Toyota Land Cruiser 3.0 D4-D Executive (2003)
Luxe terreinexpress
De meeste terreinauto's gaan zelden off road. Daarom worden ze steeds meer voorzien van eigenschappen van 'gewone' personenauto's, inclusief luxe. De Land Cruiser Executive heeft automatische airco, elektrisch verstelbare stoelen, een dvd-navigatiesysteem en het zitmeubilair is bekleed met leer. We hebben het hier over drie zitrijen voor in totaal acht personen.Voorin zit je op ruime, comfortabele zetels. Met de elektrische stoelverstelling en het in hoogte en lengte verstelbare stuur bepaal je de zitpositie die het best bij je past. Je zit hoe dan ook hoog in de 1,91 meter hoge Toyota, zodat je een prima uitzicht hebt over het verkeer en de instrumenten. In de middenconsole zie je het touch-screen voor navigatie-, airco- en audiosystemen. Er is een tweede uitleesschermpje voor kompas, tijd en allerlei andere informatie. In de tunnelconsole vind je behalve een 12-voltaansluiting onder andere de schakelaars van het tussendifferentieel van de 4WD en het Downhill Assist Control (DAC), dat de daalsnelheid onder controle houdt. De tweede zitrij biedt flink wat been- en hoofdruimte en drie in hoogte verstelbare hoofdsteunen en drie driepuntsgordels. Wil je naar zitrij nummer drie, dan moet een deel van nummer twee voorovergeklapt worden. Eigenlijk is de achterste bank alleen geschikt voor jonge kinderen. Als er bagage van enige betekenis mee moet, dan moeten die zitplaatsen worden opgeofferd. Het achterste bankje kun je in twee gelijke delen tegen de achterste zijruiten wegklappen, óf thuis laten. Dat geeft een flinke laadruimte, maar een afdekzeil ontbreekt. De vlakke laadvloer sluit naadloos op de drempel aan. De achterdeur scharniert naar rechts en dat is niet handig.
Elektronische hulpjes
In het terrein staat de Land Cruiser 3.0 D4-D uitstekend z'n mannetje. Hij is uitgerust met permanente vierwielaandrijving. Een tussendifferentieel met beperkte slip zorgt ervoor dat het grootste gedeelte van de aandrijfkracht naar de wielen gaat die grip hebben. Maar er is véél meer. Als de situatie al te bar wordt, kun je het tussendifferentieel sperren zodat het koppel gelijk over de voor- en achterwielen wordt verdeeld. Dan zijn er nog elektronische hulpjes voor in het terrein. Behalve DAC is er ook Hill-start Assist Control (HAC) dat helpt bij het wegrijden op steile en gladde hellingen. Op de gewone weg gaat Active Traction Control verlies van grip tegen en grijpt Vehicle Stability Control (VSC) in als de auto, door onder- of overstuur, uit koers dreigt te raken. Een systeem dat de werking van de schokdempers automatisch aanpast, helpt de koets rechtop houden. Dankzij al die hulpmiddelen is zo'n hoog en zwaar bakbeest als de Land Cruiser op de weg goed handelbaar en vervoert hij z'n inzittenden comfortabel. Daar draagt de in hoogte verstelbare luchtvering, die de Executive-versie standaard meekrijgt, ook z'n steentje aan bij. Van invloed op het veercomfort is ook de variabele demperinstelling. Die kent een aantal standen, van maximaal comfort tot 'sportief'. Maar echt sportief wordt een terreinwagen als deze natuurlijk nooit. Ook de besturing is niet echt strak. En hoe zit het met de krachtbron? Dat is een bijna drie liter metende turbodiesel met common-railinspuiting. Hij ontwikkelt 163 pk en een stevige 343 Nm. In dertien tellen krijgt hij de Toyota van 0 naar 100 en versnellen van 80 naar 120 vraagt 11,5 seconden. Dieselgeluid wordt netjes gedempt en de automaat wisselt gladjes van versnelling.
Signalement
Merk | Toyota |
---|---|
Model | Land Cruiser 3.0 D-4D Executive |
Carrosserie | 5-deurs, suv |
Transmissie | 4 versnellingen, automaat |
Aandrijving | 4wd |
Nieuwprijs | € 73.250 |
Specificaties
Brandstof | diesel |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 2.982 cc |
Maximaal vermogen | 120 kW / 163 pk bij 3.400 tpm |
Maximaal koppel | 343 Nm bij 1.600 tpm |
Inhoud brandstoftank | 87 l |
Lengte / breedte / hoogte | 4.850 mm / 1.875 mm / 1.905 mm |
Wielbasis | 2.790 mm |
Massa leeg | 1.940 kg |
Laadvermogen | 810 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 2.800 kg / 750 kg |
Banden | 265/65R17Prijzen |
Topsnelheid | 170 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 13,0 s (fabrieksopgave: 12,8 s) |
Acceleratie 50-80 km/h in D | 5,5 s |
Acceleratie 80-120 km/h in D | 11,5s |
Brandstofverbruik | 10,4 l/100km |
CO2-uitstoot | 350 g/km |
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX 4X4 VAN AIRCO CRUISE MOTOR / GEARING GOOD EXPORT PRICE € 7900 EXCL BTW TAX CAR DRIVE GOOD / WORKING 4WD GEARING AND AIRCO APK -13-1-2025
- 2005
- 306.041 km

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D Executive Blind Van |Youngtimer|nieuwe accu's|Apple/Android|grijs kenteken|leder|climate control|trekhaak|
- 2006
- 281.855 km

Toyota Land Cruiser 3.0 D-4D VX Blind Van
- 2009
- 355.277 km
Lees ook
Deze iconische 4x4's koop je voor €30.000
Toyota Land Cruiser 4.0 V6 VVT-i Executive (2005)
Test: Land Rover Discovery 3 4.4 – Toyota Land Cruiser 4.0 V6 VVT-i
Toyota Land Cruiser (2002) - Test
Test: Toyota Urban Cruiser - Geen bZ, zus van Suzuki e Vitara
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.