Citroen C5 Break 2.0 VTR (2005)

Comfortabel werkpaard

Citroën C5 2.0 VTR
De Citroën C5 Break is een auto voor wie zaken en privé wil combineren: doordeweeks een auto voor het werk, zaterdag de boodschappen en zondag familie-uitjes. De C5 heeft een tweelitermotor en een zeer grote kofferbak.

Bij het vernieuwde uiterlijk van de C5 horen ook de nodige aanpassingen aan het interieur. Positief ervaren we de nieuwe omlijsting van de tellers en meters. Zo'n grijze rand eromheen is lekker fris. Maar waar we veel moeite mee hebben is het scherm dat Citroën heeft gereserveerd voor de (tegen meerprijs verkrijgbare) navigatie en communicatie. Het staat midden op het dashboard en het ontneemt een gedeelte van het uitzichtdoor de voorruit. En het zit ook nog verscholen achter de bollingen van het dashboard, waardoor hele stukken vanaf de bestuurdersplaats niet te zien zijn. Het bijbehorende bedieningspaneel blinkt niet uit in overzichtelijkheid. De stoelen zijn riant, zacht en geven prima steun op een lange rit. Het relaxte comfort van het interieur past goed bij de wat passieve rijeigenschappen van de auto. Alles wat ze zeggen over 'Frans comfort' gaat op voor de C5. Ook op de achterbank geldt weer dat aloude cliché: lekker comfortabel.
De achterbank is van dezelfde zachtheid als de voorstoelen en een groot voordeel van de C5 is de vrijwel vlakke vloer. Geen hoge middentunnel dus, zodat de passagier in het midden ook fatsoenlijk kan zitten. De achterdeur van de C5 biedt toegang tot de bagageruimte. De Citroën kan onder het dekzeil 560 liter bagage kwijt. Bovendien is de vorm van de bak gunstig, lekker vierkant en je hebt dus geen last van de wielkasten. Naar wens kun je met een knopje rechts in de kofferruimte de achterkant van de auto nog laten zakken of juist wat laten stijgen, zodat beladen een eitje wordt. Nog een voordeel van het opmerkelijke veersysteem van de C5 is dat de auto altijd zal proberen horizontaal te blijven.


Hydractive III
Niemand zal bij deze auto de illusie hebben dat hij een sportauto aanschaft. Geheel terecht. Deze stationcar behaagt zijn inzittenden op andere punten. Wanneer we de aandrijflijn tegen het licht houden, zien we een basic geheel; een atmosferische tweeliter viercilinder met handgeschakelde vijfbak. Het klinkt als een verhaal dat weinig tot de verbeelding spreekt, maar het laat in de praktijk toch een positieve indruk achter. Het vermogen is 143 pk. De v ierpitter draait in alle rust z'n rondjes, geen rumoer of overmatige trillingen. Een andere prettige bijkomstigheid is het gunstige benzineverbruik, de Citroën is in staat om op één liter euro 95 gemiddeld 11,8 kilometer af te leggen. Citroën is nog steeds actief met hydropneumatische veersystemen. Ontzettend vernuftig hoe Hydractive III, zoals Citroën het systeem noemt, continu bezig is de wagenhoogte aan het wegdek en de omstandigheden aan te passen. Maar het blijft toch merkbaar anders dan schroefveren. De auto komt af en toe over als een vliegend tapijt, permanent werkt het systeem eraan zo min mogelijk oneffenheden van het wegdek aan de inzittenden door te geven. Helaas gaat hierdoor een belangrijk deel van de informatie verloren over hetgeen er zich afspeelt tussen banden en wegdek.
De flink bekrachtigde stuurinrichting en de uiterst comfortabele stoelen filteren ook nog het één en ander weg. Citroëns hydropneumatische kijk op ondersteltechniek is best ingenieus, maar helaas alleen gericht op comfort. Je moet ervan houden en ertegen kunnen, want het levert soms wagenzieke passagiers op.

Signalement

Merk Citroen
Model C5 Break 2.0 16V VTR
Carrosserie 5-deurs, stationwagon
Transmissie 5 versnellingen, handgeschakeld
Aandrijving voorwielaandrijving
Nieuwprijs € 32.050

Specificaties

Brandstof benzine
Motor 4-cil. in lijn
Cilinderinhoud 1.997 cc
Maximaal vermogen 104 kW / 143 pk bij 6.000 tpm
Maximaal koppel 200 Nm bij 4.000 tpm
Inhoud brandstoftank 66 l
Lengte / breedte / hoogte 4.760 mm / 1.770 mm / 1.520 mm
Wielbasis 2.750 mm
Massa leeg 1.402 kg
Laadvermogen 625 kg
Aanhangermassa geremd / ongeremd 1.500 kg / 720 kg
Banden215/55R16Prijzen
Topsnelheid 205 km/h
Acceleratie 0-100 km/h 11,0 s (fabrieksopgave: 10,6 s)
Acceleratie 50-80 km/h in 3/4 6,6 s / 9,6 s
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 13,1 s / 17,0 s
Brandstofverbruik 8,0 l/100km
CO2-uitstoot 190 g/km

Gerelateerde forum topics

Praat verder op het forum