Daewoo Matiz SE (2001)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Matiz SE |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2001 |
Jaar van aanschaf | 2001 |
KM-stand bij aanschaf | 13 km |
KM-stand laatst | 0 km |
ERVARINGEN
De Matiz. Een compact,leuk ogend, best ruim prijspakkertje. Een paar centimeter breder zou "m wel goed doen. Na de kale Punto was dit een hele verademing. De ramen gaan elektrisch,de deuren gaan allemaal tegelijk van het slot en voor het sturen is geen grote spiermassa meer nodig. Beslagen ruiten horen ook tot het verleden, de ventilatie is 100x beter dan de Italiaan uit "96. De uitrusting is prima en de in delen neerklapbare achterbank is praktisch, ookal oogt de constructie wat goedkoop.
Bij aankoop had ik vertrouwen in de auto en het merk en dat is ook zo gebleven. Irritante rammels doen zich, ondanks Tupperware-plastic, niet voor en de 3 cilinder snort erop los, zonder overmatige trillingen of typische geluiden. Hij is met zijn 52pk niet zo snel/sterk, maar hij gaat er wel voor. Hij sputtert niet tegen bij lage toerentallen.
Over het schakelen ben ik minder tevreden, net als de Punto is de transmissie hakerig (vooral van 3 naar 2 wil met kou soms niet ) en soms wil deze dan ook protesteren. Jammer.
De onderhoudskosten vallen mee. Wel jammer dat ondanks de vaste onderhoudsprijzen, de kosten wel stijgen. ( ook hier is de injectiereiniger is weer van de partij.. )
De dealer ( De Soester, in Soest ) werkt wel snel. Zo is de 1e kerstkaart altijd van hen en kan ik de auto bij een onderhoudsbeurt na een paar uur weer ophalen. Een leenauto is zo te regelen. (’Nexiaatje’).
Ik wil em voorlopig nog niet kwijt, maar ik wacht met Smart op de nieuwe Matiz, en anders is de nieuwe Panda ook een leuk alternatief.
PROBLEMEN
Ondanks dat je in eerste instantie zou verwachten van een redelijk nieuw, en koreaans merk, (en de kwaliteit van oudere Daewoo modellen ) vallen de problemen mee. Motorische of elektronische problemen hebben zich niet voorgedaan. Dit kan niet gezegd worden van Citroen en Renault...
De auto heeft zijn jaarlijkse onderhoud gehad, en is zojuist voorzien van nieuwe voorbandjes. Leuk detail is dat ze 1 nieuwe band rekenen, terwijl je er 2 nieuwe krijgt. De "kloe": de (niet gebruikte reserveband ) wordt eruitgehaald en 1 oude band+velg wordt nu de reserveband. Slim.
- De radio-ontvangst liet te wensen. De antenne is vervangen(geen garantie!!), maar dit mocht niet baten. Een knik in de kabel naar de radio toe was de boosdoener, waar de dealer niet zelf achter kwam. Knullige montage dus.
- De behuizing van de gordelhouder viel uit elkaar. Uiteraard werkte de gordel wel gewoon.
- Het plastic houdertje voor de motorkapsteun is door vrieskou afgebroken. De dealer heeft nu de stang tegen de motorkap getaped. Subtiel.
- Stootstrip liet los. Is weer netjes vastgeplakt.
- De wieldoppen vallen in de velg, zodat deze moeilijk los te krijgen zijn. Gelukkig hoef ik dat niet te doen :-)
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Lezersreacties (0)
Reageren