Renault Twingo 1.2 16V Expression (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Twingo 1.2 16V Expression |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
Ter inleiding: plussen en minnen Renault Twingo 16v
+ souplesse motor
+ prestaties rechtuit
+ kwaliteit en bediening Renault stereoinstallatie
+ ruimte voor en achter
+ comfort
+ kachel is snel op temperatuur
- schadegevoelige standaard-wieldoppen
- hoedenplank komt af en toe naar beneden
- korte koppeling
Een Twingo 16v zou je natuurlijk kunnen kopen om zijn uiterlijk en de gigantische binnenruimte, maar ik mijn Twin graag een veer in de spreekwoordelijke kont willen steken om dat heerlijke motortje dat in het vooronder ligt. Deze zestienklepper heeft twee persoonlijkheden. De ene is zeer geschikt voor huis- tuin- en keukengebruik, maar de andere persoonlijkheid past geheel bij coureurs in spe.
De 16v scoort met name punten op motorsouplesse. Vanaf 25 km/u kan je bijvoorbeeld tot 110 km/u uit de voeten in de derde versnelling. Als er op de snelweg ingehaald moet worden, heb je aan dit karretje een goede. In V gaat 90-120 vlekkeloos, in IV springt hij vooruit.
Bij het stoplicht maak je - met een warme motor - gehakt van Passats TDI en Alfa’s 156 en dat vinden ze niet altijd leuk. Door de korte koppeling heb je in het begin wel snel last van schokkerig wegrijden of doorslaande wielen. Overigens, hoe hoger de toeren, hoe beter het motortje klinkt, al is het accelererend vermogen dan al wat minder. Hij klinkt bovenin echt als een naaimachientje.
De motor loopt dus hard rechtuit, komt het autootje ook mee? Rechtuit inderdaad wel. Tot aan de topsnelheid van 175 km/h spoort de Twingo als een trein en voelt veilig aan.
In bochten wil de auto helaas graag rechtdoor, maar door scherper in te sturen en het gas er op te laten doet de Twingo wel degelijk wat jij wilt. Het is geen racer, maar biedt wel degelijk een fijn weggedrag.
Belangrijk, zeker als je af en toe flink doortrapt: de remmen. Het pedaal is vrij kort, maar zeer goed te doseren. De standaard ABS springt er bij gladheid geregeld bij, wat het veiligheidsgevoel verhoogt. De Twingo blijft rechtuit sporen.
Binnenin: véél ruimte, zowel voor als achter. Mooie velours stoelbekleding, goede airco en een verbazingwekkend goede stereoinstallatie, te bedienen via een satellietje achter het stuur.
Het stuur staat misschien een beetje vlak, maar dat went. Achterin zit je met de bank naar achteren ruimter dan in een BMW 5-serie.
Zie je een Twingo 16v te koop staan, maak dan zeker een proefrit. En doe de radio aan.
PROBLEMEN
Onnauwkeurigheid benzinemeter: maakt grote sprongen bij kleine verschillen
Instelknop van de ventilator bleek verkeerd aangesloten
Schuin inslijtende voorbanden: snel uitlijnen vereist
Na onderhoud bij de dealer liep hij even op 3 cylinders, maar dat lag meer aan de monteur dan aan het karretje
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.