Lexus IS 200 (1999)
Boven de massa uit
Met de jongste IS200 gaat Lexus op jacht naar de automobilist die zo'n 70 mille te besteden heeft en daarvoor iets bijzonders zoekt. De goedkoopste IS200 wordt na overmaking van zo'n f 70.000 door de dealer afgeleverd. Naast deze basisversie is er ook nog een Sport en een Executive met riante uitrusting.
Zo bij de eerste aanblik vonden we de IS200 niet direct opzienbarend: een simpel gelijnde koets met een paar details die hem dat sportieve geven. Nu we wat langer naar de auto hebben kunnen kijken, moeten we eerlijk bekennen dat de IS200 geen saaie auto is. Er zit meer dynamiek in het lijnenspel dan we er aanvankelijk aan afzagen. Met name in deze blauwe kleur smoelt de auto geweldig. Overigens verdient deze koets geen originaliteitsprijs, want er zijn stylingelementen in te ontdekken van diverse auto's van Duitse komaf. Maar het stoort ons in ieder geval niet.
Het dashboard wordt gekenmerkt door een wel heel bijzonder gestileerd instrumentenpaneel. Een grote snelheidsmeter met daarin drie kleinere meters domineert het paneel volledig als een soort overmaats horloge. Daartegenaan geplakt een toerenteller en een tankinhoudsmeter. Ziet er heel leuk uit, maar heeft als nadeel dat de kleine metertjes niet vlot afleesbaar zijn. Ook zit het lampje van de traction control linksonder op een plaats die in een bocht verborgen zit achter een spaak van het stuurwiel; het alarmerende geknipper ontgaat je dan ook volledig. Op de middenconsole springen de makkelijk te regelen airco en de eveneens standaard geluidsinstallatie in het oog. Ook valt de metalen pookknop niet te missen. Heel apart is de bekleding van de bovenkant van het dashboard. Beslist een verfrissend gestileerd interieur, maar sommige kunststoffen ogen wat goedkoop.
De Lexus-motor heeft zijn zes cilinders met een gezamenlijke inhoud van twee liter netjes op een rij staan. Uiteraard heeft elke cilinder vier kleppen en wordt de bediening verzorgd door twee nokkenassen met aan de inlaatzijde een variabele kleptiming. Tot slot nog een inlaatspruitstuk met variabele lengte. Daarmee komt de IS200 tot 155 pk en 195 Nm trekkracht. Daarmee is hij bij het sprintje naar 100 km/h niet echt overtuigend: 10,2 s. De motor moet het echt van toeren draaien hebben; beneden de 4000 omwentelingen valt er weinig te beleven. In een heel smal toerengebied is de IS200 op zijn best en dat verklaart ook de aanwezigheid van een zesbak. Het verbruik is met 1:9,5 best netjes.
Echte sportwagen
De onderstelexperts van Lexus hebben een absolute topper neergezet. Rijden met de IS200 doet weer oude tijden herleven. Het onderstel communiceert buitengewoon en is daarbij ook nog eens onverwacht comfortabel afgeveerd. De achterwielaangedreven IS200 stuurt als het spreekwoordelijke scheermes. Het schakelen gaat perfect, mede doordat de pook schuin naar de bestuurder gericht staat. Wel moet je die metalen kogelpook stevig bij zijn kladden pakken. De achteruit is niet geweldig vergrendeld.
De remmen, uiteraard met ABS-ondersteuning, zorgen voor een opperbeste vertraging. Er kleeft slechts één enkel smetje aan dit onderstel: de achterwielen krijgen nog wel eens gebrek aan spoorkracht. Op nat wegdek kan het zelfs de traction control teveel worden en dan moet er alert worden tegengestuurd. Wie de traction control uitschakelt moet echt op zijn hoede zijn; de IS200 kan dan zomaar met zijn neus tegen de rijrichting in komen te staan. Eigenschappen die van de IS200 een sportwagen in de klassieke zin maken, met bakken rijplezier, maar in extreme situaties best een beetje gemeen. Bij het sportieve beeld van de Lexus passen de kuipstoelen prima. Ze zitten als gegoten, tenminste als je niet te breed bent. Wel is de hoogteverstelling van het stuur onpraktisch. Na een weekje sturen is één ding duidelijk: de Lexus heeft een sportief gevoel. Maar hij biedt nog meer: een krachtig voorkomen, een eigenzinnig interieur en een complete uitrusting. En dat maakt hem tot een te vrezen concurrent in deze klasse. De Lexus zou de concurrentie pas echt afschudden als er ooit een IS300 zou komen met de 212 pk-motor uit de GS300. Lijkt ons een moordcombinatie.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | IS 200 |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 34.350 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.988 cc |
Maximaal vermogen | 114 kW / 155 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 195 Nm bij 4.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 70 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.400 mm / 1.725 mm / 1.420 mm |
Wielbasis | 2.670 mm |
Massa leeg | 1.355 kg |
Laadvermogen | 475 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.200 kg / 450 kg |
Banden | 215/45ZR17Prijzen |
Topsnelheid | 215 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,2 s (fabrieksopgave: 9,5 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,3 s / 10,4 s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 233 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.