Toyota Land Cruiser 100 4.2 D-4D Executive (2007)
Luxe werkpaard
Wie in Afrika of het Midden-Oosten een beetje serieus genomen wil worden, verplaatst zich per Toyota Land Cruiser. Gewoon omdat het zo ongeveer 't beste en betrouwbaarste is wat er op 4x4-gebied verkrijgbaar is. Wie met de heersende
modetrends op SUV-gebied wil meelopen, is goed bediend met de 'gewone', eigentijdse Land Cruiser, maar de '100' is toch wel de echte no-nonsense
terrein- en woestijnkiller. Vorm speelt een zwaar ondergeschikte rol aan functie. Door de jaren heen – de 'luxe' Land Cruiser dateert van eind jaren zestig,
het oermodel uit 1951 – is 't hoekige lijnenspel hier en daar wat afgerond, maar het blijft een vierkant ding, die Japanse reus.
Starre achteras
Het dieselblok voorin is een echt werkpaard; rumoerig en niet al te subtiel, maar wel beresterk. Hij meet maar liefst 4,2 liter. Vermogen en koppel bedragen respectievelijk 204 pk en 430 Nm. Onze testauto beschikt over een conventionele vijftrapsautomaat die gewoon z'n werk doet, vloeiend maar zonder veel haast. De topsnelheid bedraagt 180 km/h. Hard zat natuurlijk voor zo'n kolos van bijna twee en 'n halve ton! Toch houdt-ie zich bij deze snelheid stabieler dan je zou verwachten van een auto met een ladderchassis en starre achteras.
Waar de Land Cruiser op het asfalt z'n meerdere moet erkennen in modernere SUV's, laat de Japanner in het terrein zien wat hij waard is. Het is dan ook een volwaardige terreinwagen, met eerderg-enoemd ladderchassis aangevuld met een reductiebak, beter bekend als lage gearing of kruipversnelling. Je schakelt 'm ouderwets met een pookje in. Zo bedwingt de Toyota met twee vingers in de neus heuvels, kuilen en modderpoelen. Je hoeft het differentieel niet eens te vergrendelen, wel zetten we de hoogte-regeling op 'Hi' voor drie centimeter extra bodemspeling. Ook kun je de hardheid van de dempers wijzigen, maar door het ladderchassis worden oneffenheden in het wegdek direct doorgegeven aan de inzittenden. Voor de remproef vanaf 100 km/h heeft deze zware jongen maar liefst 43,5 meter nodig, waarbij de neus van de auto eerst een snoekduik neemt en het vervolgens aanvoelt alsof je zweeft. Dat geeft niet bepaald een veilig gevoel. Ook de stuurinrichting van de Toyota is een wazige aangelegenheid.
Alle luxe
Aan het dashboard is te zien dat het alweer sinds 1998 meedraait. Alles is lekker hoekig en robuust, gemaakt om een stootje te kunnen verdragen. In eerste instantie ziet het er wat primitief uit, maar nadere bestudering leert dat zo'n beetje alle luxe aanwezig is, van stoelverwarming en een navigatiesysteem tot een elektrisch verstelbaar stuurwiel dat zich terugtrekt wanneer je uitstapt en zich weer in oude positie herstelt als je weer op de bestuurdersstoel plaatsneemt. Het zit er allemaal standaard op. Er is ook een cd-wisselaar aan boord, hoewel ook dat ondertussen alweer een beetje achterhaald is. De bedieningsknoppen op het dashboard zijn van een dusdanig formaat dat je ze onmogelijk kunt missen. Losse spullen kun je kwijt in het grote opbergvak in de middenarmsteun of in de vakjes aan het plafond. Dashboardkastje en portiervakken zijn aan de kleine kant. De Land Cruiser is trouwens tegen meerprijs ook als zevenzitter verkrijgbaar. En met neergeklapte stoelen bedraagt het laadvolume een royale 2.212 liter.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Land Cruiser 100 4.2 D-4D Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 5 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 93.040 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 6-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 4.164 cc |
Maximaal vermogen | 150 kW / 204 pk bij 3.400 tpm |
Maximaal koppel | 430 Nm bij 1.200 tpm |
Inhoud brandstoftank | 96 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.890 mm / 1.940 mm / 1.890 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 2.435 kg |
Laadvermogen | 825 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 3.500 kg / 750 kg |
Banden | 275/60R18Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 4,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 9,4s |
Brandstofverbruik | 10,6 l/100km |
CO2-uitstoot | 282 g/km |
Lees ook
Toyota Land Cruiser - 2002 - 961.485 km - Klokje Rond
Test: Toyota Urban Cruiser - Geen bZ, zus van Suzuki e Vitara
Test: Audi A5 Avant e-Hybrid – Meer elektrisch dan de Nissan Leaf
Nieuwe elektrische Kia rond de €45.000: EV3, Niro EV of EV6?
Test: Volvo XC60 (2025) – Kan met kleine update weer even mee
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.