Mercedes-Benz CLK 63 AMG Cabriolet (2007) - Test
Voor iedereen een AMG
Het is niet zo'n auto als een Porsche, Lambo of Ferrari, waar je meteen op komt als je aan de combinatie van sportiviteit en luxe denkt. Maar als je er eenmaal een weekje in hebt gereden, wil je niet meer zonder. We praten over de Mercedes-Benz CLK 63 AMG.
Het afgelopen jaar werd een nieuw topmodel gelanceerd: de CLK 63 AMG. Een cabriolet met een 'state of the art'-motor van huistuner AMG. De specificaties zijn indrukwekkend: de 6,2-liter V8 produceert 481 pk bij 6.800 tpm. We horen u denken: hij heeft toch een 6.3? Klopt, maar het blok heeft toch een inhoud van 6.208 cc – ook niet kinderachtig. Bij 5.000 tpm komt het maximale koppel van 630 Nm vrij.
Anders dan we gewend zijn, is deze motor, voor het eerst in de historie van AMG, geheel en al door de huistuner zelf ontwikkeld. Net zo opmerkelijk is het feit dat AMG voor deze motor geen compressor heeft gebruikt. Het grote slagvolume van de cilinders in de 6,2-liter V8 zorgt voor de ongekende krachten van deze ongeblazen achtcilinder.
Katapult
Overweldigend, een ander woord valt er niet te verzinnen als je de zeventraps-automaat in de sportieve modus plaatst en vol op het gas gaat staan. De grom gaat over in een hees gebrul, berijder en passagier worden op brute wijze tegen de witleren zetels aangedrukt, de auto siddert terwijl de achterwielen een fractie van een seconde op zoek gaan naar grip en dan word je als uit een katapult weggeslingerd.
Als je bedenkt dat deze CLK een dikke 1.875 kilo op de weegschaal legt, is de uitkomst van de 0 tot 100-sprint onwaarschijnlijk: 4,8 seconden.
We zitten slechts 0,1 seconde boven de fabrieksopgave, en dat op niet geheel droog asfalt. Tussensprintjes zijn nog indrukwekkender: van 50 tot 80 km/h schiet je in 2,2 seconden, van 80 tot 120 km/h in 2,3 seconden.
Het stuurgedrag van de CLK 63 AMG is niet overdreven direct, zeker niet als je aan het cruisen bent. Dat verandert als je vol op het gas gaat. Behalve bij de start voelt de auto niet zoekerig: auto en bestuurder voelen zich als een blok beton aan het asfalt geplakt.
Slokop
Daarmee komen we bij het minst aangename onderwerp van dit testverslag terecht: het verbruik. Wat wil je met deze auto? Rijden, heel ver rijden. U begrijpt dat een benzinepas van de baas buitengewoon prettig is, als je met deze V8 onderweg bent. Want zo heel ver kom je niet met 62 liter in de tank. Mercedes Benz geeft een gemiddeld gebruik op van 1 op 7. Wij halen 1 op 6. Dat kan aan ons enthousiasme liggen. Maar voor een vakantie met deze cabrio moet je echt én tijd én geld inruimen voor de tank. En dan hebben we het nog niet eens over de aanschafprijs van deze cabrio gehad...
Mercedes Benz heeft met de CLK 63 AMG cabrio een auto op de weg gezet waarmee het laat zien waartoe het technisch in staat is. De prijs van dit stukje techniek valt uiteindelijk wel mee. We praten over nog geen anderhalve ton. Vergelijk dat eens met een Jaguar XKR Convertible; daar leg je nog eens 10 mille extra voor neer. Of met een BMW M6 Cabrio die weliswaar twee cilinders extra heeft, maar een min of meer gelijk aantal pk's. Een aanrader dus, deze CLK 63 AMG, voor de beter gevulde portemonnee.
- +Geweldig sterke motor
- +Snel
- +Stabiel
- -Prijs
- -Verbruik
Signalement
Merk | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | CLK 63 AMG Cabriolet |
Carrosserie | 2-deurs, cabrio |
Transmissie | 7 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 156.642 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 6.208 cc |
Maximaal vermogen | 354 kW / 481 pk bij 6.800 tpm |
Maximaal koppel | 630 Nm bij 5.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 62 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.652 mm / 1.740 mm / 1.414 mm |
Wielbasis | 2.715 mm |
Massa leeg | 1.775 kg |
Laadvermogen | 485 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.500 kg / 750 kg |
Banden voor | 225/40R18Prijzen |
Banden achter | 255/35R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,8 s (fabrieksopgave: 4,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | - s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,8s |
Brandstofverbruik | - l/100km (fabrieksopgave: 14,4 l/100km) |
CO2-uitstoot | 344 g/km |