Nissan X-Trail 2.0 dCi 150 4WD LE (2008)

Terreinknecht

Nissan X-Trail 2.0 dCi 150 4WD LE
De Nissan X-Trail lijkt wars van modern design en bovenal een stevig werkpaard voor de dagelijkse praktijk. Een filosofie die Nissan ferm doorzet, want het nieuwe model wijkt amper af van zijn voorganger en imponeert vooral wanneer de wegbeheerder dat niet doet.

De Nissan X-Trail mag dan onlangs nog aan zijn tweede generatie zijn begonnen, hij is nog steeds bedaagd vormgegeven. Dat komt voornamelijk doordat de auto nog zo sterk op het vorige model lijkt. "Dat willen de klanten zo", zegt Nissan daarover. Zeker is wel dat de X-Trail met zijn looks nog heel dicht in de buurt van een pure terreinbeul komt en dat is niet alleen schone schijn, zo zal blijken.
De hoekige koets heeft natuurlijk zo zijn voordelen en de belangrijkste daarvan is het ruimteaanbod. De X-Trail lijkt wel een woonkamer en dat gevoel wordt nog eens versterkt door het grote glasoppervlak, dat op zijn beurt weer voor een prima zicht rondom zorgt. Prettig is verder dat de klokken niet meer centraal op het dashboard staan, maar recht voor de neus van de bestuurder. De stoelen zijn wat vlak, maar met deze auto ga je toch niet boenderen. Ook de enigszins hoge zitpositie is daarom niet zo erg. Het geeft een prettig overzicht over dit slagschip, waarbij de verhoogde banen aan de zijkanten van het 'voordek' die uitlopen in de koplampen als een soort bakens dienen. Het totaalplaatje is een superieur gevoel boven de rest van het verkeer.
Ook achterin is een zee van ruimte en ook heeft de Nissan een enorme kofferbak. Nadeel van de kofferruimte van de Nissan is de vloer. Fijn dat die vlak is, maar de bekleding is zo glad dat alles op en neer schuift tijdens het rijden.


Lange remweg
De Nissan X-Trail mist het personenwagengevoel van de meeste SUV's, maar hij is minder deinerig. De besturing is redelijk scherp, maar met name wanneer je in de (standaard) voorwielaandrijving zit, heeft hij snel de neiging over de voorwielen weg te schuiven. In noodgevallen laat hij te duidelijk merken dat hij groot en zwaar is; een remweg van 41,9 meter van 100 naar 0 km/h op droog asfalt is gewoon fors. Tel daarbij op dat na de derde noodstop de rook uit de wielkasten sloeg en je kunt rustig concluderen dat de ankers niet helemaal toegerust zijn voor dit type auto. Wat we verder aan de X-Trail zouden verbeteren, is de versnellingsbak. De zestrapsautomaat is wat twijfelend en traag. Je bent te gauw geneigd het recht in eigen hand te nemen, wat kan via de pook. Tja, dan kun je ook wel een handbak nemen.


Drie uitvoeringen
De X-Trail is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. Het programma begint met de XE, die als belangrijkste beperking het ontbreken van vierwielaandrijving heeft. Wel krijg je automatische airconditioning, een radio-cd-speler met Bluetooth en bediening vanaf het stuur. Deze uitvoering is er alleen met handbak. Een trapje hoger staat de SE: wisselaar voor zes cd's, een met leer bekleed stuurwiel en dito pookknop, 17-inch lichtmetalen wielen, regensensor, diepteverstelling van het stuur (de XE heeft alleen hoogteverstelling), boordcomputer en vierwielaandrijving inclusief afdalingscontrole en antiterugrolsysteem. De LE op deze pagina staat boven aan de pikorde en biedt boven op de SE leren bekleding en een prachtig glazen schuifdak. Onze testauto was ook nog eens verrijkt met xenonkoplampen en dakrails met geïntegreerde schijnwerpers.

Video

Signalement

Merk Nissan
Model X-Trail 2.0 dCi 150 4WD LE
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 6 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 51.745

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 65 l
Lengte / breedte / hoogte 4.630 mm / 1.785 mm / 1.685 mm
Wielbasis 2.630 mm
Massa leeg 1.637 kg
Laadvermogen 533 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.350 kg / 750 kg
Banden215/60R17Prijzen
Topsnelheid 181 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 12,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 3,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 7,9s
Brandstofverbruik 8,1 l/100km
CO2-uitstoot 216 g/km

PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Nissan
Nissan X-Trail e-Power 2WD Acenta (5D/CVT)
€ 769
 

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.