Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+ (2016)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business+ |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2016 |
Jaar van aanschaf | 2016 |
KM-stand laatst | 113.500 km |
De eerste kilometers
- 2.380 km
Aangezien wij meer dan een jaar geleden ons gezin hebben uitgebreid, werd het ook zaak om ons vervoer uit te breiden. Wij reden hiervoor een Seat Mii, waarover ik ook een review heb geschreven en trouw mijn tankbonnetjes heb ingevoerd op Autoweek. Niets dan lof over dit kleine gebakje. Ruim zat voor twee volwassenen, ruim zat voor twee volwassenen en een baby, maar te krap voor twee volwassenen, een baby en al zijn troep die mee moet...
Er werd dus naarstig gezocht naar geschikt vervoer, in eerste instantie voor privé aanschaf. Het moest een ruime auto worden (bij voorkeur station), die redelijke running-costs met zich mee brengt. Na gekeken te hebben naar een jong-gebruikte Peugeot 508 1.6Hdi en een stel Volvo V70's met spaardiesel, kwam dit ter sprake op het werk. Zodoende gaven ze mij aan dat ik beter even kon wachten, er kon mogelijk geleased worden. Wel zou dit dan een klasse 'kleiner' worden, wat geen probleem mocht zijn. Want de ruimte van de bekeken auto's was uiteraard niet allemaal nodig. (heel eerlijk is de ruimte alleen écht nodig zodra we op vakantie gaan met de auto, maar je bent jong en je wil wat... of zal het toch dat verlengstuk zijn waar iedereen over praat?)
Enfin, na op het werk e.e.a. besproken te hebben wist ik waar ik aan toe zou kunnen zijn en besloot een lijstje op te stellen met kanshebbers:
- Opel Astra ST
- Seat Leon ST
- Ford Focus Wagon
- Skoda Octavia Combi
- Peugeot 308 SW
- Renault Mégane Estate
De Focus viel voor mij al heel snel af. Exterieur kan ik goed waarderen, het interieur doet mij nog altijd denken aan een ruimteschip. Al heb ik nog nooit plaats mogen nemen in een ruimteschip, ik stel mij echter voor dat dit grote gelijkenis heeft. De Mégane Estate was op het moment van kijken nog niet bij de dealers, wel de hatchback. Een instap in het interieur deed mij verbazen. Dat van de vorige Mégane vond ik goedkoop aandoen, dit niet. Die middenconsole met al die vingerafdrukjes lieten mij echter weer zien dat dit gewoon niet mijn auto is. Al speelt mijn aversie tegen hedendaagse Renaults daarin mee. De Octavia vond ik te saai, bovendien een 'oud' model. Drie jaar terug had deze langer op mijn lijstje gestaan! Ditzelfde gold voor de 308, waarbij ook hier het interieur met het kleine stuurtje en het trage display in de middenconsole mijn keus makkelijker maakten.
Bleven over de Leon én de Astra. De Leon is in mijn optiek een heel knappe auto, mooi exterieur, saai maar degelijk en strak interieur. Maar... wel een model dat al een paar jaar zo rondrijdt, een model waarin meerdere collega's rijden en dat voor mij dus niet meer nieuw is. Als ik een nieuwe auto 'aanschaf', mag deze voor mij ook nieuw zijn. Ook dát is m.i. de charme van autorijden. Toch maar wel een proefrit maken, want het blijft een interessante auto! Het zou gaan om de 1.0 benzinemotor, evenals in de andere optie, de Astra.
Over de Astra was ik meteen al enthousiast. Mooi interieur en een mooi exterieur, mits besteld in in de juiste kleur. Ik vind persoonlijk donkere kleuren niet mooi op de auto i.v.m. de sierlijst. Ook hierin een proefrit gemaakt, beiden op dezelfde dag.
Wat rijden betreft doen ze niet onder voor elkaar, al lijkt de Leon wel wat pittiger te rijden. Op zich ook niet zo gek, toch een handjevol PK's en NM's extra. Wel vond ik de Astra prettiger schakelen. Al met al redelijk gelijkwaardig en dus gaf de nieuwigheid voor mij de doorslag. Ik moet er tenslote vijf jaar in rijden, dan wil ik wel een nieuw model berijden.
