Nissan X-Trail 2.2 dCi 4WD Columbia Style (2006)
Ruimtekwestie
De X-Trail is op tal van gebieden een geslaagde auto, zoals zijn bijzonder prettige weggedrag en dito interieur bijvoorbeeld. De Nissan is erg hoekig, en dat zie je binnenin terug in de vorm van een zee van ruimte. Dat ruimtegevoel wordt nog eens versterkt door de enorme glasplaat in het dak, die in de Sport Outdoor-uitvoering standaard is. In geopende toestand geeft dit schuifdak je welhaast een cabriogevoel. Minder enthousiast worden we van de centraal op het dashboard geplaatste klokken. Vanuit Nissan bezien handig natuurlijk: het geeft je merk iets herkenbaars en het scheelt ook nog eens in productiekosten omdat aparte matrijzen voor de rechtsgestuurde versie achterwege kunnen blijven. Maar je wilt als bestuurder, zeker in een land waar achter elke boom of vuilnisbak een radar of lasergun kan staan, niet keer op keer zo ver weg moeten blikken om te weten hoe hard je rijdt.
Toer
Wij reden de relatief rijk uitgeruste Columbia Style-versie van de X-Trail. Die biedt als extra onder meer lichtmetalen 16-inchvelgen, een cd-wisselaar met zes luidsprekers, een dakspoiler en de buitenspiegels in de kleur van de carrosserie, mistlampen vóór en het reeds eerder genoemde fenomenaal grote glazen schuifdak. Het meest kenmerkende onderscheid met gewonere X-Trails wordt gemaakt door het extra fors uitgevallen roofrack met ingebouwde verstralers. Om te voorkomen dat deze netvliespriemers worden misbruikt als permanent statusobject, is het een hele toer om ze in te schakelen. Eerst moet het grootlicht aanstaan, dan pas kun je met een aparte knop de verstralers activeren. Doe je het grootlicht weer uit, gaan ook de verstralers uit en als je daarna het grootlicht weer inschakelt, moet ook de aparte verstralerknop opnieuw worden beroerd.
Draaiknop
Onder normale omstandigheden worden alleen de voorwielen aangedreven, en pas als deze beginnen door te slippen, springt de achteras bij. De vierwielaandrijving
van de X-Trail kent echter een hogere mate van inspraak dan andere vierwielaandrijvingssystemen gebruikelijk is. Zo kun je via een draaiknop op het dashboard expliciet kiezen voor voorwielaandrijving.
Dat voorkomt niet alleen onprettige bemoeienis van de auto met het weggedrag, maar bespaart bovendien brandstof op momenten dat vierwielaandrijving
niets toevoegt. En draai je diezelfde knop de andere kant op, in de 'lock'-stand, dan wordt de auto permanent op de vier wielen aangedreven.
De hoekige vorm van de X-Trail is niet alleen gunstig voor het passagierscompartiment. Ook de bagageruimte van de wagen pakt hierdoor heel praktisch uit. Nadat de achterbank was weg-geklapt, fietsten we er met gemak een volwassen mountainbike in. De Nissan heeft overigens een gewone, naar boven scharnierende achterklep. Dat is weliswaar minder handig voor lange mensen, maar picknickend tijdens een verregende vakantiereis zul je deze klep weten te waarderen. In tegenstelling tot veel andere vierwielaangedreven SUV's heeft de Nissan geen reservewiel achterop. Dat zou zo'n naar boven openende klep immers alleen maar zwaarder maken.
Signalement
Merk | Nissan |
---|---|
Model | X-Trail 2.2 dCi 4WD Columbia Style |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 6 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 39.039 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.184 cc |
Maximaal vermogen | 100 kW / 136 pk bij 4.000 tpm |
Maximaal koppel | 314 Nm bij 2.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 60 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.510 mm / 1.765 mm / 1.675 mm |
Wielbasis | 2.625 mm |
Massa leeg | 1.490 kg |
Laadvermogen | 560 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 235/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 180 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,4 s (fabrieksopgave: 11,5 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 | 4,5 s / 6,2 s |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | 8,6 s / 9,9 s |
Brandstofverbruik | 7,2 l/100km |
CO2-uitstoot | 190 g/km |
PRIVATE LEASE Nissan X-Trail
