Toyota Starlet 1.5 D XL (1994)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Starlet 1.5 D XL |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 1994 |
Jaar van aanschaf | 2004 |
KM-stand bij aanschaf | 277.000 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Een betrouwbare, fijne en goedkope (goedkoper dan b.v. een Peugeot 205) diesel auto.
De auto zit en rijdt fijn, al is de ruimte achterin erg krap te noemen (vandaar ook maar 3 sterren), voor een 1.5 (ouderwetse) diesel is hij best pittig (of dat ligt aan de opvoeding) topsnelheid 170Km p/u wind mee (155Km p/u redelijke wind tegen).
Wanneer je hem een beetje in toeren jaagt trek je vergelijkbare auto’s er uit (b.v. peugot 205 of opel corsa 1.5d en TD).
Weer of geen weer, deze auto zal je nooit laten staan, je kan de startmotor nog net horen, of hij pakt al aan, en loopt direct soepel.
Het verbruik van de auto is goed te noemen, normaal rijd je ongeveer 1:19 (130/140 snelweg) let je een beetje op je toeren, en snelheid, gaat het al snel naar 1:22. (normaal 120)
Mijn record is 1:24,5 maar dan moet je of de tank in één keer leeg rijden (continu 120), of echt als een slak rijden en nooit sneller dan 90km p/u
Het is mij nog niet gelukt om het verbruik ruwer als 1:16 te krijgen. Zelfs daarvoor moet je je best doen, door gewoon altijd te planken en gewoon ’vergeten te schakelen’.
Ik heb er zelf een toerenteller in geknutseld, (niet super nauwkeurig) de auto trekt het best tussen de 2700 en 3500 toeren, boven de 3500 toeren voel je het vermogen afnemen. Max ongeveer 5000 (170 km p/u) maar dan begint mijn wijzer te bewegen en kan ik hem moeilijk aflezen)
Je kan wel merken dat de auto een laag gewicht heeft, en een starre achteras, de windvlagen zijn redelijk merkbaar, maar daar is wel mee te leven.
De motor maakt wel wat herrie, maar gezien er bijna niets aan isolatie is gedaan, is dat ook niet zo vreemd.
Vanwege het lage gewicht en de dunne (goedkope) banden is stuurbekrachteging niet nodig, al sta je stil dan draai je het stuur nog eenvoudig rond.
Voor de liefhebbers, ik heb er nu momenteel 45.000km met een kleine ombouw tot 100% zonnebloemolie op zitten. Bij 345000km ben ik overgestapt op gefilterde gebruikte plantenolie. Dit omdat supermarkten geen grote hoeveelheden schone olie meer willen leveren. Geen problemen met starten/draaien van de motor. Alles idem als gewone diesel.
PROBLEMEN
Net na aanschaf kwam ik er achter dat de auto na een tijdje rijden in de versnelling bleef hangen, en moest je ongeveer 1 sec. wachten voordat je kon schakelen. Dit bleek aan de koppeling te liggen. (is nu verholpen)
Vervangen:
- Koppeling
- druklager en drukgroep (samen met de koppeling)
- accu
- klepdeksel pakking (olieverbruik is nu verwaarloosbaar)
- wiellager
- 4 schokbrekers (wegligging, sterk verbeterd)
- distributie riem
- uitlaat (compleet)
- startmotor (vervangen door 2e hands).
- Aanjager (vervangen door 2e hands)
Groot probleem:
Er worden helaas geen kleine Starlet dieseltjes meer gemaakt, en degenen die er zijn hebben net als de mijne een hoge km stand. welke reparaties zoals bovenstaand weer met zich mee neemd, Anders zou mijn volgende auto zeker weer een starlet 1.5D worden.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.