Lexus GS300 (2005)
Op naar de top
Lexus is zo'n vijftien jaar geleden begonnen met auto's die op z'n zachtst gezegd leken op aardige kopieën van Duitse originelen. De nieuwe GS lijkt echter in niets op een directe concurrent. De auto is geen nekkendraaier, maar de vormgeving schept wel verwachtingen. De Japanners tonen durf en lijken nu toch eindelijk hun eigen koers te gaan varen. De Lexus GS loopt geheel in de pas met wat tegenwoordig in de mode is. De daklijn is coupéachtig, de Japanse limousine is verder gewoon lekker strak van snit.
Terwijl de Japanners met het uiterlijk een duidelijke lijn neerzetten, laten ze dat binnenin een beetje liggen. De GS is wat krap, daar doet de prima te verstellen stoel niets aan af. Dat ruimtegebrek is voor een belangrijk deel te wijten aan het lage dak. Het vlotte design van het coupéachtige exterieur speelt de inzittenden parten, zeker achterin is de hoofdruimte niet optimaal en da's jammer bij een auto in een segment waar de passagiersruimte van belang is. Met een gemiddeld Europees postuur zit je al snel klem.
Schakelaars
In de Lexus is geenszins bezuinigd op schakelaars, integendeel: elke functie heeft z'n eigen knopje. Helder zou je zeggen, maar de toetsen zitten door de hele auto heen gestrooid; op de middenconsole, onder de armsteun, op een paneel achter het stuur, op het stuur zelf en dan is er ook nog eens een aanraakscherm. Maar het paneeltje zit achter het stuur, uit het zicht en bevat wel functies die je tijdens het rijden nodig kunt hebben. Gelukkig is het instrumentarium beter ingericht. Heldere klokken laten precies zien waar je aan toe bent. Witte cijfers en naalden steken duidelijk af tegen de metaalkleurige wijzerplaten.
Al zolang Lexus bestaat, heeft dit merk in technisch opzicht z'n zaken netjes voor
elkaar. Dit geldt ook voor de aandrijflijn. De zescilinder waar de GS300 mee is uitgerust, is een nieuwe V6 met directe inspuiting en goed voor 249 pk. Alles is in balans; geen rammels, trillingen of vibraties. Deze direct ingespoten machine doet werkelijk voorbeeldig z'n werk. Je hebt het instrumentarium nodig om te controleren of het mechaniek nog draait.
Onderstel
Voordat we het onderstel tegen 't licht houden, moet gezegd worden dat de Lexus stevig op de weg ligt. De auto heeft wat moeite met korte hobbels. Zodra de snelheid omhooggaat, komt de GS300 beter tot z'n recht. De onafhankelijke wielophanging is zodanig afgesteld dat de auto lange tijd neutraal de ingestuurde bocht volgt. Pas bij wat meer geweld begint de Lexus over de voorwielen te schuiven. De GS300 heeft een prettig bekrachtigde stuurinrichting, hoewel die toch wat licht en gevoelloos is. Het onderstel draagt in hoge mate bij aan de veiligheid en je kunt je afvragen waarom de Lexus nog is voorzien van een stabiliteitssysteem. Je moet namelijk wel erg raar doen voordat de elektronica ingrijpt. Maar gelukkig zit het er toch wel allemaal op, een ongeluk zit immers in een klein hoekje. Andere veiligheidsattributen zoals een elektronische remkrachtverdeler, aandrijfslipregeling en de batterij airbags, behoren tot de standaarduitrusting van de Lexus. Bijna alles zit erop en eraan; met de Lexus GS300 ben je gauw klaar met het individualiseren van je nieuwe auto.
Signalement
Merk | Lexus |
---|---|
Model | GS 300 Business |
Carrosserie | 4-deurs, sedan |
Transmissie | 6 versnellingen, sequentiële automaat |
Aandrijving | achterwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 58.520 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | V6 |
Cilinderinhoud | 2.995 cc |
Maximaal vermogen | 183 kW / 249 pk bij 6.200 tpm |
Maximaal koppel | 310 Nm bij 3.500 tpm |
Inhoud brandstoftank | 71 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.825 mm / 1.815 mm / 1.430 mm |
Wielbasis | 2.850 mm |
Massa leeg | 1.595 kg |
Laadvermogen | 530 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.000 kg / 750 kg |
Banden | 225/50R17Prijzen |
Topsnelheid | 240 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,6 s (fabrieksopgave: 7,2 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 3,0 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 5,2s |
Brandstofverbruik | 9,8 l/100km |
CO2-uitstoot | 232 g/km |