Eind augustus is de auto besteld in een voorspelbaar lease-grijs tintje. In de tussentijd regelmatig zitten twijfelen.. had ik niet beter een zwarte/blauwe kunnen doen, had ik niet beter kunnen wachten op die Mégane... of tóch de Leon moeten doen? Steeds meer eigenaardigheden vielen mij op aan de Astra:
- Géén richtingaanwijzers in de spiegels (Leon wel)
- Geen elektrisch inklapbare spiegels op de B+ uitvoering (Leon wel)
- Geen Led achterlichten op de B+ uitvoering (Leon wel)
In de tussentijd hadden ze bij Opel ook de pakketten iets gewijzigd. Wanneer je dan besteld hebt, maakt niets uit, ik kreeg een MY2017. Met zwart display tussen de tellers en een ander stuur (lees: stuur uit de Astra J) dan de duurdere uitvoeringen.
Bij het ophalen van de auto extra gelet op deze punten, maar het kon mij niet storen. Het zwarte display is juist wel fijn en oogt wat mij betreft een stuk strakker en het andere stuur... ach, ik weet niet beter. De eerder aangehaalde punten (richtingaanwijzers in spiegel, Led-verlichting etc.) storen mij ook niet zodra ik in de auto zit.
Ik heb de auto inmiddels een maandje en zit over de 2000km en vond dat ik al een aardig beeld heb van de auto en zijn kwaliteiten/eigenaardigheden.
Eerst even over de motor;
Ik heb vijf jaar over 211pk mogen beschikken in een oude Porsche 944S2, daarna drie jaar lang in een Seat Mii met 60pk mogen rijden en nu zijn het 105 paarden, gelukkig wel met een turbo. Van tevoren was ik, net als velen, sceptisch over zo'n motor in dit formaat auto. Nu, na er een tijd mee gereden te hebben ben ik er zeer enthousiast over. De motor is vlot zat, zeker in Nederland en pakt mooi soepel op. Zodra je op de snelweg met een kruissnelheid van 120km/u even in wilt halen, is het verstandig even terug te schakelen. Voor de één een ergernis, ik ben het gewend met de Mii. Met de Porsche was het niet nodig, maar deed ik het vaak voor het leuke aspect.
Dat er een vijfbak in ligt stoort ook niet, de auto is erg stil en met 130km/u is er nog gewoon een gesprek te voeren, doet niet onder voor bijvoorbeeld een V40D2.
Dan het verbruik;
Op moment van schrijven is het gemiddelde verbruik over de gereden 2000km ongeveer 1 op 15. Dat heeft uiteraard te maken met korte ritten, toch even de auto uittesten en wellicht ook nog 'inrijden'. Ik merk dat de auto zuiniger kan rijden en 1 op 17 zal mogelijkerwijs haalbaar zijn. Dat de fabrieksopgaaf regelrechte onzin is weten we allang, dus daar hoeven we het niet over te hebben. Koop je auto echter privé, dan is het wellicht verstandig om toch voor de 1.4 te kiezen, deze hoeft tenslotte minder hard te werken en kan zomaar zuiniger zijn!
Het rijden an sich;
Wat het sturen betreft is het een zeer fijne auto. Hij is comfortabel en toch ook nog redelijk stug afgeveerd. Rotondes pakte ik in de Seat iets harder (meer het gooi en smijtwerk), maar er valt sportief mee te rijden, mits dat is wat je wilt. Goed zicht rondom en zeker met de parkeersensoren en optionele achteruitrijcamera heel goed in te parkeren.
De auto in het algemeen;
Het is een zeer fijne auto, lekker ruim en niet al te doorsnee dankzij de sierstrip. De één vind het prachtig, de ander vind het niets. Het infotainment systeem werkt zeer goed en verrassend snel, zeker i.c.m. Android auto werkt het super. Het Opel Eye systeem geeft een beetje extra veiligheid en werkt top. Rijbaanassistentie werkt goed en is niet storend. Opel Onstar is leuk, maar heeft in mijn optiek weinig meerwaarde. Dat ik een mevrouw kan bellen om mij naar de dichtstbijzijnde Seat dealer (geintje natuurlijk) te navigeren voegt niet heel veel toe. Het op afstand openen/sluiten van de portieren of de claxon af laten gaan is een leuke gimmick. Dat ik met mijn telefoon de navigatie-instructies kan sturen naar de auto is weer een ander verhaal en zie ik wel als voordeel.
