Citroën DS3 1.6 VTi So Chic (2010)
Lekker opvallend
De Mini is tot nu toe feitelijk geen concurrentie gewend. Dat weerhoudt de kersverse Citroën DS3 er niet van in dezelfde vijver te vissen als de Britse auto. Dat doet-ie niet met retrodesign, maar wel met een hip, trendy koetswerk.
Behalve in de naam, die is geïnspireerd op de legendarische DS uit de jaren vijftig, grijpt de compacte Fransman in niets terug op het verleden. Hij ontbeert daardoor enigszins de charme van het Britse voorbeeld, maar dat hindert niet; de DS3 heeft genoeg details om toch op te vallen. De dikke neus heeft een grote grille met geïntegreerd double chevron-logo en een stel moderne, grote, achteroverleunende koplampen. In de voorbumper treffen we zelfs led-verlichting aan. Aan de zijkant vallen direct de opmerkelijk gestileerde B-stijlen op. Door hun vormgeving is in de flanken van de DS3 met enige fantasie het silhouet van een Formule 1- auto te herkennen.
Om de sportieve inborst te benadrukken, heeft de Franse fabrikant de wielkasten van de auto sportief uitgeklopt. De achterkant van de Citroën oogt in vergelijking met de zijkanten en het front van de auto relatief gewoontjes. De achterlichten zijn weliswaar netjes gevormd, maar weten niet de aandacht te trekken. Citroën onderstreept dat de DS3 het trendy broertje is van de C3 door hippe dakdesigns aan te bieden voor het model.
Het middelste deel van het dashboard, de schakelcoulisse en de contactsleutel kun je in dezelfde kleur als het dak laten lakken, en dat vrolijkt de boel behoorlijk op, net als het aan de onderzijde afgeplatte driespaaksstuurtje met z'n fijne dikke rand. Het dashboard van de DS3 is overgeheveld uit de C3 en dat betekent dat-ie over een fraai instrumentarium beschikt, dat in het donker in een warm oranje licht baadt en een logische lay-out heeft. De onderkant van het DS3-dashboard en demiddenconsole zijn opgetrokken uit harde kunststof, maar in ergonomische zin mankeert er niets aan.
Steviger afstemming
De C3 vormt de technische basis van de DS3. Het onderstel heeft wel een wat steviger afstemming, en dikkere stabilisatorstangen geven de DS3 een heel ander karakter dan z'n minder extreme broer. Hij voelt stevig aan, maar ook weer niet verschrikkelijk hard.
Hobbels en bobbels neemt -ie bijna met gratie. De DS3 heeft geen echt sportieve aspiratie, maar de auto voelt desondanks gebalanceerd genoeg aan en biedt bovendien veel comfort. Jammer genoeg werkt de besturing te sponzig om voor echt sportief door te gaan. Bovendien is die wat afstandelijk, al heeft Citroën de stuurinstallatie een stuk fijner gemaakt dan in de C3. En niet alleen de besturing voelt een tikkie vaag aan, ook de versnellingspook heeft daar last van.
De Citroën beschikt over de door BMW en PSA gezamenlijk ontwikkelde 1,6-litermotor met 120 pk. Die moet stevig aan het werk, want de vijfbak van de DS3 beschikt over lange overbrengingen. Toch valt het met het geluidsniveau aan boord wel mee. Citroën heeft het interieur goed geïsoleerd. Ook weer gunstig voor het comfort. Toch zou een zesbak de auto wat levendiger maken. In de Citroën kun je gemakkelijk met vier personen – en met wat inschikken zelfs vijf – plaatsnemen. Het interieur ziet er prima uit. De DS3 geeft je door de fraaie materialen en mooie vormgeving zelfs het gevoel in een wat duurdere auto te zitten.
- +Soepele en gewillige motor
- +Volwassen en comfortabel weggedrag
- +Keurige afwerking en uitrusting
- -Wat lange overbrengingen
- -Vage besturing en versnellingsbak
- -Geen zuinigheidswondertje
Signalement
Merk | Citroen |
---|---|
Model | DS3 VTi 120 So Chic |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 23.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.598 cc |
Maximaal vermogen | 88 kW / 120 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 156 Nm bij 4.250 tpm |
Inhoud brandstoftank | 50 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.948 mm / 1.715 mm / 1.458 mm |
Wielbasis | 2.466 mm |
Massa leeg | 1.050 kg |
Laadvermogen | 504 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.150 kg / 570 kg |
Banden | 195/55R16Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,6 s (fabrieksopgave: 8,9 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 5,5 s / 7,9 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 10,6 s / 15,8 s |
Brandstofverbruik | 5,9 l/100km (fabrieksopgave: 5,9 l/100km) |
CO2-uitstoot | 136 g/km |
Had je deze auto's al gezien?
Lezersreacties (46) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.