Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greenline Businessline (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Octavia Combi 1.6 TDI 110pk Greenline Businessline |
---|---|
Versnellingen | 6, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 9 km |
KM-stand laatst | 42.800 km |
De eerste indruk
- 640 km
En daar stond hij dan plotseling voor de deur (bij wijze van dan, dat moment was niet geheel onverwacht natuurlijk): mijn (lease) Skoda Octavia. Een combi, in mooi mica zwart en in de Greenline Businessline uitvoering. Dat betekent 14% bijtelling voor de komende jaren, en een behoorlijk compleet uitgeruste uitvoering. Daarover later meer.
Mijn vorige auto was een 21 jaar oude Volvo 850 T-5 estate met 225 pk. Een tamelijk groot contrast met een splinternieuwe lease auto met 1.6 dieselmotortje. Over dat contrast heb ik me wel wat zorgen gemaakt, maar de eerste indruk van de Octavia is goed.
Uitrusting
Allereerst de uitrusting. Ik som op (in willekeurige volgorde en waarschijnlijk niet compleet): navigatie, cruise control, stoelverwarming (3 standen), parkeerhulp, automatische ruitenwissers, automatische verlichting, dagrijverlichting, led verlichting achterlichten, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, elektrisch inklapbare buitenspiegels, spraakbediening, gekoeld handschoenenvak, lederen stuur, een prima geluidsinstallatie en stuurbediening van de meeste functies. En ik wilde een trekhaak. Mijn eerste indruk: tamelijk veel luxe en comfort aan boord, met name de spraakbediening is erg handig.
Comfort
De stoelen. Daarover maakte ik me wat zorgen, omdat ik in verschillende testverslagen las dat de standaard stoelen wat aan de korte kant waren. Dat is inderdaad zo, zeker in vergelijking met de Volvo stoelen die ik de afgelopen 10 jaar gewend ben. Toch zit het niet verkeerd. Goede steun in de rug, en ook de zijwaartse steun is prima. Jammer dat de hoogteverstelling beperkt effect heeft, en dat de zitting zelf niet te kantelen is.
Achterin, ook dat lees je in verschillende testverslagen, is de ruimte verbluffend. Mijn drie kinderen hebben op de achterbank meer ruimte dan in de Volvo 850, en dan in de Volvo 940 die ik daarvoor had. Daar tegenover staat dat de bagageruimte iets kleiner is, maar nog altijd ruim voldoende om een enorme hoeveelheid aan bagage mee te nemen. De stoelverwarming in drie standen was een aangename verrassing. Heerlijk! Verder valt op dat de auto tamelijk stil is, weinig toeren maakt op de snelweg, en dat ook het windgeruis meevalt. Het is daarom rustig en ontspannen rijden.
Ik ben nog aan het worstelen met de juiste instelling van de geluidsinstallatie. Het klinkt op zich prima, maar het geluid mist nog een beetje de 'volheid' en body die ik in mijn Volvo 850 wel had. Iemand tips wellicht?
Rijden
Dan het rijden zelf. Ik moet de auto nog voor de komende paar honderd kilometers inrijden, maar toch is de eerste indruk dat de motor soepeler dan verwacht is. Het is een 1.6 L diesel met 110 pk en 250 Nm koppel. Het is even wennen aan de schakelverhoudingen, en de schakelindicator negeer je maar beter. Onder de 1500 toeren is er namelijk echt nauwelijks trekkracht, en dat gegeven negeert de schakelindicator kennelijk. Dit gegeven vraagt ook wat gewenning bij het optrekken in 1. Tussen 1500 en 3000 toeren (daar blijf ik nu zoveel mogelijk tussen) is de trekkracht prima. De auto is vlot, soepel, en lijkt over voldoende koppel en vermogen te beschikken. Hij stuurt strak en tamelijk direct, ligt goed op de weg en geeft ook daarin rust en comfort.
Het stuur is tamelijk compact en ligt lekker in de hand. De schakelpook zit voor mijn gevoel iets te ver naar voren, waardoor ik net iets naar voren moet reiken bij het inschakelen van de 1e, 3e en 5e versnelling.
Samenvatting eerste indruk
De voorlopige samenvatting is dat de Skoda Octavia wat mij betreft een mooie en representatieve verschijning is, rijkelijk is voorzien van fijne opties, comfortabel en ruim is en prettig rijdt en stuurt.
Later meer!
De eerste ervaringen
- 2.489 km
Van de eerste indruk naar de eerste ervaringen, dat is een logische ontwikkeling, toch?
Misschien is het op dit moment het duidelijkst als ik daarbij ook even teruggrijp op de onderdelen uit het vorige stukje (De eerste indruk).
Uitrusting
De strekking van mijn vorige conclusie was dat de auto tamelijk veel luxe aan boord heeft. Die constatering geldt nog steeds, maar enkele functies heb ik de afgelopen tijd wat meer gebruikt waardoor ik er iets meer over kan zeggen.
De stoelverwarming is echt perfect. Snel warm, en drie verschillende standen (varierend van enigszins warm tot bijna grill-stand) zijn echt een genot in deze koude maanden. Het duurt relatief lang voor het interieur opwarmt, en het draagt enorm bij aan het comfort als de billen en de (onder-)rug wel al warm worden.