De (optionele) AGR-stoelen zitten heerlijk, stug, maar goede steun overal. Bovendien met mijn lengte van 194cm erg fijn, dankzij de uitklapbare zitting.
Eigenaardigheden;
- Parkeersensoren signaal is erg luid en kan niet ingesteld worden.
- Vijfbak
Kortom, ik ben zeer tevreden, de tijd zal leren of dat zo blijft én of een volgende auto wederom een (sl)Opel zal kunnen worden.
De 7.000km gepasseerd
- 7.003 km
Ik zal proberen om een aantal vaste onderdelen te benoemen, om zo een goed beeld te krijgen van de auto door de kilometers heen;
---- De motor ----
105PK uit een 1.0l 3-pitter in een flink formaat auto, wil dat wat? Jazeker! Het is absoluut geen behelpen en zodra je wat toeren maakt lijkt het nog sportief ook. Een strepentrekker is het uiteraard niet en ook de tussenacceleraties hangen af van het aantal toeren dat je maakt. Zeker op de snelweg zal je af en toe even terug moeten schakelen om wat meer vaart te maken bij een inhaalactie. Zodra je 120km/u rijdt en wilt inhalen in z'n vijf gaat dat uiteraard prima, de motor pakt vlot op aangezien je toch al om en nabij de 2500 toeren maakt. Met 130km/u zit je al op 3000rpm, dat klinkt als veel en komt het verbruik ook niet ten goede. (daarover later meer) Het motorgeluid is echter zo goed weggewerkt, dat dit hoge toerental niet merkbaar is en dus niet storend is. Hierdoor is het ook niet storend dat er een vijfbak in ligt, het blijft wel eigenaardig.
---- Het verbruik ----
Ik was van tevoren sceptisch over dit blok, dat ben ik inmiddels niet meer op basis van meekomen in het verkeer. Wel heb ik mijn twijfels bij het huidige verbruik. Zeker zodra je een lang stuk 130km/u gaat rijden, loopt het verbruik flink op. Ik heb over deze 7.000km genomen gemiddeld 1 op 15.1 gereden. In principe is dat voor dit formaat auto, met een één liter blok natuurlijk fantastisch. Ware het niet dat een collega van mij in z'n Leon met 1.0 blok zomaar 1 op 18 rijdt. Zoals ik eerder al schreef mogen we natuurlijk niets verwachten van de fabrieksopgaaf, toch ben ik een redelijk zuinige rijder en probeer ik waar mogelijk zo zuinig mogelijk te rijden. Ik zie het als een nieuwe uitdaging, waar ik vroeger zo snel mogelijk wilde optrekken, wil ik nu zo zuinig mogelijk rijden, zelfs nu de baas de brandstof betaald! Mijn dagelijkse rit omvat voornamelijk 100km/u wegen (denk aan A1, A9 en A2), daarbij komt het verbruik (op boordcomputer) makkelijk onder de 5.0, het korte stukje 120 op de A6 en de korte stukjes binnendoor doen het verbruik echter geen goed.
Aangezien het in mijn geval om een lease auto gaat, kan ik mij niet druk maken om dit verbruik. Mocht ik de auto particulier gekocht hebben, dan had ik mij nog eens achter de oren gekrabd. (al had ik dan van tevoren meer onderzoek gedaan naar het verbruik...)
---- Het rijden ----
Dan over het rijden, niets dan lof. Het is gewoonweg een heerlijk comfortabele auto, met voldoende stugheid. Dat in sommige tests de stugheid als negatief werd ervaren kan er bij mij niet in, wellicht komt dat door mijn autogeschiedenis, of omdat ik nooit lange tijd in een Franse auto heb gereden. Wel heb ik de optionele AGR stoelen, welke op hun beurt ook weer hard zouden zitten... Óf ik heb gewoon heel veel vlees op mijn zitvlak. Rotondes zijn met een flinke vaart te pakken, de stoelen bieden voldoende steun en drempels zijn zowaar ook normaal te nemen (t.o.v. de Mii een godsgeschenk). Zoals al eerder vermeld is het binnenin de auto bovendien verrassend stil, er is amper motorgeluid te horen en ook andere geluiden blijven achterwege. Van de week hoorde ik een rammeltje in het interieur, super irritant natuurlijk, zou het dan toch een Slopel zijn? Even later bleek dat het de ijskrabber was in het deurvak. Had ik nou maar een Octavia, dan zat die ijskrabber mooi achter het tankklepje en had ik geen gerammel gehoord!
