BMW 116d EfficientDynamics Edition Executive (2015)
autoreview

Signalement
Uitvoering | 116d EfficientDynamics Edition Executive |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2015 |
Jaar van aanschaf | 2015 |
KM-stand bij aanschaf | 11 km |
KM-stand laatst | 67.000 km |
BMW 116d EDE Executive (model 2015)
- 67.000 km
Op mijn 18e kocht ik mijn eerste BMW. Een E36 318i. Na 6 jaar moest ik deze helaas verkopen. Dit in de wetenschap dat ik ooit weer BMW zou gaan rijden. Allerhande studentenragbakken volgden, opgevolgd door B-segment leasebakken. De laatste een Citroen DS3. Gaaf karretje!
11 jaar na het kopen van m'n eerste BMW is het nu tijd voor de volgende! Een BMW an sich slurpt al een groot gedeelte van het leasebudget op. Op de centen letten dus! Met zo min mogelijk budget een zo compleet mogelijke 1-serie uitkiezen dan maar!
Om volledig te zijn is het geworden een: ''BMW 116d Efficient Dynamics Corporate Lease Edition Model Essential Executive''... De marketing boys&girls bij BMW hebben schijnbaar niet door dat zo'n lange naam totaal niet werkt. 116 EDE Exe had prima voldaan... Enfin; deze auto dus 5-deurs mét sportstoelen, 16'' lichtmetaaltjes en een automatisch dimmende binnenspiegel. Wel zo fijn!
Met een beetje slim uitkienen kun je voor relatief weinig budget een auto samenstellen waar álles inzit wat je nodig hebt! Voor 30,5k heb je naast bovenstaande opties: Navi, 2-zone airco, middenarmsteun, CC, meerdere media-aansluitingen (Bluetooth, USB, aux, noem maar op), scherm bij je klokken, spelen met knopjes op je stuur, automatische regen- en lichtsensor. Kortom: gewoon vol. En het werkt allemaal echt fantastisch! Zo intuitief, zo helder, zo goed doordacht! Precies wat je nodig hebt. Zelfs m'n oude iPhone 3G kan ik vanaf m'n stuur bedienen. Nummers op het kleine schermpje tussen de klokken. En dan laadt hij de album-cover nog op het grote scherm ook! Oplaadpuntje in de middenarmsteun. Het zit gewoon goed doordacht en goed gesleuteld in elkaar.
In het BMW Business navi-systeem is een grote keur aan mogelijkheden. Bandenspanning per band zien? Aangeven hoeveel keer je lampen moeten knipperen als je de deur vergrendelt? Alles kun je zien/instellen. Heel compleet! Ik zou niet weten waarom ik een BMW Professional systeem nodig zou hebben?? Bespaar je de centen! Business voldoet prima!
De afwerking is des BMW's. Keurig! Update zijn piano-lak paneeltjes. Samen met geborsteld aluminum accenten ziet en voelt het heel hoogwaardig aan. Ergonomie is een Duits woord. Echter, ik ben gewend om m'n elleboog in het kozijn te hangen en lekker ontspannen het stuur tussen wijs- en middelvinger vast te houden. Even wennen, want de stoel staat vrij dicht tegen de deur aan. Logisch! De middentunnel is nodig om de pk'tjes naar achter te krijgen. Dus rest er een klein kozijntje om ontspannen in te ''hangen''.
De ruimte achterin: Wow! dat valt mee! Je kan gewoon zonder problemen 2 volwassenen neerzetten zonder dat deze opgevouwen zitten. Dat was in de DS3 wel anders! Kofferbak; prima. Voldoet.
Sleutel zit in de broekzak; startknop indrukken: Goedemiddag! Met horten en stoten wilt Meneer wakker worden, hoor! Ouwe chagrijnige Duitser! Bij het starten merk je duidelijk dat je met een 3-pitter onderweg gaat. Hij komt nogal rauw tot leven. Ik heb al gemerkt dat dit minder wordt naar mate hij meer ingereden raakt. Maar toch, iedere keer dat het start-stop systeem in werking treedt; wat rauw! De 4-pitter diesel uit de DS3 deed dat toch beschaafder.
