Citroën AX GTI (1991)
autoreview
Signalement
Uitvoering | AX GTI |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1991 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 85.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Na 2 keer een AX GT te hebben gereden wil je natuurlijk wel wat anders. Met beperkt budget en goede ervaringen met de GT is dit een logische keuze. Dit rijdt in ieder geval een stuk leuker. Ligt lekker op de weg, stuurt lekker strak en trekt lekker vlot op (0-100 in 9 sec, heerlijke brul van de motor) De auto is redelijk compleet (destijds kon je zelfs voor stoelverwarming en ABS kiezen) en daarbij verwacht niemand het. Sterker nog, een heel veel mensen weten niet eens dat zoiets als een AX GTI bestaat. Het feit dat er nog maar amper tussen de 50 en de 100 van dit type in NL rondrijden maakt het nog net even wat leuker.
Hoewel het een GTI betreft is de auto niet knetterhard geveerd, nadeel daarvan is wel dat de auto op weggetjes met veel bochten en korte heuvels wat snel zweverig aan gaat voelen. De auto rijdt en stuurt verder strak en heeft zelfs de neiging om zijn kontje een stapje opzij te laten komen bij gas los in snelle bochten. Dit is overigens makkelijk weer op te vangen. De voortrein lijks soms wel wat moeite te hebben met het vermogen van 95 pk op natte ondergrond, is zo goed als opgelost met nieuwe Michelin Pilot Exalto’s. (lekker plat, veel grip maar wel veel last van spoorvorming) Comfort verder is redelijk, (sport)stoelen zijn ook niet meer dan redelijk, ik mis wat steun in mijn onderrug. Ik rijd sinds juni 2006 ineens een stuk meer en eerlijk gezegd kan ik eigenlijk niet langer dan 1,5 uur in de stoelen zitten. Inmiddels heb ik een sportonderstel gemonteerd (verlaagd en koni’s rondom) daarmee rijdt de auto nóg leuker. Comfort is wel minder...
Zoals eerder gemeldt is de auto redelijk luxe, helaas vond de 1e eigenaar het niet nodig om ABS te bestellen. De aanwezige luxe bestaat vooral uit: toerenteller, CV+ab, mistlichten, electrische ramen, LM-velgen en sportstoelen. Voor hedendaagse begrippen zijn deze zaken niet meer dan logisch. Maar voor een auto in deze klasse en van deze leeftijd zijn het leuke gadgets die ook nog eens werken!
De afwerking zowel binnen als buiten is matig tot slecht. Maar ach, voor een AX van 13 jaar hoor je mij niet klagen. Hinderlijk is wel de rammel in de achterklep en het rooster van de ventilatie dat letterijk uit elkaar viel! (overigens wel weer simpel terug te plaatsen) Dat alles zorgt ervoor dat de AX niet echt solide en volwassen aanvoelt.
Het model van de auto spreekt mij wel aan, sportief uiterlijk en toch onopvallend! Wat ik wel jammer vind is dat Citroën het niet nodig vond om de bumpers in de kleur van de auto te spuiten. De standaard velgen zijn wat klein (13’) en van behoudend design. Ze staan echter zeer goed bij het model. Inmiddels heb ik Saxo VTS velgen gemonteerd, ze sturen wel wat zwaarder maar liggen wel beter op de weg, de banden zijn namelijk wat platter dan origineel.
Heel zuinig is de auto niet. Mijn beste score is net geen 1 op 14 geweest op de snelweg in de zomer. In de winter heb ik grote moeite om de 1 op 11 te bereiken. Gelukkig is de HSB nog steeds laag (785 KG) De verzekering is helaas wat minder goedkoop (voor een 20 jarige), maar dat moet je maar voor de GTI rij-eigenschappen over hebben! Als je wat ouder bent en een paar schadevrije jaren hebt dan is dat ook al niet veel meer.
Verder zijn de onderdelen vam de GTI niet zomaar van andere AX-en af te slopen. Een hoop onderdelen (Vooral motor, uitlaat en onderstel) zijn GTI specifiek, maakt ze dus duurder. Gelukkig kun je voor motoronderdelen ook terecht bij Peugeot die de 1.4 95 pk motor ook in de 106XSI heeft geleverd. Er staat wel tegenover dat de auto ’makkelijker’ te tunen is vanwege het 4 gaats onderstel (normale AX 3 gaats) en het multipoint injectiesysteem.
Al met al een leuke auto waarmee je ook nog eens onopvallend en toch exclusief in rond kunt rijden. En daarbij kun je zo nu en dan ook nog eens een auto verbaasd achterlaten bij het verkeerslicht en hoef je niet de hoofdprijs te betalen!
Ik zou graag eens wat moderners willen, zeker omdat ik nu ook bijna 2000 kilometer per maand rij. Maar ik heb er nu het budget nog niet voor als eeuwige student. En eigenlijk is dat ook geen straf want een AX GTI is gewoon té leuk om weg te doen.
PROBLEMEN
2004
- Startmotor
- Koude start sensor
2005
- Onderhoudsbeurt (ashoezen, banden, banden, kleppenstellen...)
- Vacüum slangetje. (de auto hield in, had last van backfires + hoger verbruik en sloeg af met ingetrapte koppeling) Een gescheurd slangetje van +/- 45 cm bleek de boosdoener. Nog geen uurtje werk en 1 euro verder doet de auto het weer perfect!!
2006
- Roestschade aan de (imitatie)motorkap + slecht herstelde ouder schade (roest aan het front) Moet nog worden gespoten. Zo hier en daar begint de auto toch wel wat roest te vertonen.
- Tegenvaller: (mini)kop revisie. Motor begon ineens olie te verbruiken bij kilometerstand 103.000. Kon er natuurlijk voor kiezen om door te rijden en iedere maand olie bij te vullen maar ik heb liever een gezonde auto.
Heb toen samen met wat jongens de kleprubbers vervangen en meteen een grote beurt uitgevoerd. (koppakking, distributieriem + spanrollen, bijna alle pakkingen en filters etc) De auto gebruikt nu echt geen druppel olie meer!
- ruitensproeierpompje
- benzineslangetjes begonnen poreus te worden
Zolang je alles niet door de garage hoeft te doen vallen de kosten nog best mee. De auto laat me verder niet in de steek en is behoorlijk betrouwbaar. Wel jammer van de kleprubbers, zullen we maar toeschrijven aan de leeftijd en het feit dat de auto in 15 jaar slechts 100.000 heeft gereden waarvan ongetwijfeld veel korte ritten.
APK is al twee jaar geen enkel probleem!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.