---- De auto in het algemeen ----
Wat een ruimte! Ja, natuurlijk zijn er auto's met meer ruimte, met name in de bagageruimte. Maar in ons geval is het echt meer dan zat én kunnen er mensen achter mij zitten zónder geamputeerde onderbenen! Die ruimte zorgt wel voor een vrij lange auto, wat in het begin toch weer even wennen was. Gelukkig zit de auto vol sensoren en een achteruitrijcamera, waardoor het parkeren een eitje wordt. Daarbij is de draaicirkel redelijk klein, waardoor je niet het gevoel hebt met een forse auto rond te rijden.
Ik blijf het zowel van buiten als van binnen een knappe verschijning vinden. Dat mensen het exterieur niet zo geslaagd vinden (met name vanwege de sierstip) kan ik mij goed voorstellen, zeker op donkere auto’s vind ik het ook niet altijd even fantastisch. Daarom ben ik blij met ons saaie lease-grijs. Ik vind het een chique verschijning, graag had ik daarbij de led koplampen en achterlichten gehad, om het nog chiquer te maken, wel werd de auto dan nog duurder. Je kunt je geld maar één keer uitgeven! Het interieur vind ik ergonomisch meer dan in orde, alles is blindelings te vinden. Het touchscreen werkt naar behoren en er zijn fysieke knoppen voor het volume en de temperatuur, iets dat een aantal concurrenten via het touchscreen laat bedienen. De AGR stoelen zitten uitstekend, de extra lange zitting is daarbij met mijn lengte fantastisch.
Opel Eye is een mooie toevoeging aan de veiligheid, maar zal voor de normale rijder niet snel nodig hoeven zijn. Ik zie echter dagelijks op de A2 mensen heerlijk over de weg slingeren (of juist links blijven rijden terwijl er nog vier banen aan de rechterkant beschikbaar zijn) welke de rijbaanassistentie van het Opel Eye wel kunnen gebruiken. Uiteraard heb ik dit wel eens getest en het werkt uitstekend, ook met slechte weersomstandigheden. Afgelopen weekend werkte het zelfs op licht-besneeuwde wegen. Overigens heb ik het toen wel uit gezet, aangezien het soms beter te berijden was over de doorgetrokken streep. De botsdetectie heeft zich ook al een aantal keer laten zien, helaas wel een aantal keer terwijl het niet nodig was. Of het kwam door een laagstaande zon, of nat wegdek, geen idee. Maar er waren geen auto’s of andere objecten voor mij te bekennen. De verkeersbordenherkenning werkt uitstekend en maakt het rijden binnen Nederland toch wel wat overzichtelijker. Soms weet ik echt niet meer hoe hard ik nou mag op de snelwegen, het is dan toch wel fijn dat de auto weergeeft dat ik toch zeker een kilometer lang 130 per uur mag rijden in plaats van 100.
Dan nog even over de regen en lichtsensoren. Die eerste werkt goed, reageert vlot zodra de eerste druppels verschijnen en behoeft geen verdere toelichting. Die laatste, de lichtsensor is soms wat eigenaardig. Van licht naar donker is de reactietijd zeer snel, wat uiteraard goed is. Ga je vervolgens de tunnel weer uit van donker naar licht, dan kan het enige tijd duren voordat e.e.a. weer omspringt naar dagmodus. Hierdoor zijn de tellers (zeker met de huidige laagstaande zon) soms erg lastig af te lezen. Zet je de motor vervolgens uit en weer aan, dan pakt de sensor direct de dagmodus op. Hopelijk heeft Opel dit opgelost in een huidige of toekomstige software-update, aangezien ik deze klacht vaker voorbij heb zien komen.
