Peugeot 207 SW Outdoor XS 1.6 HDiF 16V 110pk (2008)

Succesnummer

Peugeot 207 SW Outdoor XS 1.6 HDiF 16V 110pk
De Peugeot 207 is een ware publiekslieveling, getuige zijn nummer 1-positie in de verkoopranglijsten. Halverwege 2007 werden de SW en de SW Outdoor aan het gamma toegevoegd. Die zullen zeker bijdragen aan de populariteit van Peugeots succesnummer.

De 207 SW is zeker geen dertien-in-eendozijn-auto. Of je die neus nu mooi vindt of niet, opvallend is-ie wel. En dan die enorme, kegelvormige achterlichten die bijna tot aan het achterportier doorlopen. De Outdoor doet er nog een schepje bovenop met de kunststof bescherming rond de wielkasten en langs de dorpels. Het randje chroom rond de voorste mistlampen geeft de neus iets meer cachet en de voorbumper vormt één geheel met de grille. Zoals gebruikelijk bij Peugeot lopen de koplampunits heel ver door in de neus.


Liefdesbaby
De 110 pk sterke 1,6-liter dieselmotor in de testauto is een liefdesbaby van PSA (Peugeot Société Anonyme) en Ford. Zoals het een moderne turbodiesel betaamt, tovert hij het maximale koppel al beneden de 2.000 tpm tevoorschijn. De compacte diesel maakt de 207 kwiek en levendig. Met de fabrieksopgave in het achterhoofd valt het brandstofverbruik daarentegen wel een beetje tegen. De 207 komt op elke liter diesel 15,6 kilometer ver, terwijl de fabriek een verbruik van 1 op 20 belooft.
De Peugeot stuurt behoorlijk precies en direct, zonder sterke overstuurreactie als je plotseling het gaspedaal loslaat. Rond de middenstand is de besturing wat vaag, maar zodra je instuurt, is er meer feedback. Het versnellingspookje in de Outdoor voelt wat slapjes aan. Zou Peugeot hieraan (en aan de besturing) iets meer aandacht besteden, dan zou deze auto veel degelijker overkomen.

Wat het veercomfort betreft is de 207 uitstekend voor elkaar. De Fransman verloochent zijn afkomst niet en weet oneffenheden mooi glad te strijken. De Peugeot heeft twee forse achterportieren en een paar redelijk normale zitplaatsen achterin. Toch houden hoofd- en vooral beenruimte niet over. De bagageruimte is wel royaal. En hoe heb je het als bestuurder in de 207? Mwah, matig. Best goede stoelen hoor, maar op de één of andere manier zit je steeds net niet goed. Dat komt doordat de bovenbenen te weinig steun krijgen. Het zitgedeelte zou iets meer achterover moeten hellen, dan zou het goed zijn.
De bagageruimte van de 207 is niet alleen toegankelijk via de grote klep, maar je kunt ook kleiner spul door het apart te openen ruitje naar binnen werken. De bagageruimte kun je vrij eenvoudig vergroten door de achterbankleuning plat te leggen. Het zitgedeelte zakt dan automatisch weg, zodat een vlakke laadvloer ontstaat.


Sprong voorwaarts
De 207 heeft een stijlvol dashboard, dat opgetrokken is uit mooie kunststoffen en perfect passend in elkaar is geschroefd. Ten opzichte van zijn voorganger, de 206, een grote sprong voorwaarts. Het instrumentarium is compleet, met niet alleen een meter voor de temperatuur van de koelvloeistof, maar ook eentje voor die van de motorolie. Kijk, dat is nog eens een zinvol accessoire! Audio en cruisecontrol zijn met units vlak achter het stuur te bedienen. Even wennen, maar binnen de kortste keren vind je ze blindelings. Rond de drie instrumenten zien we een chromen omlijsting, net als rond de mistlampen buiten. Een smaakvol interieur heeft zo'n 207.

Signalement

Merk Peugeot
Model 207 SW Outdoor XS 1.6 HDiF 16V 110pk
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 25.950

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.560 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 109 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 240 Nm bij 1.750 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 4.156 mm / 1.748 mm / 1.555 mm
Wielbasis 2.540 mm
Massa leeg 1.250 kg
Laadvermogen 508 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.150 kg / 600 kg
Banden205/55R16Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,2 s (fabrieksopgave: 10,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,5 s / 7,1 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 10,3 s / 12,0 s
Brandstofverbruik 5,2 l/100km
CO2-uitstoot 136 g/km