Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 10 km |
KM-stand laatst | 3.000 km |
Van een a6 naar een miitje
- 3.000 km
Nadat onze auto, een audi a6 van 15 jaar oud, helaas kapot ging, op zoek gegaan naar een andere auto. Ik riep zelf altijd dat ik geen kleine auto wilde rijden (ondanks mijn leeftijd, 19).
Na veel rondkijken vonden we het toch iets te kostbaar om een grote tweedehands auto te nemen en de ruimte hadden we toch niet nodig met z'n tweeën. Daarom maar eens naar de kleintjes gekeken, maar dan nieuw. qua prijs en model keken we naar een peugeot 108 en de vw-up/seat mii.
De proefrit:
Eerst in november een proefrit gaan maken in een peugeot 108 en de vw up. De 108 voelde een stuk krapper en minder volwassen aan, de koppeling had geen duidelijk aangrijppunt, stoelen geen steun en geen ruimte voor de linkervoet. Ik was dan ook positief verrast op het moment dat ik in de vw up stapte. Deze auto was voorin verrassend ruim, ruimte voor mijn linkervoet, veel stiller, weinig windgeruis en standaard een toerenteller...
De proefrit was mij bijzonder goed bevallen. Alleen was de up standaard erg kaal uitgerust.
Seat daarintegen had een leuke actie: de sport dynamics met als extra stoelverwarming (gewend van de audi), lichtmetalen velgjes, klein leder pakket, getinte ramen en nog wat kleine dingetjes. Daarnaast vind ik persoonlijk de voor en achterkant van de mii wat stoerder en moderner dan de up en maar te zwijgen over de citigo.
Model:
Wat het uiteindelijk is geworden. Een Seat mii 5 deurs 60pk in zwart met het sport dynamics pakket.
eerste 3000km:
We hebben de afgelopen tijd niet super veel gereden, elke maand 1000km, hoofdzakelijk woon-werkverkeer en af en toe snelweg. Maar dit bevalt tot nu toe super goed.
De wegligging vind ik voor dit segment bijzonder stabiel, geen trillingen, comfortabele stoelen, goede zitpositie. De langste rit achtereenvolgend tot nu toe was circa een uur.
Het grootste nadeel. Van 179pk naar 60pk is nog het meeste wennen. De auto is niet vooruit te branden. In zijn twee lukt het wel, maar verder niet, maar had ik ook niet verwacht. Ook de schakelintervallen vind de auto niet leuk, als je 50 in zijn 5 rijdt gaat de auto protesteren, soms ook bij 60. Met het verkeer meekomen is verder geen probleem, 130 of 160 in Duitsland is ook geen probleem, het duurt alleen even voor je op die snelheid zit en het gaat ten koste van het verbruik.
Wat is het verbruik:
We houden altijd zelf het verbruik bij na elke tankbeurt. Ik tank altijd in Duitsland E10, het schijnt dat de auto dan iets meer verbruikt, mijn zware rechter voet helpt ook niet mee, wat ik voor deze auto wel nodig vind.
Het gemiddelde verbruik is 1 op 17
Natuurlijk is de fabrieksopgave niet haalbaar, maar ik ben er zelf wel tevreden mee. Helemaal omdat er heel veel gassen en remmen tussen zit van het stadsverkeer.
Het is nog wat te kort om iets te zeggen over de betrouwbaarheid, maar tot zover gelukkig geen enkel probleem. Voor deze klasse vind ik het comfort zeker goed. De prestaties hadden van mij wat beter gemogen, maar daarentegen bespaar je wel weer aardig wat op de brandstof.
Wanneer er wat meer kilometers opzitten zal ik een update toevoegen.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.