---- Infotainment ----
Ja, het is 2017. Mijn review moet er ook aan geloven: het infotainmentsysteem. Het standaard systeem van Opel (IntelliLink 900) werkt geweldig, het is snel zat en de user interface zit goed in elkaar. De standaard navigatie werkt goed en ook de gesproken aanwijzingen zijn duidelijk. Wel is het zo dat Opel standaard oude kaarten meelevert en hier niet coulant mee is. Mijn auto is op de dag uitgeleverd dat er nieuwe kaarten zouden zijn, maar die nieuwe kaarten krijg ik niet zonder te betalen. Geen goede zet, maar blijkbaar kunnen ze het maken en sta ik niet in mijn recht om de nieuwste versie te eisen. Aan de andere kant vind ik dit ook niet voldoende interessant om er een heel groot punt van te maken, want Android Auto. Wat een heerlijk systeem, vooral op het gebied van navigatie. Ik word iedere dag langs de files gestuurd en weet precies hoe laat ik op mijn bestemming aankom. Vlotte navigatie, overzichtelijke kaarten en duidelijke gesproken instructies. Ik hoef niets anders meer!
Muziek afspelen in de auto is ook zo simpel als maar kan, gooi een USB-stick vol muziek en de auto pakt alles netjes op en verdeelt het in artiesten, albums etc. Nadeel hieraan: Als ik Android Auto gebruik, kan ik geen USB-stick gebruiken, er is tenslotte maar één USB-poort.
---- Eigenaardigheden ----
- Botsdetectie is toch een aantal keer ‘afgegaan’ zonder dat dit nodig was.
- Lichtsensor laat soms te wensen over
- Oude navigatie-kaarten
- Parkeersensor geluid is té luid en is niet instelbaar
- Vijfbak
---- Conclusie tot nu ----
Zou ik deze motor aanraden in deze auto? Voor de zakelijke rijder: Ja. Je houdt iets meer centen in je zak voor een paar ijsjes, of een paar leuke velgen etc. In Nederland heb je voldoende vermogen en zolang de baas de brandstof betaald is er niets aan de hand. Voor de particuliere rijder: wellicht niet. Ik kan mij zo voorstellen dat er motoren binnen het Astra gamma zijn, die wat groter zijn en misschien zelfs zuiniger rijden. Ik zou dan eerst eens goed de verbruiksmonitor bekijken van de verschillende motoren en mijn keuze daarop baseren.
Zou ik deze auto aanraden? Ja. Het is een zeer fijne auto, die veel ruimte en rijplezier biedt voor het geld. Tot nu toe is de auto betrouwbaar gebleken (mag ook wel met net 7.000 km op de teller) en ben ik zeer tevreden met de gemaakte keuze.
De vakantie zit er weer op
- 23.299 km
Halverwege de maand juli zijn we twee weken naar Zuid-Frankrijk op vakantie geweest. De Provence om precies te zijn, bij de Mont Ventoux. Ik was ondertussen al overtuigd van de auto en het kleine turboblokje, maar een Mont Ventoux beklimmen met vijf personen is toch andere koek dan mijn dagelijkse zombie-ritje naar het werk. Zowel de rit naar de vakantiebestemming als de rit naar huis hebben we in één stuk (1200km) gereden en aldaar hebben we veel getoerd. Hieronder mijn bevindingen tot nu toe, met vooral oog op de vakantierit.
---- De motor ----
Meteen het belangrijkste weer benoemen, de motor... Ik word stiekem steeds enthousiaster van het kleine naaimachientje. De Belgische Ardennen doorrijden ging mij nog nooit zo gemakkelijk af, cruise-control op 120 en lekker in z'n vijf door laten karren. Geen moment het gevoel gehad dat er teruggeschakeld moest worden, waar meerdere voertuigen naast en voor ons toch steeds wat vaart verloren. Hoe langer we onderweg waren, hoe soepeler het blok leek te gaan lopen (ook terug te zien in het verbruik). De Mont Ventoux hebben we met mijn schoonouders en een paar doosjes wijn gereden. Ik was van tevoren niet angstig, maar vreesde de berg toch een beetje (niet zo erg als in een ver verleden op de fiets). Stel nou dat ik blijf steken achter een fietser en vervolgens weer vaart moet maken omhoog! Niets van dat alles bleek waar, ook hier weer met het grootste gemak bergje op. Wat is het dan fijn om wat koppel ter beschikking te hebben!