De motor: 1.5 liter. Een halve 6-lijn. 116pk, 270nm. Wakker worden houdt 'ie niet van. Van werken des te meer! Eenmaal onderweg heb je niet door dat je met een driepitter onderweg bent. Dan is het de beschaving zelve. In de eerste 1000km heb ik mij wel eens vergist hoeveel toeren 'ie nou draaide. Een blik op de toerenteller vertelde me dat ik toch makkelijk een verzetje of 2 omhoog kon. Vermogenafgifte is heel constant tussen de pak 'm beet 1750 en 5000rpm. Nee, heel sterk is 'ie niet. Je stoeptegels blijven keurig liggen als je 'm vol wegtrekt. Wel vrij soepel. Over bijna de hele lengte van het toerenbereik levert hij z'n kracht. In alle rust. 0-100 doet 'ie in 10 seconden en een top van 200. Geen slome jongen. Maar oh-my... Deze hele auto, de koets, de ophanging, aandrijflijn, gewoon álles is erop gebouwd op zo veel meer pk's te kunnen handlen! Trek de motorkap eens open. Het is even zoeken waar de motor is. Oh ja! Dat dingetje wat bijna helemaal tegen het schutbord aanzit! Dáár zit m'n halve 6-lijn dus! Goed voor de gewichtsverdeling!
De handling: Mijn god! Wat is deze auto goed! Wat is deze lichtvoetig, wat is 'ie goed uitgebalanceerd! Niet zo messcherp als een M135i natuurlijk, maar ze hebben dezelfde genen. Spontane stuuracties worden messcherp opgevolgd. De BMW geeft geen krimp. Wat een ontzettend goede balans zit er in deze auto zeg! Ik durf te stellen dat dit de beste stuurmansauto is in zijn segment. Zo scherp, zó verfijnd en zó veel grip. Enkel lof en waardering voor de handling!
Samenvattend:
Kijk scherp naar je opties en verbaas je over het relatief kleine verschil tussen de VW Polo met dezelfde opties. Een goed aangeklede Polo kost ook 25k! Z'n lease-concurrenten de Renault Mégane, Peug 308, VW Golf zijn doorgaans iets ruimer en iets goedkoper en passen iets beter bij wat de werkgever heeft bedoeld met z'n leaseregeling (=braaf).
De Audi A3 staat qua bouwkwaliteit op een zelfde niveau. Qua prijs scheelt het vrijwel niks. Qua uiterlijk vind ik de Audi niet onder doen voor de BMW. Als ik m'n BMW-bril afzet is de Audi misschien zelfs wel mooier...
Maar die scherpte, de lol die je hebt, het gooi-en-smijtkarakter... Ik ben verkocht! Wat issie verschrikkelijk goed!
*** [UPDATE 16.000km 17-11-2015] ***
Na een half jaartje boenderen met de 1-serie is het tijd om de eerste review eens te updaten. Immers, in een half jaar leer je de auto weer een stuk beter kennen als drinkebroeder; vakantiegenoot; filemaatje en IKEA-metgezel. En het leuke van dit soort reviews is juist om een breed plaatje van deze auto te schetsen.
De Drinkebroeder:
Het verbruik valt in praktijk zeker mee! Na 16kkm kun je jouw verbruik van de 116d afmeten als volgt:
Bewust zuinig en anticiperend rijden levert een verbruik op van 4,5/100km
Normaal rijden; af en toe te hard maar verder gewoon de verkeersregels volgen levert een verbruik op van 5/100km
Als een volleerd BMW-rijder rijden, lekker hard klaverbladen verschroeien en gewoon lekker vlot doorrijden zonder dat je aan je verbruik denkt levert een verbruik op van 5,5/100km.
Al met al is mijn praktijkverbruik zo'n 50% hoger dan de fabrieksopgave. Maar ik heb een ''vlotte rijstijl''. En dan druk ik me in m'n eigen woorden uit... Over sjoemelsoftware gesproken. Mijn vorige auto, de Citroen DS3 1.6HDi verbruikte precies 2x zoveel diesel dan het boekje... En sinds de BMW ben ik alleen maar harder gaan rijden. Kortom; werkelijk vs. theoretisch verbruik is redelijk gunstig voor de Bimmer.
De vakantie / filegenoot:
Op vakantie toonde de 116d zich van zijn wendbare kant. Op een veerboot komt de korte draaicirkel tot z'n recht.
In de comments hieronder vroeg iemand of de 3 cilinder hinderlijk in het interieur (pook/pedaal) trilt. Het antwoord is: Nee. Zodra de 3 pitter loopt voelt deze en klinkt deze als een 4 cilinder. Het wakker worden gaat nog steeds rauw. Pook wiebelt wel alle kanten op wanneer hij tot leven komt. Daarna loopt deze motor zo gecultiveerd als momenteel bij een 3 cilinder mogelijk is.
De IKEA-metgezel:
Tsjah... Kort maar krachtig: Neem de auto van je vrouw mee op weg naar de IKEA. Het spelletje ''bestelbus spelen'' verliest de 1-serie van bijna alle C-segment hatches. Laten we daar gewoon eerlijk in zijn. Met z'n 3en op vakantie lukt prima wanneer iedereen alles in de kofferbak gooit. Met z'n 4-ren weg dan moet er toch een tasje op schoot genomen worden. Dit is simpelweg het wisselgeld voor als je een achterwielaandrijver wilt.
