Toyota Land Cruiser 100 4.2 D-4D Executive (2007)

Luxe werkpaard

Toyota Land Cruiser 100 4.2 D-4D Executive
Veel groter en hoekiger dan een Toyota Land Cruiser 100 vind je ze bijna niet. Een machine uit de categorie 'als ik er niet ómheen kan, dan maar eróverheen!' Machtig sterk, maar ondertussen ook van een vorige generatie.

Wie in Afrika of het Midden-Oosten een beetje serieus genomen wil worden, verplaatst zich per Toyota Land Cruiser. Gewoon omdat het zo ongeveer 't beste en betrouwbaarste is wat er op 4x4-gebied verkrijgbaar is. Wie met de heersende
modetrends op SUV-gebied wil meelopen, is goed bediend met de 'gewone', eigentijdse Land Cruiser, maar de '100' is toch wel de echte no-nonsense
terrein- en woestijnkiller. Vorm speelt een zwaar ondergeschikte rol aan functie. Door de jaren heen – de 'luxe' Land Cruiser dateert van eind jaren zestig,
het oermodel uit 1951 – is 't hoekige lijnenspel hier en daar wat afgerond, maar het blijft een vierkant ding, die Japanse reus.

Starre achteras
Het dieselblok voorin is een echt werkpaard; rumoerig en niet al te subtiel, maar wel beresterk. Hij meet maar liefst 4,2 liter. Vermogen en koppel bedragen respectievelijk 204 pk en 430 Nm. Onze testauto beschikt over een conventionele vijftrapsautomaat die gewoon z'n werk doet, vloeiend maar zonder veel haast. De topsnelheid bedraagt 180 km/h. Hard zat natuurlijk voor zo'n kolos van bijna twee en 'n halve ton! Toch houdt-ie zich bij deze snelheid stabieler dan je zou verwachten van een auto met een ladderchassis en starre achteras.
Waar de Land Cruiser op het asfalt z'n meerdere moet erkennen in modernere SUV's, laat de Japanner in het terrein zien wat hij waard is. Het is dan ook een volwaardige terreinwagen, met eerderg-enoemd ladderchassis aangevuld met een reductiebak, beter bekend als lage gearing of kruipversnelling. Je schakelt 'm ouderwets met een pookje in. Zo bedwingt de Toyota met twee vingers in de neus heuvels, kuilen en modderpoelen. Je hoeft het differentieel niet eens te vergrendelen, wel zetten we de hoogte-regeling op 'Hi' voor drie centimeter extra bodemspeling. Ook kun je de hardheid van de dempers wijzigen, maar door het ladderchassis worden oneffenheden in het wegdek direct doorgegeven aan de inzittenden. Voor de remproef vanaf 100 km/h heeft deze zware jongen maar liefst 43,5 meter nodig, waarbij de neus van de auto eerst een snoekduik neemt en het vervolgens aanvoelt alsof je zweeft. Dat geeft niet bepaald een veilig gevoel. Ook de stuurinrichting van de Toyota is een wazige aangelegenheid.


Alle luxe
Aan het dashboard is te zien dat het alweer sinds 1998 meedraait. Alles is lekker hoekig en robuust, gemaakt om een stootje te kunnen verdragen. In eerste instantie ziet het er wat primitief uit, maar nadere bestudering leert dat zo'n beetje alle luxe aanwezig is, van stoelverwarming en een navigatiesysteem tot een elektrisch verstelbaar stuurwiel dat zich terugtrekt wanneer je uitstapt en zich weer in oude positie herstelt als je weer op de bestuurdersstoel plaatsneemt. Het zit er allemaal standaard op. Er is ook een cd-wisselaar aan boord, hoewel ook dat ondertussen alweer een beetje achterhaald is. De bedieningsknoppen op het dashboard zijn van een dusdanig formaat dat je ze onmogelijk kunt missen. Losse spullen kun je kwijt in het grote opbergvak in de middenarmsteun of in de vakjes aan het plafond. Dashboardkastje en portiervakken zijn aan de kleine kant. De Land Cruiser is trouwens tegen meerprijs ook als zevenzitter verkrijgbaar. En met neergeklapte stoelen bedraagt het laadvolume een royale 2.212 liter.

Signalement

Merk Toyota
Model Land Cruiser 100 4.2 D-4D Executive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 5 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 93.040

Specificaties

Brandstof diesel
Motor 6-cil. in lijn
Cilinderinhoud 4.164 cc
Maximaal vermogen 150 kW / 204 pk bij 3.400 tpm
Maximaal koppel 430 Nm bij 1.200 tpm
Inhoud brandstoftank 96 l
Lengte / breedte / hoogte 4.890 mm / 1.940 mm / 1.890 mm
Wielbasis 2.850 mm
Massa leeg 2.435 kg
Laadvermogen 825 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 3.500 kg / 750 kg
Banden275/60R18Prijzen
Topsnelheid 180 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 12,0 s (fabrieksopgave: 11,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 4,2 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 9,4s
Brandstofverbruik 10,6 l/100km
CO2-uitstoot 282 g/km

Lezersreacties (2) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.