Lexus LS 460 President (2007)
Hightech luxe
De nieuwe Lexus LS 460 werd begin 2006 in Detroit onthuld en we reden er voor het eerst mee in de zomer daarop. Lexus heeft 17 jaar geleden in Europa een moeizame start gehad, heel anders dan in de Verenigde Staten, waar de luxedivisie van Toyota meteen een succes was. Maar nu lijkt het merk met nieuwe modellen die zijn ontworpen volgens de designfilosofie 'L-Finesse' een eigen weg te hebben ingeslagen en is er de laatste jaren een forse groei geweest.
Klassiek fraai
In onze test-LS is het zwarte interieur gecombineerd met walnotenhout: klassiek maar ook fraai. Het conven-tioneel ingerichte dashboard is op het eerste gezicht behoorlijk druk, maar alles heeft een logische plaats, al zijn som-mige knoppen niet altijd gemakkelijk bereikbaar. Opvallend is het zogenaamde Optitron-instrumentarium met de helder wit verlichte ledmeters, waarvan de lichtsterkte
zich aanpast aan de omstandigheden en meerdere fasen kent. Op het lcd-kleurendisplay tussen toerenteller en snelheidsmeter wordt informatie gegeven over bandenspanning, temperatuur en de instellingen van de cruisecontrol. Ook de uitgebreide veiligheidsvoorzieningen zijn in het display geïntegreerd.
Veiligheid
Één van de veiligheidsvoorzieningen is Lane Keeping Assist, LKA. Onzichtbare cameraatjes onder de auto registreren of je op je eigen rijbaan blijft en sensoren in het stuur voelen of je bewust over de streep gaat. Zit je te slapen, dan word je gewaarschuwd. Als het systeem is ge-activeerd, denkt de Lexus als het ware met je mee en met minuscuul kleine stuurcorrecties houdt hij je constant in het rechte spoor: Je voelt een héél lichte beweging van het stuur, maar die is minimaal. Is de LS te foppen? Even uitproberen en op een rechte stille weg het stuur loslaten... "Piep-piep", klinkt het en in het display verschijnt de melding 'hands free detected'. Actie jammerlijk mislukt: een spook houdt niet alleen de auto op de weg, maar weet precies wat de bestuurder van plan is.
Opletten!
Een ander onderdeel van het pakket is de camera die de stand van het hoofd van de bestuurder registreert. Als de bestuurder even niet oplet terwijl de auto richting een obstakel rijdt, 'ziet' de Lexus dat en wordt het Pre-Crash-waarschuwingssysteem
geactiveerd. Met gepiep word je gewekt. Reageer je niet, dan worden heel kort de remmen geactiveerd. Ben je dan nóg niet bij de les, dan treden alle andere Pre-Crash-functies in werking. Zo verschijnt in het rood het woord 'Brake' in het display, worden de veiligheidsgordels aangetrokken, de hoofdsteun(en) in stelling gebracht, de ankers uitgegooid en reageert de auto sneller op stuurbewegingen (Emergency Steering Assist). Vergeten we nog dat het veiligheidssysteem ook een functie heeft waarmee de hoofdsteunen in de opti-male stand worden gezet en de gordels worden aangetrokken als iemand je van achteren dreigt aan te rijden.
Comfort
Wat betreft rijcomfort was de Lexus LS altijd de winnaar. Ook de nieuwe LS is met de adaptieve luchtvering werkelijk een meester in het wegwerken van oneffenheden. Verkeersdrempels lijken niet te bestaan en de inzittenden hebben het gevoel dat ze op een luchtkussen boven straat zweven. Met alle comfort is het achterin zalig toeven.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | LS 460 President |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 8 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 145.200 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V8 |
Cilinderinhoud | 4.608 cc |
Maximaal vermogen | 280 kW / 380 pk bij 6.400 tpm |
Maximaal koppel | 493 Nm bij 4.100 tpm |
Inhoud brandstoftank | 84 l |
Lengte / breedte / hoogte | 5.030 mm / 1.875 mm / 1.465 mm |
Wielbasis | 2.970 mm |
Massa leeg | 1.945 kg |
Laadvermogen | 550 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 700 kg |
Banden | 235/50R18Prijzen |
Topsnelheid | 250 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,3 s (fabrieksopgave: 5,7 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 2,1 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 4,0s |
Brandstofverbruik | 11,1 l/100km |
CO2-uitstoot | 261 g/km |
Lees ook
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.