Volkswagen e-Up! (2014) #2

autoreview

Volkswagen e-Up
Volkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-UpVolkswagen e-Up

Signalement

Uitvoeringe-Up!
Versnellingen1, Automaat
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2017
KM-stand bij aanschaf52.000 km
KM-stand laatst53.000 km
Lezerswaardering: 84%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Eerste ervaring met onze 2de EV

  • 53.000 km

Deze review zal ik op een iets andere manier schrijven als mijn voorgaande reviews. Ik wil beginnen met het opsommen voor wie deze wagen niet geschikt is, dit bespaart namelijk een hoop discussie achteraf!

Een E-up is (bijzonder) ongeschikt voor de volgende taken:
- Verre vakanties
- Vaak heen en weer rijden tussen Maastricht en Den-Helder
- Gebruikers die heel de dag in de auto zitten
- Gebruikers die het laden absoluut niet zien zitten

Voor wie is de wagen dan wel geschikt. Nou, dat is voor best een aantal groepen rijders
- Forensen, die binnen de actieradius blijven
- Als auto nr 2 (boodschappen etc)
- Gebruikers die wat nieuws wiillen

Wij vallen onder 1 en 2. De E-up is aangeschaft om woon-werk verkeer te behappen, en als auto nr 2 voor de boodschappen etc. Woon-Werk is ongever 20-30 kilometer per dag, en daarbij komt dan nog een kilometer of 10-20 aan andere ritjes bij.

Maar nu hoor ik u denken, waarom dan geen 107/gewone Up/Yaris of andere kleine auto? Uiteraard is deze gedachte erg logisch, wij wonen echter in Noorwegen en daar is een E-up vrij snel voordeliger dan alle benzinebroertjes. Ik zal me in deze review dus vooral bezighouden met de rijeigenschappen.

En juist daar is een EV stukken beter dan en benzine/dieselwagen. In het geval van de E-up rijden we voornamelijk stadsverkeer. De Electromotor (welke nagenoeg geruisloos is) laat desgewenst alle 210Nm vanuit stilstand en 0 toeren los op het asfalt. Het resultaat is dat de wagen wegschiet bij het stoplicht. Hier zal menig GTI een kluif aan hebben om bij te blijven (na ca. 50 km/h is de lol er ook wel vanaf, dan zal de GTI als een raket voorbij de E-Up gaan, maar u snapt het punt). Dit samen met het lage zwaartepunt door de batterijen zorgen ervoor dat de wagen vrij koersvast is. Ook ligt de wagen stabiel op de weg, Het rijden met een EV zal voor vele een aparte beleving zijn, waar als je eraan gewend bent niet meer vanaf wilt. Prestaties (in stadsverkeer) zjjn dus helemaal top! 9/10

Comfort is aardig. De E-up is voorzien van cruise Control, parkeersensorer, Climate Control en navigatie. Op dit gebied is de wagen eigenlijk prima uitgerust. De stoelen zijn echter A-segment waardig. Weinig te verstellen en korte zitvlakken. Ruimte voorin is overigens riant, achterin is het prima te doen met 2 volwassenen, dit echter als de voorstoelen wat naar voren geschoven worden. Bij ons zijn er achter 2 kinderstoeltjes gemonteerd, dit gaat prima met isofix, De wagen is redelijk hard geveerd, en met de korte wielbasis laat hij je weten wanneer je over een drempel gaat. Wat het Comfort omhoog trekt is de bediening van de climate Control/voorruitverwarming via een APP. Dit betekent dat je nooit meer hoeft te krabben! Comfort krijgt een ruime 7/10 (voor een A-segment).

Veiligheid is prima. Ik ga daar niet teveel over schrijven. Het is en blijft natuurlijk een klein koekblik, Maar er zijn voor een A segmenter leuke extras zoals City brake.

Bereik: Het issue van de electrische auto, Zoals ik begon moet je alleen een EV kopen als het binnen je patroon past. Voor ons is het bereik nog nooit een issue geweest, laden doen we gratis en het kost per saldo minder tijd dan tanken. De e-up heeft een officieel bereik van 160 kilometer. Dit is waarschijnlijk heuvelaf en wind mee. Hou de volgende waardes aan. deze zijn realistisch (uiteraard is het gebruikspatroon ook van grote invloed);
- Winter -10 graden: ongeveer 60-80 kilometer
- Winter 0 graden: ongeveer 80-100 kilometer
-Herfst/lente 10 graden; ongeveer 100-120 kilometer
Zomer 20 graden: ongeveer 120-140 kilometer

Gebruikskosten: Als je de aanschaf buiten beschouwing laat kan je ongeveer voor nop rijden. Aan electriciteit ben je een paar euro per tank kwijt. Onze kosten (omgerekend naar euro) bij 10000 kilometer per jaar;
- Aanschaf: 13000 euro
- Wegenbelasting 0 euro
- Verzekering 200 euro p/j
- Onderhoud 300 euro p/j
- Banden 100 euro p/j
- Energie (0,10 euro op kWh en ca 70 procent gratis lading): 150: 45 euro per jaar!

Totaal per jaar: 645 euro (6,4 eurocent per kilometer)

Restwaarde na 5 jaar: 6500 euro (50 procent).

Totale kosten over 5 jaar: 9725 euro (0,19 cent per kilometer)

Heeft u vragen, laat het gerust weten!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (7)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.