
- 169.469 km
Lees ook

Test: Porsche 911 Turbo S - Heel veel turbodruk, bijna atmosferisch

Test: Honda Prelude (2025) – Zijn onderstel smeekt om slingerende rivierdijken

Test: gefacelifte Alfa Romeo Tonale is koersvast zonder uit te blinken

Plug-in hybride camper rukt op: de kracht is lekker, verbruik blijft stevig

Dubbeltest: De Smart #5 is bizar snel, maar minder 'af' dan de Mini Countryman
Lezersreacties (49) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.