Peugeot 807 SR 2.0-16V HDiF 136pk (2007) - Test

Lekker grote MPV

Peugeot 807 SR 2.0-16V HDiF 136pk
AutoWeek 2 2007
AutoWeek 2 2007

Je leest het in AutoWeek 2 2007

Ooit was het segment van de fullsize MPV booming, maar tegenwoordig woedt de strijd om de ruimtegevoelige klant vooral een klasse lager. En dus is een nieuwe dieselmotor voor de Peugeot 807 voldoende aanleiding om nog eens te rijden met zo'n grote bus.

Onder de kap van deze 807 zit een behoorlijk moderne tweeliter common-raildiesel met een vermogen van 136 pk en een koppel van 320 Nm. Verder bleef de 807 eigenlijk bij het oude. Geen nieuwe bumpers, achterlichten, grille met grote bek, niets van dat alles. Je koopt de grote Peugeot namelijk vooral om z'n binnenkant en niet om z'n rechtlijnige buitenkant.
In het interieur kan er naar hartenlust worden gespeeld met klepjes, vakjes en bakjes. Ook leuk tijdens een middagpauze: even de voorstoelen omdraaien voor een slimme vergadersessie! Ooit is bedacht dat het gebruiksgemak van zulke auto's kan worden uitgebreid door de voorstoelen zo te maken dat je ze kunt omdraaien. Maar denkt u nu echt dat uw klanten u serieus nemen als u ze uitnodigt voor een belangrijke meeting op het parkeerterrein?

Beenruimte
De 807 heeft standaard vijf zitplaatsen, maar tegen bijbetaling krijg je twee extra stoelen mee, die op de derde rij geplaatst kunnen worden. Hij heeft nog niet van die handige meubels die in de vloer verdwijnen zoals je vandaag de dag steeds vaker ziet bij kleinere midi-MPV's. Maar een pak ruimte heb je in ieder geval wel als je die achterste stoelen eruit hebt gesloopt.
Van een Peugeot hadden we echter wel iets meer zitcomfort verwacht. De pedalen
zitten nogal dicht bij elkaar en het stuur kan niet ver genoeg naar je toe worden getrokken. Passagiers op de rechter voorstoel kunnen hun benen ook slecht kwijt. Het best zit je eigenlijk op de tweede rij, waar je ruimte genoeg hebt. Maar met de ergonomie zit het wel goed. De pook zit lekker hoog op het dashboard, je hoeft vanaf het stuur maar een klein stukje te reiken om te schakelen. De radio bedien je het best met de afstandsbediening die achter het stuur zit, want het ding zelf is weggewerkt achter een klepje.

Schuifdeuren
De schuifdeuren achter zijn praktisch in het gebruik, want het stapt een stuk lekkerder in. In deze basisuitvoering zijn ze handbediend, in de duurdere versies zijn ze elektrisch.
De tweeliter common-raildiesel is een bekende motor, want hij is ontstaan uit een samenwerking met Ford. En hij is in de 807 prima op z'n plaats. Deze dieselmotor
heeft altijd voldoende trekkracht in huis en doet z'n werk in behoorlijke rust. En met de brandstof gaat hij ook heel netjes om, want met de 80-litertank kun je 1.032 km vooruit. Dat komt neer op 1 op 14,1. Voor een auto met zo'n enorm frontaal oppervlak heel netjes. De prestaties van de 807 zijn minder opzienbarend. De ruim 1.650 kg zware MPV accelereert in 12,0 seconden naar de 100.

'Zagend' de hoek om
De rijeigenschappen van de Peugeot verdienen het predikaat 'goed', want de wagen voelt in de handen van de bestuurder minder lomp aan dan hij eruitziet. Aan de ene kant biedt de auto genoeg comfort om niet al te veel van de slechte weg te laten voelen, aan de andere kant is hij ook niet vies van een snelle bocht. Het enige wat dwarsligt, is de besturing, want die is tamelijk vaag. Het gevolg is dat je wel eens wat 'zagend' de hoek omkomt. Maar verder is er eigenlijk weinig mis met de rijkwaliteiten van de 807.

Verder lezen?

Dit artikel is gratis te downloaden in PDF-formaat. Hiervoor maak je eenmalig een AutoWeek account aan, waarna je onbeperkt uit het AutoWeek archief kunt downloaden.

Inloggen of Registreren

  • +Ruimte
  • +Opbergmogelijkheden
  • +Common-rail dieselmotor
  • -(been)ruimte
  • -Tamelijk vage besturing

Signalement

Merk Peugeot
Model 807 SR 2.0-16V HDiF 136pk
Carrosserie 5-deurs, mpv
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 40.085

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm
Maximaal koppel 320 Nm bij 2.000 tpm
Inhoud brandstoftank 80 l
Lengte / breedte / hoogte 4.727 mm / 1.854 mm / 1.752 mm
Wielbasis 2.823 mm
Massa leeg 1.718 kg
Laadvermogen 812 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.850 kg / 750 kg
Banden215/65HR15Prijzen
Topsnelheid 190 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,4 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,1 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,0 s / 13,5 s
Brandstofverbruik 7,8 l/100km (fabrieksopgave: 7,1 l/100km)
CO2-uitstoot 188 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.