*** [UPDATE 29.000km 13-05-2016] ***
De BMW is nu precies een jaar mijn metgezel. Ik rijd nog steeds rond de 30k per jaar. En die bevallen tot nu toe nog uitstekend! Interieur is nog zoals nieuw; geen kraakje, rammeltje of anders negatiefs te vertellen. De auto zit goed in elkaar. Pijnloos naar z'n eerste beurtje gereden.
Als wintersport metgezel is hij met vlag en wimpel geslaagd. De autobahn is zijn thuis. Het drie-cilindertje kan niet op tegen als het zes-cilindergeweld op de linkerbaan, maar vol bepakt en bezakt loopt 'ie nog steeds redelijk vlot naar de 200. Daarna is de puf er écht uit en grijpt de begrenzer in. Ook bij 200km/u blijft de Bimmer als een blok op de weg liggen. Geen zenuwachtig gedoe, gewoon rustig en ontspannen rijden. De sportstoelen die ik erin heb laten zetten zijn écht werkelijkwaar fan-tas-tisch! De best bestede 500 euro aan deze auto zijn zéker die stoelen. Stevig, comfortabel, mooi en een absoluut onmisbare optie!
Wel één puntje van kritiek; Ik vind de file-vermijd-optie in het Business navigatiesysteem niet goed genoeg. De tijdsindicatie die hij geeft is compleet uit de grote duim gezogen. Tegenwoordig luister ik niet meer naar de navi en denk ik zelf na over een alternatieve route. Als alternatieve route verzint hij de meest wáánzinnige routes. Op het moment dat je deze routes volgt en parallel aan de snelweg komt te rijden, zie je dat de snelweg allang weer doorrijdt. De navigatie denkt dan nog dat de snelweg volledig stil staat. Flitsmeister is veel beter / actueler als 't op files aankomt. Jammer.
Volgende puntje van kritiek: De achteruit-rijd-piepjes. Bij de Citroen DS3 schakelt hij deze modus uit wanneer de versnelling naar N of naar de 1e versnelling gaat. Bij BMW blijft 'ie vrolijk door piepen. Dus stel dat je fileparkeert en je zet 'm in z'n vrij, dan blijft het systeem loeien. Ook wanneer je 'm in zijn eerste versnelling zet en iets vooruit rijdt; blijft hij piepen omdat er een auto achter je staat. Oplossing is simpel; indien de achteruitversnelling níet geactiveerd is; géén piepjes!
*** [UPDATE 67.000km 19-09-2017] ***
En weer leven we bijna anderhalf jaar later. Wat vliegt de tijd toch.. Als je even wilt ontsnappen aan t feit dat je ouder wordt; één tip: Stap in je BMW. Na een kleine 2,5 jaar voelt deze nog exact als t moment als toen hij net bij de dealer afgeleverd werd. Geen enkel kraakje, rammeltje of onhebbedingetje te vinden! Ja, behalve putjes in de lak van idioten die niet uitkijken, maar dat houd je bij alle auto's. Bij deze BMW heeft de tijd letterlijk stil gestaan. Alleen jammer dat die unieke geur van nieuwe auto verdwenen is ;-).
En de afgelopen anderhalf jaar is er niks kapot gegaan, geen rare meldingen, geen gedoe. Gewoon z'n beurtjes en klaar. En wat blijft ie ongelofelijk goed sturen! Op alpenweggetjes en hairpins in Oostenrijk of even op de Autobahn mishandeld worden; de Bimmer geeft geen krimp.
*** Conclusie ***
Wat blijft dit een heerlijk karretje. Praktisch een alleskunner die na 2,5jr nog geen rammeltje of kraakje prijsgeeft. En dat terwijl 'ie bij mij niet gespaard wordt... Heerlijk strak sturend, probleemloos en zonder enige vorm van piepjes en/of kraakjes.
Wat mij betreft écht de allerbeste keus in zijn segment. De auto is écht van een hoog niveau, Freude am Fahren klopt. De nadelen (kleiner, duurder) wegen duidelijk op tegen de voordelen (stuurmanskarretje, kwaliteit). Ik had 100% zeker weer dezelfde keuze gemaakt!
+ Heerlijk stuurmanskarretje!
+ Sportstoelen zijn écht een aanrader!
+ Bouwkwaliteit
+ Verbruik valt mee
- 3 pitter wordt wat rauw wakker
- File-meldingen en alternatieve routes berekenen is niet het sterkste punt van de navigatiesoftware
- Achteruitrijd-piepjes blijven afgaan, ookal staat de auto in N of in zijn 1e versnelling.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.