Skoda Octavia Combi 1.4 TSI Ambition (2009)

Een octaaf hoger

Skoda Octavia Combi 1.4 TSI
De Skoda Octavia laat sinds 2005 redelijk constante verkoopcijfers zien, maar een echte verkooptopper is het toch niet. Met het opfrissen van de Octavia Combi wil de Tsjechische fabrikant een flink toontje hoger mee gaan zingen in het segment van de stationwagons.

Wat is er zoal nieuw aan de opgefriste Octavia? De nieuwe neus is de grootste verandering. Eigenlijk was er maar weinig mis met de vorige, maar daar denken autofabrikanten en marketeers vaak anders over. Daarnaast zijn er talloze kleinere veranderingen aan de buitenkant, zoals de spiegels, bumpers, motorkap en achterlichten. Het dashboard is opgetrokken uit mooiere materialen en ook het stuur en de klokken zijn nieuw, evenals de middenconsole.

We kozen voor de aantrekkelijkste

benzinemotor die Skoda op dit moment voor de Octavia in de aanbieding heeft: de 1,4-liter TSI van het Volkswagenconcern, die in ieders behoefte weet te voorzien. Het is een krachtbron waar we vanaf dag één al bevriend mee zijn. Deze turbobenzinemotor beschikt over precies die eigenschappen die ook het hedendaagse dieselen zo angenaam maken: veel trekkracht vanaf weinig toeren. Bij 1.500 tpm belooft Skoda al 200 Nm koppel en dat lijkt niet overdreven. Deze machine is altijd bij de les. De Octavia

laat met deze motor goede cijfers noteren tijdens de acceleratiemetingen en op snelwegtempo staat de naald van de toerenteller nog ruim voor het cijfer 3. Het testverbruik van 1 op 12,5 zit echter ver uit de buurt van de fabrieksopgave. Hoewel dat voor een auto als deze geen slecht cijfer is, zou je toch een iets gunstiger waarde verwachten.

Uitstekende afwerking

De goedgevormde stoelen van de Octavia hebben een hoge rugleuning en een vrij lange zitting. Tel daar de goede verstelbaarheid ervan bij op en nagenoeg iedereen weet zich verzekerd van een fijne zit. De bediening werkt op alle fronten heel vanzelfsprekend. De radio-cd-speler zit mooi in het zicht en is veel vriendelijker in de omgang dan bij het vorige model. In het onderste deel van het display zie je in één oogopslag welke radiostations je tot je beschikking hebt. Voor een basissysteem is het een heel fatsoenlijk apparaat.

De afwerking van de nieuwe Octavia is uitstekend. Doen we de achterklep open,

dan zien we niet alleen een fiks laadruim, maar ook een solide, in twee rails lopend afdekscherm dat je eerder in een Benz zou verwachten. Op de zichtbare bouwkwaliteit

van deze Skoda hebben we niets aan te merken.

De 1,4-liter turbomotor maakt het rijden met de Octavia al zeer aangenaam. Maar het is niet alleen de motor die daarvoor zorgt. Ook de bediening van de zesbak verloopt

lekker soepel, hoewel wij voor de zeventraps DSG zouden kiezen. Daarmee is de Octavia nog iets zuiniger. De elektrisch bekrachtigde besturing voelt vrij natuurlijk aan en biedt voldoende communicatie. Dat beeld wordt wel iets vertroebeld door de 225/45R17-banden op de testauto. Daardoor reageert de auto nog preciezer op bewegingen van het stuur. Nadelen van die brede sloffen: meer rolweerstand, lawaai en verbruik.

Het onderstel van de Octavia is dik voor elkaar. Stabiel in rechte lijn en standvastig

in bochten. De vering neigt eerder naar soepel dan naar stug, maar de demping is juist straf. Daarbij hebben de brede, platte banden een negatief effect op het comfort.

Signalement

Merk Skoda
Model Octavia Combi 1.4 TSI Ambition
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 23.400

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.390 cc
Maximaal vermogen 90 kW / 122 pk bij 5.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 1.500 tpm
Inhoud brandstoftank 55 l
Lengte / breedte / hoogte 4.569 mm / 1.769 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.578 mm
Massa leeg 1.255 kg
Laadvermogen 685 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.200 kg / 600 kg
Banden195/65R15Prijzen
Topsnelheid 202 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 10,1 s (fabrieksopgave: 9,8 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,4 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 8,7 s / 11,3 s
Brandstofverbruik 6,6 l/100km
CO2-uitstoot 154 g/km

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (45) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.

Praat verder op het forum