Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2015)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2015)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2015
Jaar van aanschaf2015
KM-stand laatst21.500 km
Lezerswaardering: 76%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Een "kleine" auto voor veel plezier

  • 18.000 km

De titel spreekt voor zich, denk ik. Alleen het is een 5-deurs en geen 3-deurs. Dat is op de een of andere manier niet te wijzigen. Sinds januari rijdt mijn vrouw in de Mii. In het begin met enige tegenzin, want een Fiat 500 was eigenlijk de eerste keus. Aangezien ze met enige regelmaat in Portugal is, wordt er steevast een 500 gehuurd. Open dakje, leuke kleurtjes binnen, geweldig. Alleen, wanneer je heuvel op moet dan is het druk (terug)schakelen. Het verbruik neemt dan ook behoorlijk toe.
Dan toch maar een Mii bekijken. Dat viel reuze mee. Beetje kaal binnen maar prima stoelen, met stoelverwarming, airco, start-stop, verstopt cameraatje en nog een paar gadgets.

Sinds januari staat de Mii op de oprit en wordt er uiteraard in gereden. En dat is heel verrassend. Het is net een Polo van een vorige generatie, zit goed, stuurt goed en natuurlijk het verbruik is ook weer verrassend, laag. Gemiddeld rond de 5,2 en 5,4 l, verbruik in de stad en snelweg.
Om het verbruik en andere gegevens te checken moet je eigenlijk het Seat Portable System hebben, die zijn alleen erg duur. Toch één via Marktplaats gekocht en is reuze handig. Allerlei instellingen mogelijk, 2 telefoons te koppelen, navigatie, natuurlijk de boordcomputer met allerlei informatie en veel andere mogelijkheden die je moet leren te gebruiken. Alles is wel erg intuïtief te gebruiken.

In juli moest de vakantie gepland worden. De Mii ging mee, met de hond, kampeerspullen, koelbox en ander vakantiespul. Banken plat, een tafel als hondenrek en de spullen achter de voorbank. Dat past er echt allemaal in! De reis ging naar het zuiden, de Spaanse Pyreneeën daarna door naar Portugal en via de oostkant van Frankrijk weer terug.
De foto is genomen in het prachtige Nationale Park Ordesa. Voor de Mii geen enkel probleem. Heuvel op, heuvel af, haarspeldbochten, onverharde wegen, zonder blikken of blozen. Het verbruik, staat nu op 5,4! en dat vanaf het vertrek uit Nederland.

Wat in het algemeen te zeggen over de Mii:
Het is inderdaad een "klein" autootje voor veel plezier. Toch zijn er wel een paar opmerkingen, wat mis je. Het niet kunnen openen van het rechter raam vanuit de bestuurdersstoel is lastig. Daar is al meer over gesproken. Een armsteun, is als extra te koop. Het portable system is een must, ook apart te koop. Een extra 12v aansluiting achter zou ook handig zijn, bijv. voor een koelbox. Dan wel één met een beter klepje, die wil wel eens losschieten en is er moeilijk weer op te zetten. Tenslotte de benzinemeter, Van vol naar 3/4 gaat alles goed, daarna gaat het zeer snel richting 1/4 en dan moet je rap tanken. Dat was 50 jaar geleden al zo en waarom is dat anno nu nog steeds zo?
Verder prima auto(otje).

De terugreis is weer een nieuwe uitdaging. Daarover later meer.

Een "kleine" auto voor veel plezier

  • 21.500 km

Even een laatste update. De Mii is nu zo'n 3500 km verder en de teller staat op 21.500 km. In totaal bijna 6.000 km gereden. Ik kan niet anders zeggen dat het woordje "kleine" nu echt wel weggelaten kan worden. De Mii is bijna volwassen te noemen, eerlijk en betrouwbaar, laat je niet in de steek, je voelt je er veilig in en houdt de hand op de knip.

Wanneer je in 5 weken zo veel kilometers rijdt, leer je de Mii pas echt goed kennen, en dat onder verschillende omstandigheden. Wat moet je dan nog aan de eerste review toevoegen. Misschien wat op- en aanmerkingen. Allereerst het verbruik. Het portable system geeft over de totale reis, een gemiddeld gebruik aan van 5,2 l/100 km. De gemiddelde snelheid is 96 km/u geweest. Let wel niet alleen touren op stille binnenweggetjes. Op snelwegen 130-140 km/u en gas geven op kronkelige bergweggetjes,hellingen op en af. Wat minder stadsritten, alhoewel, tanken in Frankrijk kun je beter van de Péage af doen. Prijsverschil kan dan oplopen tot € 0,20/l. Ook in Spanje en Portugal spaar je uit als je even van de grote weg afgaat.

Het comfort, de stoelen zitten prima, een lange zitting en voldoende steun. De instelmogelijkheden zijn voldoende, ook in hoogte. Vering en demping zijn prima, dat merk je vooral op de Portugese binnenwegen.
De Franse verkeersdrempels geven geen problemen, zoals je elders leest. Niet remmen maar een beetje extra gas geven helpt prima.

De prestaties, het is een 3 cilinder met 60 pk, je komt er goed mee weg. Soms terugschakelen van 5 naar 4 maar dat hoeft geen probleem te zijn. De rijeigenschappen zijn dan ook uitstekend te noemen.
Het portable system is geweldig. Je ontdekt steeds weer wat nieuws. De instellingen zijn simpel, het systeem reageert snel en is goed afleesbaar. Mis je een koelwatertemperatuurmeter in het dashboard, zit ook in het systeem. Je krijgt dan een temperatuurmeter samen met bijv. een toerenteller (maar die zit al in het dashboard) of een analoge buitentemperatuurmeter op het schermpje.
Toch een minpuntje wat het systeem betreft; vooral in het buitenland is het lachwekkend hoe de plaats- en straatnamen worden uitgesproken. Dat gaat door het aan elkaar praten van lettergrepen. Hebt u kinderen, laat ze voorspellen hoe de uitspraak van de volgende afslag zou kunnen zijn. Ze raden het nooit!

De betrouwbaarheid, starten en rijden, zoals het hoort.

De kosten, een gemiddeld verbruik over de hele reis van 5,2 l/100 km is prima te noemen. Geen olie verbruikt. Overige kosten waren er niet. Aan het start-stopsysteem moet je echt wennen. Schakelen voordat de motor gestart is, geeft soms wat lawaai. Wat nu de kostenbesparing met start-stop is, geen idee.

De overall waardering, in andere reviews lees je dat het een stadsauto is. Het is meer dan dat. Het rijden geeft ook een ander gevoel. Uiteraard weet ik niet wat de levensduur is van de Mii maar ik denk dat dat wel goed zit.

Waren er dan geen negatieve punten. Buiten de punten die al in deze en ook andere reviews worden genoemd, eigenlijk niet.

Wat mis ik nog, de cruise control. Wanneer die er inzit, is het een echte volwassen auto. Het drive-pakket is dan ook een echte aanrader als je veel kilometers rijdt. En een handgreep boven de passagiersstoel, handig op bochtige weggetjes voor de degene die naast je zit.

Algemene conclusie: De Mii is een (bijna) volwassen auto, een plezier om in te rijden!

Dan nog een laatste opmerking. In de crash tests komt de Mii er uitstekend uit. Wat me wel opvalt, is dat je nergens iets leest over de hendel van de stuurverstelling. Deze steekt akelig ver naar binnen uit. Ik denk dat de linker knie niet ongeschonden uit een frontale botsing zal komen!

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (1)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.