Volkswagen Lupo GTI (2003)

Wolfje uit Wolfsburg

Volkswagen Lupo GTI
De kleine Lupo GTI is compact, direct, een beetje lawaaiig en vooral érg leuk. De ingrediënten voor het GTI-rijden zijn er dus. Hij kan zich zeker meten met de oer-GTI, maar er is best méér leuks voor 22 mille of minder.

Tot voor kort had VW geen leuke GTI meer in de showroom. De laatste die nog enigszins aanspraak op die titel mocht maken, was de vorige Polo. In Duitsland was de Lupo GTI al een tijdje te koop, maar de Nederlandse importeur voelde er aanvankelijk weinig voor om dit bijterige wolfje naar de lage landen te halen. Mede op aandringen van de dealers is dat alsnog gebeurd. En daar is ie dan, het wolfje (lupo betekent wolf) uit Wolfsburg in wolfskleren.
 

Leuk pakket
Er is best nog wat werk van gemaakt om de Lupo tot GTI te transformeren. VW is verder gegaan dan alleen de montage van een 1.6 met 125 pk en een zesbak. Om het gewicht omlaag te krijgen, hebben ze gebruikgemaakt van aluminium. Motorkap en portieren (afkomstig van de Lupo 3L) en vanzelfsprekend de velgen zijn hieruit vervaardigd. Uiterlijke kenmerken zijn het agressieve front met xenonlicht en grote luchtinlaten, de zijskirts, de dakspoiler en de dubbele uitlaatpijp. Binnen in de Lupo GTI zien we sportstoelen, rode gordels, hier en daar wat leer en een zwart hemeltje. Met dat laatste grijpt het merk terug naar de oude Golf GTI, die ook een zwart
plafond had. Leuk detail. Vrij uniek voor een auto in dit segment is het ESP, dat bij de (hoge) prijs inbegrepen is. Geventileerde schijven rondom zorgen voor voldoende vertragingskracht. Al met al een leuk pakket dat ongetwijfeld voor de nodige lol zal zorgen.


De hongerige wolf
Laten we die Lupo maar eens (s)tarten. Zo, die reageert hongerig op het gaspedaal! Wolf heeft trek, wolf heeft zin. Wolf wil op zijn staart getrapt worden. Geen punt. U blaft, wij trappen. Hij schiet uit de startblokken als een stuk wild op de vlucht voor een schot hagel. Het zestienkleppertje is zo gretig als wat en de overbrengingsverhoudingen van de close-ratio zesbak zijn daar perfect op afgestemd. Je schakelt je helemaal suf, maar dat drukt de pret allerminst. Nadat je hebt opgeschakeld valt ie zo'n 300 toeren terug, veel minder dus dan bij een gewone bak. Daardoor benut je de capaciteiten van de motor optimaal. Want toeren maken, dat wil deze 1.6 maar al te graag. Hij blijft maar gaan, tot voorbij de 6.500 tpm als het moet. Vanuit stilstand naar pak 'm beet 160 km/h is zó gepiept. Op de snelheidsmeter loopt de kleine GTI door tot 210 km/h. En hij krijst het uit van plezier. Deze auto kan zich prima meten met de oer-GTI. Hij is compact, direct, een beetje lawaaiig en vooral érg leuk. Het onderstel, behoorlijk hard, is aangepast aan de prestaties. De Lupo GTI laat graag met zich gooien en smijten. Ga je echt alle perken te buiten, dan roept ESP je een halt toe. Je moet het aardig bont maken, want hij weet zich goed vast te grijpen met zijn 205 mm brede klauwen. Een leuk speledingetje, de Lupo GTI.


Vechtersbaas
Linksrijders gaan sneller aan de kant dan we gewend zijn. Dat komt waarschijnlijk door zijn priemende xenon-oogjes. Als geheel is hij echter minder imposant. Tot aan de B-stijl gaat het nog wel, maar die afgekapte achterkant blijft een raar gezicht. Van opzij gezien ziet de Lupo er nogal geamputeerd uit. Of als een vechtersbaas in een te klein lichaam. Maar hoe klein die Lupo ook mag zijn, z'n prijs is groot. De kleine wolf is een ontzettend leuke en rappe VW, maar er is nou eenmaal meer leuks onder de zon voor een kleine 22 mille of minder.

Signalement

Merk Volkswagen
Model Lupo 1.6 16V GTI
Carrosserie 3-deurs, hatchback
Transmissie 6 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 22.995

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.598 cc
Maximaal vermogen 92 kW / 125 pk bij 6.500 tpm
Maximaal koppel 152 Nm bij 3.000 tpm
Inhoud brandstoftank 34 l
Lengte / breedte / hoogte 3.524 mm / 1.640 mm / 1.457 mm
Wielbasis 2.318 mm
Massa leeg 975 kg
Laadvermogen 345 kg
Banden205/45VR15Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 8,9 s (fabrieksopgave: 8,5 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 4,9 s / 5,7 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 7,9 s / 9,8 s
Brandstofverbruik 7,3 l/100km
CO2-uitstoot 175 g/km