Honda Legend 3.5 (2007)

Anonieme topper

Honda Legend 3.5
De vierde generatie van de Honda Legend staat inmiddels bij de Europese dealers. Het vlaggenschip van Honda moet het opnemen tegen de gevestigde orde in de hogere klasse. Da's geen makkie, temeer daar de Honda niet goedkoop is.

Een groot verkoopsucces is de Honda Legend nimmer geweest. Jammer, want het is een auto met veel kwaliteiten. In dit hogere segment worden technische innovaties altijd bijzonder gewaardeerd door de geachte clientèle. In de Legend introduceert Honda enkele nieuwe veiligheidssnufjes, die bovendien standaard gemonteerd worden. De keuze is sowieso eenvoudig, want de grote Japanner staat slechts in één uitvoering in de Honda-showrooms: als 3.5. Het motorruim huisvest een compleet nieuwe 3,5-liter V6 die 295 pk ophoest. Honda heeft de krachtbron aan een automatische zestrapstransmissie gekoppeld, die zich ook handmatig via peddels aan het stuur laat bedienen. Ook vierwielaandrijving is aan boord.


Geweldige staaltjes
Binnenin geven drie diepliggende klokken, die onder een glooiende koepel zijn gevat, informatie over snelheid, toerental en het welzijn van de auto. Een fraaie, brede houtstrip, die van uiterst links naar uiterst rechts over het dashboard loopt, geeft het lichte interieur cachet. Het grote aantal draai- en druktoetsen maakt de middenconsole tot een indrukwekkend geheel. Maar enigszins nerveus kun je er wel van worden als je ernaar kijkt, zo druk is het daar. Toegankelijk kunnen we de zaak niet noemen,. Die middenconsole heeft een aluminium-look en ziet er daardoor nogal plasticachtig uit. Jammer, want verder ademt het interieur niets dan luxe.
Het bijzonder keurige uiterlijk van de nieuwe Legend verhult een aantal geweldige staaltjes van moderne technologie. Die doen echter wel de massa van de Honda toenemen; de Legend weegt maar liefst 1.864 kilogram. Zo heeft hij een type vierwielaandrijving waarbij de aandrijfkrachten niet alleen elektronisch over voor- en achteras worden verdeeld, maar ook onafhankelijk over het linker- en rechterachterwiel. Onder normale omstandigheden wordt 70 procent van de aandrijfkrachten naar de voorwielen gedirigeerd, bij een sportieve rijstijl gaat juist 70 procent naar de achterwielen. Volledig nieuw voor de Legend is het Mitigation Brake System (CMBS). Dat waarschuwt de bestuurder met licht- en geluidssignalen én door de gordel aan te spannen voor een mogelijke aanrijding wanneer de afstand tot de voorligger te klein wordt.


Ingetogen uiterlijk
Om de Legend tot aansprekende prestaties te brengen, moet je de krachtbron flink de sporen geven; het maximum-koppel van 351 Nm komt pas vrij bij 5.000 tpm. Maar spreek je het volledig aan, dan blijkt de Legend ondanks z'n zwaarlijvigheid een heel snelle jongen. Hij heeft ESP, maar de integrale aandrijving beperkt het risico op een uitglijder zodanig, dat je je afvraagt waarom de Honda is uitgerust met een stabiliteits-systeem.
Met zijn zescilinder, integrale aandrijf-systeem en actieve veiligheidssystemen doet de Legend allerminst afbreuk aan het innovatieve en sportieve imago van Honda. Van z'n uiterlijk zijn we echter een stuk minder onder de indruk. De Legend ziet er keurig ingetogen uit, daar is niets op af te dingen. Maar er is werkelijk niemand op straat die zich omdraait en doorheeft dat je met een vlaggenschip op pad bent. Een vlaggenschip bovendien dat slechts in één uitvoering leverbaar is en dus vrijwel alles aan boord heeft wat je automobiele hartje begeert.

Signalement

Merk Honda
Model Legend 3.5
Carrosserie 4-deurs, sedan
Transmissie 6 versnellingen, sequentiële automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 79.900

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.471 cc
Maximaal vermogen 217 kW / 295 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 351 Nm bij 5.000 tpm
Inhoud brandstoftank 73 l
Lengte / breedte / hoogte 4.955 mm / 1.845 mm / 1.450 mm
Wielbasis 2.800 mm
Massa leeg 1.864 kg
Laadvermogen 446 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.600 kg / 750 kg
Banden235/50R17Prijzen
Topsnelheid 250 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,1 s (fabrieksopgave: 7,3 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 2,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 5,3s
Brandstofverbruik 11,9 l/100km
CO2-uitstoot 282 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.