AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Opel Speedster Turbo (2004)

Spijkerhard genieten

Opel Speedster Turbo
Met zijn aluminium chassis en 200 pk accelereert de Opel Speedster Turbo als een motorfiets, zeggen ze. De Opel heeft een fantastisch intieme relatie met het wegdek. Dat hij daarbij Spartaans is en weinig ruimte biedt, vergeef je hem graag...

Een sterke tweelitermotor achterin, een kloeke 250 Nm trekkracht, extra spoilertjes om de boel solide aan de grond te houden, een nog straffer afgestemde vering, fraaie vijfspaaks 17-inchwielen met brede banden, het moet de toch al niet kinderachtige Opel Speedster naar een nog hoger plan tillen. En dat is gelukt. Dat wordt glashelder wanneer de Speedster Turbo bij de eerste acceleratieproef de complete inhoud van de kleine opbergvakjes onder het dashboard recht naar achteren gooit. Het is alsof je gelanceerd wordt, de Speedster Turbo komt als een raket van z'n plek. Hij bereikt met een mooie diepe turbogrom in iets meer dan vijf tellen de 100 km/h. Met een optimale ondergrond kan het nóg wel iets harder. De Speedster Turbo raffelt de inhaalspurt van 80 naar 120 in de vierde versnelling in zo'n vijf seconden af. Zijn top is volgens Opel een kloeke 243 kilometer per uur (wel het dak dichtdoen!). Met een testverbruik van 1:10 kan de Turbo en paar tankstations overslaan, maar Parijs zul je niet in één ruk halen.


Handschoen
Over details als uitrusting zullen we het niet hebben, want die kun je op 'n vloeipapiertje kwijt. We frommelen ons in de Speedster. Met een gesloten dak is dat voor een normaal mens nauwelijks te doen, maar open is de strategie ook niet meteen duidelijk. We maakten dus gretig gebruik van de praktijktip van een eigenaar: gewoon op de stoel stappen en onderuit zakken. Wil je met het dakje dicht rijden? Dan rol je dat voor het instappen een stukje open en klik je het van binnenuit weer dicht. Maar dan heb je nauwelijks uitzicht en dat is lastig bij verkeerslichten. De Speedster omsluit je als een handschoen. Je zit tussen de kokers van het chassis en wordt vastgeklemd door een keihard racestoeltje. Dit is autorijden in zijn puurste vorm. Dan zijn praktische verwegingen niet van belang.
De Speedster hoort natuurlijk thuis op de open weg, met zo veel mogelijk bochten. Daar doet hij negenennegentig procent van alle sportauto's snel vergeten door de pure levensvreugde die hij uitstraalt.

Intieme relatie
De geringe zithoogte, de geweldig directe besturing en de spijkerharde vering zorgen voor een fantastisch intieme relatie met het wegdek. Je voelt letterlijk álles wat er gebeurt. Op een oneffen wegdek levert dat trouwens een erg onrustig effect op. Schakelen doet hij als de beste. De Speedster neemt telkens weer (met een diepe grom achter je rug) een fikse sprong vooruit.
Bochten pakt hij met de wendbaarheid van een kart. Het voelt vooral in korte bochten aan alsof hij vrijwel meteen onderstuurt, maar met een groot hart en voldoende gas op het juiste moment kun je hem neutraal tot lichtjes overstuurd de bocht om laten glijden. Voor de liefhebber met voldoende wagenbeheersing is het genieten. Je wilt hem zijn eigenaardigheden dus al gauw vergeven. Denk aan de zware bediening van de koppeling, de vrijwel onzichtbare meters, de erg laag gemonteerde binnenspiegel die het zicht schuin naar rechts blokkeert en de remmen die een krachtige tred vragen. Helemaal stabiel is hij bij remmen trouwens ook niet. Details allemaal. Ondanks zijn prijs van 46.895 euro is het een kniesoor die daar op let.

Signalement

Merk Opel
Model Speedster Turbo
Carrosserie 2-deurs, cabrio
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving achterwielaandrijving
Nieuwprijs € 46.895

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.998 cc
Maximaal vermogen 147 kW / 200 pk bij 5.500 tpm
Maximaal koppel 250 Nm bij 1.950 tpm
Inhoud brandstoftank 40 l
Lengte / breedte / hoogte 3.786 mm / 1.708 mm / 1.117 mm
Wielbasis 2.330 mm
Massa leeg 930 kg
Laadvermogen 220 kg
Banden voor175/55R17Prijzen
Banden achter225/45R17Prijzen
Topsnelheid 243 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 5,4 s (fabrieksopgave: 4,9 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 2,7 s / 3,8 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 5,1 s / 7,0 s
Brandstofverbruik 8,5 l/100km
CO2-uitstoot 202 g/km