Skoda Fabia 1.4 16V Ambiente (2007)
Blik in de toekomst
Die Polo komt pas volgend jaar, maar de onderhuidse techniek debuteert in Skoda's nieuwe kleintje. Om het feest compleet te maken, is de nieuwe Fabia voor de verandering ook naar de styliste gestuurd. Want eerlijk is eerlijk, het eerste model onderscheidde zich op diverse punten positief, maar uiterlijke schoonheid hoorde daar niet bij. De gelijkenis van de nieuwe Fabia met de Mini en de Suzuki Swift is op sommige punten treffend. Kijk die C-stijl maar eens; typisch Swift. En die raampartij die van voor naar achteren in een strakke lijn steeds lager wordt, heeft zowel de Swift als de Mini. En niet te vergeten dat dak, dat er los op lijkt te liggen en dat óók leverbaar wordt in het wit (onafhankelijk van de kleur van de rest van de koets), net als bij de Mini en de Suzuki. Juist daarom is de nieuwe Fabia minder origineel dan de vorige, die een heel eigen gezicht had.
Maar er zijn gelukkig ook veel uiterlijke verschillen. Vooral de voorste helft is natuurlijk typisch Skoda. Sterker, tot de B-stijl is deze auto vrijwel identiek aan de Roomster, de ruimteauto van het merk. Het enige verschil met die auto is dat die gekke afgeronde hoek onder in de voorste zijruit ter hoogte van de B-stijl is weggelaten. Het achteraanzicht van de Fabia is wat minder sprekend, met die Corolla-achtige lampen. Wat spannender vormgegeven lichtunits hadden wonderen gedaan voor het achteraanzicht.
Vetrouwde sfeer
De Fabia heeft, geheel volgens de laatste mode, een iets hogere koets en dat merk je dan ook meteen bij het instappen. Inzittenden met wat minder soepele gewrichten zullen daar baat bij hebben. Aan boord treffen we de vertrouwde Skoda-sfeer – ingetogen en zakelijk, zonder echt saai te zijn. Zeker in deze tweekleurige uitvoering ademt het dashboard een prettige atmosfeer. Wat je nodig hebt, is gemakkelijk te vinden; de bedieningsorganen voelen stevig en degelijk aan. Vooral het ruimteaanbod verrast; niet alleen voorin, vooral op de achterbank van de Skoda. Het maakt de Fabia de auto om te kiezen voor wie kinderstoeltjes in zijn auto te verstouwen heeft. Ook als het op de kofferbak aankomt, is de Fabia een beste keuze. Afgezien van het grote ruimteaanbod gaat de klep ook nog eens erg ver open, wat laden en lossen een stuk gemakkelijker maakt.
En dan is het natuurlijk hoog tijd om te gaan rijden. De 1,4-litermotor brengt de Fabia keurig vlot van zijn plek, maar je moet hem wel op toeren houden, waarbij de motor flink van zich laat horen. Alleen bij tussensprints lijkt de motor even niet te snappen waar je naartoe wilt, en dat kost seconden. Schakelen gaat soepel en trefzeker, en ook het gevoel in het stuur is prima.
De Skoda Fabia is leverbaar in een viertal uitrustingsniveaus: Classic, Ambiente, Sport en Elegance. De Classic heeft het hoogstnoodzakelijke, maar wij reden de Ambiente. Die biedt onder meer antislipregeling, boordcomputer, centrale vergrendeling met afstandsbediening, cruisecontrol, elektrisch bedienbare buitenspiegels en zijramen voor, in delen neerklapbare achterbank, getint glas, halfautomatische airconditioning, gekoeld handschoenenvak, in hoogte verstelbare bestuurdersstoel en mistlampen voor. Onze testauto heeft nog wat optionele extra's, waaronder de radio/cd-speler en metallic lak.
Signalement
Merk | Skoda |
---|---|
Model | Fabia 1.4 16V Ambiente |
Carrosserie | 5-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 15.445 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.390 cc |
Maximaal vermogen | 63 kW / 85 pk bij 5.000 tpm |
Maximaal koppel | 132 Nm bij 3.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.992 mm / 1.642 mm / 1.498 mm |
Wielbasis | 2.462 mm |
Massa leeg | 1.035 kg |
Laadvermogen | 540 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.000 kg / 500 kg |
Banden | 165/70R14Prijzen |
Topsnelheid | 174 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,5 s (fabrieksopgave: 12,3 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 6,0 s / 12,4 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 12,4 s / 19,5 s |
Brandstofverbruik | 6,5 l/100km |
CO2-uitstoot | 155 g/km |
PRIVATE LEASE Skoda Fabia
Had je deze auto's al gezien?
Lees ook
Vergelijkende Test: Mazda 2 - Skoda Fabia - Daihatsu Materia
Skoda Fabia
Test: Skoda Fabia - Suzuki Swift - Toyota Yaris - Peugeot 207 - Renault Clio - Seat Ibiza
Test: Skoda Elroq RS - snel, maar de beleving mist
Test: Lexus GX 550 - 'Lexus Land Cruiser' is mild G-klasse alternatief waar we niks aan missen
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.