---- Het verbruik ----
In het dagelijkse verkeer rijdt de auto in deze maanden flink zuiniger dan voorheen, gemiddeld de laatste maanden ongeveer 1 op 17. Afgelopen week zelfs 1 op 18.2, mijn record. Als we wintermaanden er weer aan komen, het weer drukker wordt op de weg, zal het verbruik wel weer wat inzakken, maar het valt mij niet tegen. Het totale gemiddelde (dus over 23.299km) staat inmiddels op 1 op 16.1.
Op de heen- en terugreis, met een zeer lange rit ging de motor steeds soepeler en zuiniger lopen. Hij bleef tenslotte lekker warm én we hadden amper last van files. Over de gehele 3410 vakantiekilometers heeft de auto gemiddeld 1 op 16,4 gereden, buitengewoon netjes vind ik zelf.
---- Het rijden ----
Ik vind het nog steeds een zeer fijne auto. De AGR-stoelen hebben de rit naar Zuid-Frankrijk zeer aangenaam gemaakt. De ergonomie is m.i. perfect. Wel heb ik over de soms abominabele Franse binnenweggetjes af en toe een kraakje gehoord, hier in Nederland hoor ik dat niet meer, dus ik laat het maar voor wat het is.
---- De auto in het algemeen ----
Wat een ruimte! Ja, dat heb ik eerder geschreven, maar het klopt gewoon. Verder gewoon een zeer fijne (reis-)auto en in mijn optiek een chique verschijning.
---- Infotainment ----
Twee weken terug viel het infotainment systeem helemaal uit en ik kreeg 'm niet meer aan de praat. Vervolgens kreeg ik de mededeling dat er een update geïnstalleerd werd, maar er gebeurde niets. Toevallig de week daarvoor gebeld door de Opel-dealer; er zou een terugroepactie zijn m.b.t. het infotainment systeem en dus al een afspraak gemaakt. De volgende dag werkte het systeem gewoon weer, maar afgelopen week toch de update uit laten voeren. Tot nu toe geen problemen meer ervaren. Het is een fijn systeem, al gebruik ik voor vrijwl alle zaken Android Auto.
Alle eigenaardigheden van de vorige update blijven staan en er zijn er geen bijgekomen.
Conclusie tot nu;
Zou ik de auto aanbevelen? Ja, de auto biedt zou eenmaal veel auto voor het geld, is betrouwbaar en wat mij betreft een prettige verschijning.
Zou ik de motor aanbevelen? Ja, inmiddels heeft de auto zich bewezen en ben ik ervan overtuigd dat deze auto zuinig kán rijden.
En alweer voorbij de 50.000KM
- 52.481 km
Tijd voor een korte update, niet omdat er gekke dingen zijn voorgevallen, maar omdat we de 50.000KM zijn gepasseerd.
---- De motor ----
Nog altijd dik tevreden met onze naaimachine. De zomervakantie naar de Duitsers toe zit er weer op, met flinke steile hellingen (19%) en flinke bergweggetjes. Geen moment het gevoel gehad tekort te komen... gas op die lolly en gaan. In het dagelijkse Nederlandse verkeer zit het helemaal wel goed, meer dan voldoende koppel om met het normale verkeer mee te komen. Als je een beetje je best doet dan sprint je de petjes er bij het verkeerslicht ook nog uit.
---- Het verbruik ----
Het verbruik valt daarbij ook nog altijd mee, tijdens de vakantie (dik 3000KM) gemiddeld 1 op 16.4. En dan heb ik het niet over boordcomputer resultaten, maar daadwerkelijk verbruik. Met normaal rijden is 1 op 18 mogelijk, maar gemiddeld zit ik over de 52.481km waar de auto nu op staat op 1 op 16.3. Wat mij betreft zeer netjes voor een auto van dit formaat.
---- Het rijden ----
Strak door de bochten sturen, goede gasrespons en weinig onderstuur. Het lijkt, als ik het zo schrijf, net een sportwagen. Als ik een petje op zet en m'n stoel achterover, dan voelt het natuurlijk ook zo. Maar eigenlijk rijdt de auto gewoon erg goed, niet bovengemiddeld sportief maar ook niet te comfortabel. Nog altijd geen last van de strakke afstelling, zoals in vele autoreviews beschreven. De AGR stoelen doen het ook nog altijd goed, met een fijne zit, dat is in andere auto's nog weleens lastig met 1.95m lichaamslengte.
