Hummer H3 3.5 Executive (2006)
Zinloze exercitie
De H3 is de jongste loot aan de Hummer-tak. Met dit model wil de Amerikaanse fabrikant een groter publiek bereiken. De Hummer H1 was de burgermansversie van de mastodont die in actie te zien was tijdens de Golfoorlog. Hummer begon met downsizen met de H2, een kleinere, beschaafdere variant. De H3 is naar Hummer-begrippen bescheiden, maar hoe aaibaar de H3 ook mag zijn, hij toont groot en machtig. Zijn vierkante fysiek en z'n hoog boven het asfalt verheven neus zie je niet snel over het hoofd.
Kijkdoos
Het interieur van de H3 is minder spectaculair. Het dashboard is functioneel en clean. Het instrumentarium is eenvoudig; twee grote en twee kleinere klokken, die de essentiële ritinfo geven, zijn ondergebracht in een soort rechthoekige kijkdoos. In de middenconsole zitten de bedieningsorganen van verwarming en ventilatie, en die van het audiosysteem met digitaal display. De chromen omlijsting van de enorme versnellingspook glimt te hard en is daardoor niet in harmonie met het materiaal in de middenconsole. Het interieur zit solide in elkaar en is, zeker naar Amerikaanse maatstaven, netjes afgewerkt. Het geheel oogt wat somber en met lichte biesjes om de stoelen probeert de fabrikant het wat cachet te geven. De Hummer-zetels zijn zachte fauteuils. Het stuurwiel van de Hummer is alleen in hoogte te verstellen, niet in diepte. Achterin is de beenruimte overvloedig en de Hummer heeft maximaal 1.720 liter bagageruimte. Vooral de geprononceerde wielkasten, die ver het interieur in priemen, spelen de H3 parten. De enorme achterdeur scharniert aan de linkerzijkant. Hij zwaait daarmee naar de straatkant open en dat is de enig juiste kant.
Vooralsnog is de Hummer H3 alleen leverbaar met een 3,5-liter vijfcilinder benzinemotor. Die levert een vermogen van 220 pk en 305 Nm koppel. Maar de krachtbron moet wel ruim 2.100 kilogram voortstuwen. De vijfpitter moet op de toppen van z'n kunnen opereren. Al met al weet de motor toch aardig weg met de Hummer. De sprint van 0 naar 100 km/h vindt plaats in 11,5 seconden; de tussenacceleratie van 50 naar 80 km/h klaart de H3 in 5,6 seconden en van 80 naar 120 km/h vergt 8,7 seconden.
Het onderstel is vooral afgestemd op terreinrijden: een ladderchassis met een onafhankelijke voorwielophanging en bladveren achter. Ideaal in het terrein, maar niet op het asfalt. Het onderstel reageert stoterig op oneffenheden en iedere hobbel veroorzaakt een siddering in de auto. De stuurinrichting werkt niet exact; je geeft een slinger aan de hoepel en moet maar zien wat er gebeurt. De Hummer heeft de neiging om over vier wielen weg te glijden. Wanneer dat gebeurt, zorgt Stabilitrac ervoor dat via remingrepen en het terugnemen van het koppel een te hard genomen bocht meestal toch tot een goed einde wordt gebracht. Stabilitrac werkt samen met het ABS en de permanente vierwielaandrijving van de Hummer.
Doormodderen
In het terrein komt de Hummer goed weg, alleen al door z'n grote bodemvrijheid en de korte overhang van de carrosserie voor en achter kan hij lang doormodderen. Zelfs als de ondergrond bijzonder ruig is, gaat de H3 nog even door. Deze auto heeft dan ook een forse scheut H1 in z'n genen, de H1 is niet voor niets favoriet bij de Amerikaanse krijgsmacht. Maar betekent deze Hummer voor ons burgers in de Hollandse polder net zo veel?
Signalement
Merk | Hummer |
---|---|
Model | H3 3.5 Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 73.480 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 5-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 3.460 cc |
Maximaal vermogen | 162 kW / 220 pk bij 5.600 tpm |
Maximaal koppel | 305 Nm bij 2.800 tpm |
Inhoud brandstoftank | 87 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.742 mm / 1.896 mm / 1.893 mm |
Wielbasis | 2.842 mm |
Massa leeg | 2.132 kg |
Laadvermogen | 522 kg |
Aanhangermassa geremd | 2.041 kg |
Banden | 265/75R16Prijzen |
Acceleratie 0-100 km/h | 11,5 s |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,6 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 8,7s |
Brandstofverbruik | 15,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 369 g/km |