Nissan X-Trail 2.0 dCi 150 4WD LE (2008)
Terreinknecht
De Nissan X-Trail mag dan onlangs nog aan zijn tweede generatie zijn begonnen, hij is nog steeds bedaagd vormgegeven. Dat komt voornamelijk doordat de auto nog zo sterk op het vorige model lijkt. "Dat willen de klanten zo", zegt Nissan daarover. Zeker is wel dat de X-Trail met zijn looks nog heel dicht in de buurt van een pure terreinbeul komt en dat is niet alleen schone schijn, zo zal blijken.
De hoekige koets heeft natuurlijk zo zijn voordelen en de belangrijkste daarvan is het ruimteaanbod. De X-Trail lijkt wel een woonkamer en dat gevoel wordt nog eens versterkt door het grote glasoppervlak, dat op zijn beurt weer voor een prima zicht rondom zorgt. Prettig is verder dat de klokken niet meer centraal op het dashboard staan, maar recht voor de neus van de bestuurder. De stoelen zijn wat vlak, maar met deze auto ga je toch niet boenderen. Ook de enigszins hoge zitpositie is daarom niet zo erg. Het geeft een prettig overzicht over dit slagschip, waarbij de verhoogde banen aan de zijkanten van het 'voordek' die uitlopen in de koplampen als een soort bakens dienen. Het totaalplaatje is een superieur gevoel boven de rest van het verkeer.
Ook achterin is een zee van ruimte en ook heeft de Nissan een enorme kofferbak. Nadeel van de kofferruimte van de Nissan is de vloer. Fijn dat die vlak is, maar de bekleding is zo glad dat alles op en neer schuift tijdens het rijden.
Lange remweg
De Nissan X-Trail mist het personenwagengevoel van de meeste SUV's, maar hij is minder deinerig. De besturing is redelijk scherp, maar met name wanneer je in de (standaard) voorwielaandrijving zit, heeft hij snel de neiging over de voorwielen weg te schuiven. In noodgevallen laat hij te duidelijk merken dat hij groot en zwaar is; een remweg van 41,9 meter van 100 naar 0 km/h op droog asfalt is gewoon fors. Tel daarbij op dat na de derde noodstop de rook uit de wielkasten sloeg en je kunt rustig concluderen dat de ankers niet helemaal toegerust zijn voor dit type auto. Wat we verder aan de X-Trail zouden verbeteren, is de versnellingsbak. De zestrapsautomaat is wat twijfelend en traag. Je bent te gauw geneigd het recht in eigen hand te nemen, wat kan via de pook. Tja, dan kun je ook wel een handbak nemen.
Drie uitvoeringen
De X-Trail is leverbaar in drie verschillende uitvoeringen. Het programma begint met de XE, die als belangrijkste beperking het ontbreken van vierwielaandrijving heeft. Wel krijg je automatische airconditioning, een radio-cd-speler met Bluetooth en bediening vanaf het stuur. Deze uitvoering is er alleen met handbak. Een trapje hoger staat de SE: wisselaar voor zes cd's, een met leer bekleed stuurwiel en dito pookknop, 17-inch lichtmetalen wielen, regensensor, diepteverstelling van het stuur (de XE heeft alleen hoogteverstelling), boordcomputer en vierwielaandrijving inclusief afdalingscontrole en antiterugrolsysteem. De LE op deze pagina staat boven aan de pikorde en biedt boven op de SE leren bekleding en een prachtig glazen schuifdak. Onze testauto was ook nog eens verrijkt met xenonkoplampen en dakrails met geïntegreerde schijnwerpers.
Video
Helaas kunnen wij deze video niet weergeven, omdat je niet akkoord bent gegaan met de
cookie voorwaarden.
Onze video speler heeft rechten nodig voor de "Social Media".
Wijzig je cookie instellingen
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail 2.0 dCi 150 4WD LE |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 51.745 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 110 kW / 150 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 320 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 65 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.630 mm / 1.785 mm / 1.685 mm |
Wielbasis | 2.630 mm |
Massa leeg | 1.637 kg |
Laadvermogen | 533 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.350 kg / 750 kg |
Banden | 215/60R17Prijzen |
Topsnelheid | 181 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,0 s (fabrieksopgave: 12,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 7,9s |
Brandstofverbruik | 8,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 216 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail

Lees ook
Nissan X-Trail 2.5 4WD LE (2007)
Test: Nissan X-Trail - Opel Antara - Volkswagen Tiguan
Test: Nissan X-trail - Honda CR-V - Toyota RAV4
Eerste Rijtest: Nissan X-Trail
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.