Peugeot 106 Rallye 1.3i (1994)
Betaalbaar speelgoed
Dus is er plaats voor een betaalbare mini-GT, die als 106 Rallye de concurrentie uitdaagt. Hoewel onze volle wegen een steeds gedisciplineerder gedrag vereisen, zijn er toch genoeg momenten dat je niemand tot last bent als je eens wat pittiger wilt optrekken of een uitdagend bochtje wat sneller wilt ronden. Dat kan met de huidige auto's zonder enig bezwaar, maar het is jammer dat je er door de gepolijste techniek zo weinig van merkt. Wie binnen de grenzen van het fatsoen echt plezier aan het autorijden wil beleven, is aangewezen op een sportwagen of een GT, die je laat voelen waar je mee bezig bent en de grenzen verder legt dan we van ons dagelijkse vervoermiddel gewend zijn.
Dat ideaal is voor weinigen bereikbaar, want sportieve auto's zijn zelden goedkoop, lusten vaak een flinke slok en zijn meestal beperkt in hun gebruiksmogelijkheden. Maar als een auto-fabrikant ècht wil, is er met de moderne techniek toch wel iets te bereiken dat de modale auto-mobilist een heel eind in de richting brengt. Het uitgangspunt is dan een kleine auto, die door een flinke motor aan volwassen prestaties wordt geholpen en waarbij een stugger afgesteld onderstel en een paar brede banden voor een betere wegligging zorgen. Veel comfort zit er dan niet in, de uitrusting is uiteraard aan de sobere kant, ook het geluidsniveau ligt hoger dan we zouden wensen, maar de prijs is redelijk en ook het verbruik valt doorgaans best mee. Zo'n auto is de Peugeot 106 Rallye, die voor beduidend minder dan 30.000 gulden heel wat sportiviteit in de aanbieding heeft. Met zijn bijna 100 pk sterke 1300-motor wil hij vooruit als de weerlicht, op zijn brede bandjes en stugge vering gaat hij als een skelter de hoek om en zijn kuipstoeltjes geven voldoende steun om het niet geringe machtsvertoon onder controle te houden. De krachtbron is een gewone achtklepper en het is daarom geen wonder dat de beste prestaties bij hoge toerentallen aan het daglicht komen. Het vermogen bereikt zijn maximum pas bij 7200 tpm en voor een proefje van het hoogste koppel moet je maar liefst tot 5200 toeren doortrekken. Dat mag gerust een nerveus karakter heten, maar voor wie sportief wil rijden, is dat juist een deel van de pret.
Zo'n piekige motor vereist een aangepaste versnellingsbak en op dat punt komt de 106 Rallye niets tekort. De versnellingen sluiten bij het voluit accelereren naadloos op elkaar aan en het schakelcomfort is zelfs het beste wat we tot nu toe bij een model van Peugeot hebben aangetroffen. Lekker kort, heel direct en mooi licht van bediening; precies wat je als bestuurder bij zo'n driftig machientje mag verwachten. Ook de andere bedienings-organen werken zoals het hoort: de geventileerde schijven op de voorwielen hebben geen moeite met de hoge prestaties en op lage snelheid zorgen de trommels achter voor een soepele dosering.
Precies sturen
Ook de besturing past uitstekend bij het karakter van dit rappe dwergje: onbekrachtigd, maar door het geringe gewicht op de vooras zeker niet zwaar op de hand en gevoelig genoeg om er heel precies mee te sturen. Ondanks zijn lekker brede 60% banden gedraagt de 106 Rallye zich op de snelweg heel rustig en stabiel. Goed, je voelt natuurlijk elk ribbeltje onder het schoeisel passeren, maar dat geeft geen hinderlijke reacties in het stuur.
Tijdens lange ritten krijg je overigens wel de rekening gepresenteerd voor het pittige motorkarakter, want bij 120 echte kilometers per uur gaat de motor in '5' al behoorlijk tekeer. Ruim 4500 toeren staan er dan op de klok en dat geeft flink wat lawaai in het interieur. Anderzijds staat die lage gearing borg voor een pittige tussenacceleratie: in '4' kost het doortrekken van 80 naar 120 ruimschoots minder dan 10 seconden en in de hoogste versnelling duurt dat maar vijf tellen langer.
Uiteraard kost al dat rijplezier de nodige brandstof; aan het eind van de testperiode noteerden we dan ook een pittig gemiddeld benzineverbruik van 1:11,2. Gezien het speelse karakter van de 106 Rallye viel dat niet eens tegen; als de lol van de eerste kennismaking eenmaal achter de rug is, lijkt een verbruik van 1:13 dan ook best haalbaar.
Hoewel er vergeleken met een èchte GT op het rijcomfort van de Rallye best wat valt aan te merken, het veelvuldig schakelen niet iedereen zal bevallen en het geluidsniveau op den duur knap irritant kan worden, is de Peugeot 106 Rallye voor de liefhebber een heel aantrekkelijk autootje. Voor een scherpe prijs biedt hij rij-eigenschappen en prestaties die je doorgaans alleen in hogere prijsklassen vindt en daarbij is hij ook nog eens heel bruikbaar als dagelijks vervoermiddel. Voor dat laatste doel zijn er onder de 30 mille genoeg andere, veel comfortabeler oplossingen voorhanden, maar op het ogenblik is er niet één die zijn berijder daarnaast zoveel feestelijk genoegen aan het autorijden laat beleven.
Signalement
Merk | Peugeot |
---|---|
Model | 106 Rallye 1.3i |
Carrosserie | 3-deurs, hatchback |
Transmissie | 5 versnellingen, handgeschakeld |
Aandrijving | voorwielaandrijving |
Nieuwprijs | € 12.425 |
Specificaties
Brandstof | benzine |
Motor | 4-cil. in lijn |
Cilinderinhoud | 1.294 cc |
Maximaal vermogen | 74 kW / 101 pk bij 7.200 tpm |
Maximaal koppel | 108 Nm bij 5.400 tpm |
Inhoud brandstoftank | 45 l |
Lengte / breedte / hoogte | 3.564 mm / 1.607 mm / 1.360 mm |
Wielbasis | 2.385 mm |
Massa leeg | 816 kg |
Laadvermogen | 434 kg |
Aanhangermassa geremd / ongeremd | 700 kg / 350 kg |
Banden | 165/60TR14Prijzen |
Topsnelheid | 190 km/h |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,5 s (fabrieksopgave: 10,3 s) |
Acceleratie 80-120 km/h in 4/5 | - s |
Lezersreacties (1) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.