Een minpuntje is wel dat ik steeds vaker een rammeltje of kraakje hoor in de auto. Nu wordt toch wel merkbaar dat er veel hard plastic gebruik is dat tegen elkaar aan schuurt, zou dat in een VAG-voiture ook zijn? Ik kan het u niet vertellen, wel zet ik de radio iets harder en niemand die het hoort.
---- De auto in het algemeen ----
Een puike bak, ruimte zat en wat mij betreft nog altijd een chique verschijning. Tot nu toe erg betrouwbaar, enige minpuntje is het infotainment geweest dat er even mee stopte.
---- Infotainment ----
Zoals ik de vorige keer beschreef is het infotainment systeem éénmaal uitgevallen, om kort daarna weer (deels) te werken. Later bleek namelijk dat daarmee ook direct mijn handsfree microfoon was gestopt met werken. Er moest een onderdeel vervangen worden (met een lange levertijd), maar na een maand werkte alles weer naar behoren, nog steeds overigens.
Verder is het een prima infotainment systeem, waarbij de navigatie-kaarten hopeloos verouderd zijn. Gelukkig is er de mogelijkheid om Android Auto / Apple Carplay te gebruiken en dat doe ik dan ook altijd. Kaarten up-to-date en actuele file-/verkeersinformatie met Waze, wat wil een mens nog meer?
---- Eigenaardigheden ----
- Botsdetectie gaat met enige regelmaat (lees: 2 maal per 10.000KM) af om niets.
- Lichtsensor laat soms te wensen over, reageert soms na tunnels traag. Ook met een laagstaande ochtendzon denkt de auto dat het nog diep in de nacht is.
- Oude navigatie-kaarten
- Parkeersensor geluid is té luid en is niet instelbaar
- Vijfbak
- Rammeltjes en kraakjes
---- Conclusie ----
Ja, ik zou de auto nog steeds aanbevelen. Wel zou ik toch ook eens in een soortgelijke auto van een andere autogroep willen rijden ter vergelijk. Dan heb ik het vooral over de rammeltjes en kraakjes die toch regelmatig te horen zijn... zou dit ook elders zijn na 50.000KM? Enfin, ik rijd met plezier verder in de Slopel die eigenlijk gewoon Opel genoemd moet worden.
De laatste kilometers
- 113.500 km
Tijd voor een laatste update. Het leasecontract loopt deze week af, dus de auto zal ingeleverd moeten worden. Uiteraard erg leuk om een nieuwe auto uit te mogen kiezen, maar ik kan niet zeggen dat ik de Opel zat ben.
Al met al een zeer fijne auto geweest zonder gekke gebreken. Ja, de auto heeft wat eigenaardigheden, maar dat heeft m.i. iedere auto. Verder een prima ruimte en voldoende zuinig. Bovenal heeft de 1.0 mij doen verbazen in zo'n formaat auto, waardoor de volgende auto ook 'gewoon' een 1.0 torretje onder de motorkap zal hebben. Overigens enorm verwend geweest met de AGR-stoelen, die ga ik nog missen!
Over 113500km heb ik een gemiddeld verbruik gehad van 1 : 16,3. Dit is wat mij betreft niet gek, aangezien het niet enkel de 100km/h snelweg-kilometers zijn geweest.
Mocht je nou op zoek zijn naar een betaalbare, ruime station en geen nonsense verwachten, dan is dit een prima auto. Al zal je de opmerkingen over de lijkwagen toch nog altijd van je af moeten slaan, gelukkig had ik geen zwarte.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
PRIVATE LEASE Opel Astra
Had je deze auto's al gezien?

Opel Astra 1.6 Innovation 200 PK | 1700 kg trekgewicht| Matrix Led verlichting | Navigatie en Apple carplay/Android auto | Trekhaak afneembaar| Climate Contol | half leer/half stof | keyless entry en start |
- 2018
- 121.983 km

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Turbo Business Executive
- 2019
- 163.416 km

Opel Astra Sports Tourer 1.0 Innovation Aut. Clima Cruise Camera
- 2016
- 166.616 km