Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive (2006)

Tussen tekentafel en terrein

Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive
Fabrikanten van midsize-SUV's worden zich steeds bewuster van het feit dat een aangename verpakking voor grotere aanloop in de showroom zorgt. Suzuki heeft een flinke stap gezet met de nieuwe Grand Vitara.
yle="margin: 0cm 0cm 0pt; line-height: 12pt;">Suzuki is van oudsher gespecialiseerd in kleine 4x4's en het is dan ook logisch dat de nieuwste generatie van de Grand Vitara nog steeds met lage gearing is uitgerust. Overigens alleen in combinatie met de tweelitermotor, de standaard aandrijfunit voor de vijfdeurs Vitara. De driedeurs heeft een 1,6 van 106 pk onder de motorkap. De Grand Vitara is nog steeds uitgerust met een tussenbak en biedt door middel van een draaiknop op de middenconsole keuze uit de standen N (neutraal), 4H (permanente vierwielaandrijving in de hoge gearing, dit is de meest gebruikte stand), 4H Lock (hoge gearing, sperdifferentieel) en 4L Lock (lage gearing, sperdifferentieel, voor als het écht lastig wordt). De Grand Vitara biedt niet alleen uitgebreide 4WD-mogelijkheden, zijn chassis is erg terreinwaardig. De Suzuki is niet uitgerust met een authentiek ladderchassis, maar met een soort 'ingebouwd ladderchassis', dat de auto de nodige torsiestijfheid meegeeft. Hij heeft verder gewoon onafhankelijke voor- en achterwielophanging dus het is niet zo dat je op het asfalt uit je stoel trilt bij de minste of geringste oneffenheid.
De Suzuki staat op stevig gegroefde banden. Dit zorgt er in combinatie met de zacht afgestemde vering voor dat de Vitara zich op asfalt niet bijzonder strak de hoek om laat sturen en dat 'ie daarbij flink overhelt. Sturen met de nieuwe Vitara gaat erg licht en vrij direct. Het communicatieve is er uitgefilterd, zeker op snelwegtempo is dat hinderlijk. Onze Grand Vitara heeft een tweelitermotor aan boord, en is goed voor 140 pk en 183 Nm. Met een wagengewicht van 1.495 kg zou dat voldoende moeten zijn, ware het niet dat het blok van de Grand Vitara is gekoppeld aan een automaat. En de viertrapsautomaat van Suzuki is er eentje van de oude stempel waarbij je voor het meten van de reactietijden het beste een kalender erbij kunt pakken. Wij zouden dan ook zeker voor de handbak gaan, daarmee is de Vitara sneller, minder luidruchtig en ook nog eens € 2.000 goedkoper.


Stoer en zelfbewust
Het zal iedereen zijn opgevallen dat het uiterlijk van de Grand Vitara er flink op vooruit is gegaan in vergelijking met z'n voorganger. Ronde vormen maakten plaats voor scherpe lijnen en zodoende lijkt het brave imago te zijn ingeruild voor een stoer en zelfbewust voorkomen. Hij kijkt zelfs een beetje gemeen uit z'n ogen en da's een groot verschil met de 'guitige' oogopslag van het oude model. De motorkap heeft speelse koelopeningen aan de zijkant, de geprononceerde wielkasten geven de Vitara extra cachet en hoewel de strak afgesneden achterlichten een kopie zijn van die van de Jeep Grand Cherokee, maken ze 't geheel stijlvol af. Het reservewiel achterop is de kers op de taart.
Suzuki heeft ook binnenin de zaken goed voor elkaar. Het dashboard oogt verzorgd en er is duidelijk rekening mee gehouden dat het oog ook iets wil. Een grote, overkapte, snelheidsmeter met aan weerszijden 'aangeplakte' ronde meters voor toerental, brandstofvoorraad en temperatuur (alles wit verlicht 's avonds) doet ons denken aan Alfa Romeo, evenals de ronde ventilatieroosters. Het kleine driespaaksstuurtje met audio- en cruise control bediening ziet er racy uit en in de elegante middenconsole zitten een radiocd- speler en de knoppen voor klimaatbeheersing netjes geïntegreerd.

Signalement

Merk Suzuki
Model Grand Vitara 2.0 Exclusive
Carrosserie 5-deurs, suv
Transmissie 4 versnellingen, automaat
Aandrijving 4wd
Nieuwprijs € 31.352

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.995 cc
Maximaal vermogen 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 183 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.470 mm / 1.810 mm / 1.695 mm
Wielbasis 2.640 mm
Massa leeg 1.495 kg
Laadvermogen 575 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.700 kg / 750 kg
Banden225/65R17Prijzen
Topsnelheid 170 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 14.3 s (fabrieksopgave: 13,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in D 6.7 s
Acceleratie 80-120 km/h in D 12.2s
Brandstofverbruik 9,4 l/100km
CO2-uitstoot 228 g/km

Lezersreacties (1) (gesloten)

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.

De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.