Test: Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive (2006)

Binkietoy

Alfa Romeo GT 3.2 V6 Distinctive

Dat middenklassers zich perfect lenen als basis voor stoere coupés, bewijst Alfa Romeo al jaren. De Alfa Romeo GT 3.2 V6 zweept je continu op, is een auto voor 'mannen' die hun wilde haren nog niet verloren zijn.

De Alfa GT kwam tot stand in de studio's van Bertone en was meteen een van de laatste opdrachten van Alfa Romeo voor die ontwerper. De GT hangt nu al ruim twee jaar de mooie jongen uit in het gamma, maar nu met de 159 en de Brera aan zijn zijde, zou de GT wel eens snel gedateerd kunnen raken.

Opzwepend
De zespitter zweept je enorm op, door zijn gretige respons op het gaspedaal, maar nog meer door het geluid. Die combinatie geeft elke autoliefhebber een adrenalinekick. Slechts een beweging van de grote teen doet de GT al naar voren schieten. Dit is een volbloed! Dat hoor je en dat voel je. Tja, dat kan ook niet anders met een motor die stamt uit de GTA-versies van de 156 en 147. Het blok kan met 240 pk en 300 Nm aan koppel zich nog met menig moderne V6 meten. We klokten de GT 3.2 V6 in 6,7 seconden van 0-100 km/h. Tijdens het accelereren worden de heftige aandrijfreacties in het stuur door het ASR in de kiem gesmoord, maar de GT blijft ook bij constante snelheden erg onrustig, de voorwielen lijken voortdurend hun eigen koers te willen uitzetten.

Dat de wind inbeukt op de carrosserie van de GT blijkt wel uit de waarde die de decibelmeter aangeeft: 70,8 bij 100 en 71,9 bij 120 km/h. Gelukkig trakteert de V6 je altijd op die donkerbruine roffel waardoor de rijwind naar de achtergrond verdwijnt. Zo zweept de Alfa-motor de bestuurder op; in de GT schakel je vaak terug, alleen al voor het geluid. Zelfbeheersing is noodzakelijk voor wie deze V6 koopt. Maar schakelen gaat ook heel plezierig. De zesbak heeft lange slagen, maar de pook gaat lekker smeuïg door het H-patroon.
Het stuur is weliswaar axiaal verstelbaar, maar niet ver genoeg. Het Alfa-stuur heeft een prettige dikte, en je bedient een uiterst directe besturing, waardoor de auto nog levendiger overkomt. De Alfa-besturing biedt altijd de juiste tegendruk. Het gretige en bijterige van de GT manifesteert zich ook bij het remmen.

Tellers
Gas liften in de bochten levert reacties in de achterkant op. De GT laat zich met het gas sturen, al heeft hij zeker door het hoge vermogen op de voorwielen last van onderstuur. Zowel de vering als de demping zijn straf, constant betrekt het onderstel je bij het rijden.
In de Alfa krijg je echt het idee in een sportieve auto te zitten. Dat komt door de lage voorruit en natuurlijk door de klokkenwinkel. Het dasboard is grotendeels identiek aan dat van de 147 en is met zijn diep gelegen meters voor veel fabrikanten een inspiratie geweest. De snelheidsmeter van de 3.2 V6 geeft een trotse 300 km/h aan, al is de top 243, maar het staat wel dapper. Door de diepe ligging van de klokken en de intervallen van 30 km/h, is de snelheidsmeter van de Alfa slecht afleesbaar. En de GT is al zo opzwepend!
De bediening van de Alfa werkt niet altijd even logisch. Zo moet je om de verlichting in te schakelen een schakelaar op een hendel omzetten, daaronder zit weer een hendel met soortgelijke knop voor de cruise control. Achterin vinden twee volwassenen een plek, al houdt het met ruimte niet over.
De Alfa Romeo GT 3.2 V6 in de meest complete Distinctive-aankleding staat op lichtmetalen 17-inchwielen en is voorzien van leren bekleding en klimaatregeling met links-rechts gescheiden temperatuur-zones.

Signalement

Merk Alfa Romeo
Model GT 3.2 V6 24V Distinctive
Carrosserie 3-deurs, coupé
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 45.515

Specificaties

Brandstof benzine
Motor V6
Cilinderinhoud 3.179 cc
Maximaal vermogen 176 kW / 240 pk bij 6.200 tpm
Maximaal koppel 300 Nm bij 4.800 tpm
Inhoud brandstoftank 63 l
Lengte / breedte / hoogte 4.489 mm / 1.763 mm / 1.355 mm
Wielbasis 2.596 mm
Massa leeg 1.385 kg
Laadvermogen 545 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.400 kg / 400 kg
Banden225/45R17Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 6,7 s
Brandstofverbruik 12,4 l/100km
CO2-uitstoot 295 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.