Suzuki Grand Vitara 2.0 Exclusive (2006)
Tussen tekentafel en terrein
De Suzuki staat op stevig gegroefde banden. Dit zorgt er in combinatie met de zacht afgestemde vering voor dat de Vitara zich op asfalt niet bijzonder strak de hoek om laat sturen en dat 'ie daarbij flink overhelt. Sturen met de nieuwe Vitara gaat erg licht en vrij direct. Het communicatieve is er uitgefilterd, zeker op snelwegtempo is dat hinderlijk. Onze Grand Vitara heeft een tweelitermotor aan boord, en is goed voor 140 pk en 183 Nm. Met een wagengewicht van 1.495 kg zou dat voldoende moeten zijn, ware het niet dat het blok van de Grand Vitara is gekoppeld aan een automaat. En de viertrapsautomaat van Suzuki is er eentje van de oude stempel waarbij je voor het meten van de reactietijden het beste een kalender erbij kunt pakken. Wij zouden dan ook zeker voor de handbak gaan, daarmee is de Vitara sneller, minder luidruchtig en ook nog eens € 2.000 goedkoper.
Stoer en zelfbewust
Het zal iedereen zijn opgevallen dat het uiterlijk van de Grand Vitara er flink op vooruit is gegaan in vergelijking met z'n voorganger. Ronde vormen maakten plaats voor scherpe lijnen en zodoende lijkt het brave imago te zijn ingeruild voor een stoer en zelfbewust voorkomen. Hij kijkt zelfs een beetje gemeen uit z'n ogen en da's een groot verschil met de 'guitige' oogopslag van het oude model. De motorkap heeft speelse koelopeningen aan de zijkant, de geprononceerde wielkasten geven de Vitara extra cachet en hoewel de strak afgesneden achterlichten een kopie zijn van die van de Jeep Grand Cherokee, maken ze 't geheel stijlvol af. Het reservewiel achterop is de kers op de taart.
Suzuki heeft ook binnenin de zaken goed voor elkaar. Het dashboard oogt verzorgd en er is duidelijk rekening mee gehouden dat het oog ook iets wil. Een grote, overkapte, snelheidsmeter met aan weerszijden 'aangeplakte' ronde meters voor toerental, brandstofvoorraad en temperatuur (alles wit verlicht 's avonds) doet ons denken aan Alfa Romeo, evenals de ronde ventilatieroosters. Het kleine driespaaksstuurtje met audio- en cruise control bediening ziet er racy uit en in de elegante middenconsole zitten een radiocd- speler en de knoppen voor klimaatbeheersing netjes geïntegreerd.
Signalement
Merk | Suzuki |
---|---|
Model | Grand Vitara 2.0 Exclusive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 31.352 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.995 cc |
Maximaal vermogen | 103 kW / 140 pk bij 6.000 tpm |
Maximaal koppel | 183 Nm bij 4.000 tpm |
Inhoud brandstoftank | 66 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.470 mm / 1.810 mm / 1.695 mm |
Wielbasis | 2.640 mm |
Massa leeg | 1.495 kg |
Laadvermogen | 575 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 1.700 kg / 750 kg |
Banden | 225/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 14.3 s (fabrieksopgave: 13,6 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 6.7 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 12.2s |
Brandstofverbruik | 9,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 228 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Suzuki Grand Vitara 1.9 Exclusive Trekhaak / Clima / Stoelverwarming / BTW!
- 2008
- 280.425 km

Suzuki Grand Vitara 2.0-16V Exclusive / AUTOMAAT / 4WD / 4x4 / AIRCO ECC / TREKHAAK
- 2006
- 199.615 km

Suzuki Grand Vitara 2.0-16V High Executive / 140pk / Leder / Schuifdak / Stoelverwarming /
- 2007
- 196.353 km
Lees ook
Test: Suzuki Grand Vitara 2.7 V6 High Executive (2008)
Test: Jeep Compass - Suzuki Grand Vitara – Hyundai Tucson
Test: Suzuki Grand Vitara (2005)
Volbeladen, voorzien van bed, toilet en keuken: hoe veilig zijn campers daarmee?
Test: Maserati MC20 GT2 Stradale – Er is ruimte voor meer
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.