Peugeot 206 CC 1.6-16V (2004)

'Top'hit

Peugeot 206 CC 1.6-16V
Ze vielen best op, afgelopen zomers, ál die Peugeots 206 CC. Geen wonder, want Peugeot heeft er sinds de introductie al vele duizenden van verkocht. En dat voor een auto in een nichesegment. Waarom de 206 CC zo populair is? Hier zoeken we naar het antwoord.

Als je van autorijden en van de zon houdt, is 't moeilijk om niet te vallen voor een cabriolet. De Peugeot 206 CC is na de Mercedes SLK één van de eerste modellen van de nieuwe generatie auto's met een verdwijndak. Zij hebben gezorgd voor een ware trend, want steeds meer merken rusten een model uit met zo'n handig, opvouwbaar stalen dak. Dat heeft als voordeel dat je de auto niet uit hoeft om het dak te sluiten bij de eerste de beste regenbui. Een druk op de knop is bij de 206 CC voldoende om binnen 30 seconden een dak boven je hoofd te hebben. 't Enige dat je nog hoeft te doen, is de beide haken vast te zetten boven de voorruit. Je zou misschien een volledig automatische kap wensen, maar dat heeft natuurlijk effect op het prijskaartje en dat is bij de 206 CC nu net wat hem extra aantrekkelijk maakt. De uitvoering met de 1.6 16V-motor kost € 21.050 en daarmee kwalificeert hij zich zonder moeite als een gunstig geprijsde cabrio. In de vier jaar van zijn bestaan zijn er dan ook al vele duizenden Nederlanders gevallen voor de 206 CC; ronduit veel voor een auto in een niche-segment.


Funauto
We nemen nog eens onder de loep wat de kwaliteiten en de eventuele minpunten zijn van deze vrolijke rakker. Vaak is bij dit soort auto's de bagageruimte beperkt als het dak daarin is opgevouwen. In de 206 CC is er plaats voor drie forse weekendtassen. Bagage kan niet worden geplet, want Peugeot heeft een rolzeiltje gemonteerd dat bevestigd moet zijn om via de sensor te laten weten dat de kap kan worden neergelaten. Op de achterbank is uiteraard ook nog plaats voor bagage. Daar kan je trouwens toch geen volwassenen meenemen, terwijl kinderen beslist niet te groot mogen zijn om er fatsoenlijk te kunnen zitten. Maar de 206 CC is dan ook niet bedoeld als minivan, maar als funauto, een auto voor jezelf, of hooguit met zijn tweetjes. Zoiets kan je als fabrikant alleen maar waarmaken als ook de rijkwaliteiten in orde zijn. De basis van de 206 was natuurlijk al beproefd en hij heeft met zijn 1,6-liter 16-klepper met 110 pk een levendige motor onder de kap. Niet supersnel, maar wel vlot. De CC legt de sprint van 0-100 km/h af in krap twaalf tellen en slaat op de inhaalproeven evenmin een slecht figuur. Voor wie sneller wil, is er altijd nog de 2-literversie met 136 pk. De 1.6 presteert met gemak, is niet rumoerig en niet onzuinig bovendien, met een testverbruik van 1:11, een waarde die nog gunstiger zal uitvallen in het normale dagelijkse gebruik.
De handgeschakelde vijfbak van de CC werkt direct en heeft korte schakelwegen. De besturing is eveneens direct en nauwkeurig. De 206 CC laat wat rijkwaliteiten betreft geen steekjes vallen. Met zijn wat stugge afstelling doet hij wat je wilt en heeft hij absoluut geen probleem met een sportieve voet op het gaspedaal. In de bocht geeft hij geen krimp en gehoorzaamt gewillig. Pas in een laat stadium wordt hij wat onderstuurd. Jammer dat je constant wat windgeruis hoort (ja, ook in gesloten toestand).


Vervangen
Binnenin de 206 CC is het inmiddels bekend terrein. De stoel zit goed, het stuur voelt goed aan, maar het ontbreken van diepteverstelling van het stuur geeft een beperking. Je kunt nét niet de optimale zitpositie instellen. Bovendien wordt het tijd dat Peugeot nu eindelijk eens de hendel voor de rugleuningverstelling vervangt door een draaiknop, zodat je traploos de juiste stand kunt vinden. En verder? De 206 is klein en hip. Met de kap open is 'ie een hartendief, met de kap dicht blijft het evengoed een pretauto.

Signalement

Merk Peugeot
Model 206 CC 1.6-16V
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.635

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.587 cc
Maximaal vermogen 80 kW / 110 pk bij 5.750 tpm
Maximaal koppel 147 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 50 l
Lengte / breedte / hoogte 3.835 mm / 1.673 mm / 1.373 mm
Wielbasis 2.442 mm
Massa leeg 1.115 kg
Laadvermogen 420 kg
Aanhangermassa geremd 1.100 kg
Banden185/55VR15Prijzen
Topsnelheid 193 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,9 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,2 s / 8,3 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 12,4 s / 14,6 s
Brandstofverbruik 7,0 l/100km
CO2-uitstoot 166 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.