Ik maak verder relatief veel gebruik van de navigatie, die ik bij voorkeur via de spraakbediening instel. Na wat gewenning (en het juist stemvolume) werkt dit eigenlijk heel goed en fijn. Enige puntje van kritiek is de wijze waarop een aankomende afslag wordt aangegeven. Dit gaat met teruglopende streepjes, en het is niet altijd even duidelijk hoe ver je je op dat moment nog van de afslag vandaan bevindt. Verder vind ik de vormgeving van de kaart niet erg mooi, maakt de kaart een relatief rommelige indruk (grafisch gezien) en is de beweging en het zoomen niet heel vloeiend. Dat heb ik wel eens (veel) beter gezien (bijvoorbeeld bij Waze, de welbekende gratis app).
Ik heb het geluid van de audio installatie inmiddels op een acceptabel niveau gekregen, maar van een echt mooi en diepe sound kan ik nog steeds niet spreken.
De automatisch dimmende binnenspiegel kan me nog niet helemaal bekoren. Soms vind ik 'm echt te donker, op andere momenten zou ik willen dat er wat meer gedimd wordt. Misschien een kwestie van nog even verder wennen.
De parkeerhulp vind ik minder. Als je op de piepjes afgaat krijg je erg snel de indruk dat je bijna ergens tegenaan zit, terwijl er in de praktijk vaak nog meer dan genoeg ruimte is. Met een fiets achterop achteruit rijden resulteert in een storende piep, die je volgens mij niet uit kan zetten. Jammer!
Het gemak of ongemak van automatische ruitenwissers. Ik ben er nog niet uit. Er zit nog te vaak een verschil in behoefte en wat ze daadwerkelijk doen. De reactie op veranderende omstandigheden (die soms snelle actie vraagt, bijvoorbeeld bij inhalen van een vrachtwagen die ineens massa's water op de voorruit laat komen) is te traag. En bij de koude start 's ochtends duurt het even voor de wissers in actie komen.
Comfort
Wederom de stoelen. Ze zitten okee, maar ook niet meer dan dat. Ik vind persoonlijk de nogal harde zittingen best fijn, maar ik mis echt genuanceerdere instellingsmogelijkheden. Als ik voor mijn gevoel ideaal ten opzichte van de pedalen zit, kan ik het stuur niet ver genoeg naar me toe halen en zit ik ook net te ver van de versnellingspook af. Verder mis ik de kantelmogelijkheid van de zitting. De rugleuning en zijdelingse steun zijn prima. Gelukkig is de reistijd die ik doorgaans heb (max 1,5 - 2 uur enkele reis) goed te doen.
Erg tevreden ben ik nog steeds over de ruimte achterin, die is echt meer dan prima.
De auto is tamelijk stug geveerd, maar dat vind ik persoonlijk niet vervelend. Je voelt wel echt elke oneffenheid in het wegdek.
Nog een klein puntje van kritiek met betrekking tot de achterklep. Naar mijn idee had deze bij het openen iets gemakkelijker zelf omhoog mogen komen. Je moet 'm zelf echt eerst een eind omhoog trekken voor de gasveren je daarin meehelpen.
Rijden
Inmiddels is de auto ingereden (de eerste 1500 km geldt een beperking in maximaal toerental), en ben ik wat aan het uitproberen met verschillende toerentallen. Het fijnst rijdt de auto zo tussen de 1800 en 2500 toeren. Daaronder mis je trekkracht, daarboven is er vooral meer lawaai maar weinig meer effect. De Skoda is tamelijk vlot, maar daarbij valt op dat je wel relatief vaak volgas geeft. Begrijp me niet verkeerd, ik ben geen enorme snelheidsduivel, maar ik rij wel graag een beetje vlot door. En dat lukt alleen bij plankgas. Natuurlijk, bij 14% bijtelling stel je je verwachtingen natuurlijk bij, maar het blijft even wennen ten opzichte van de Volvo 850 T-5, waarbij je altijd nog een enorm potentieel aan kracht over had.
Ik vind de wegligging prima, maar krijg in een sneller genomen bocht niet echt een lichtvoetige indruk. Dat deed mijn 21 jaar oude 850 T-5 toch wel beter, terwijl die aanmerkelijk zwaarder was.
Storend is ook dat de auto onder de 1500 toeren echt nauwelijks iets doet. Niet alleen vervelend als je wat rustiger een bocht neemt en vanuit de 2e versnelling weer wil acceleren. Ook als je vanuit stilstand optrekt en de koppeling iets te snel laat opkomen krijg je hiermee te maken. Merkwaardig is dat de schakelindicator (die ik inmiddels negeer) wel aanstuurt op overschakelmomenten die leiden tot een toerental onder die 1500 toeren.
Het blijft voor mij ook opletten bij het overschakelen naar de 6e versnelling, als je dat niet met aandacht doet zit je in z'n 4.
Het verbruik ligt gemiddeld rond de 1:20. Niet slecht, maar ook niet bijster spectaculair. Een Volvo V70 2.5 diesel haalt zo'n verbruik ook. Persoonlijk had ik verwacht dat de auto zuiniger zou zijn, zeker omdat ik relatief veel op de snelweg rijd.
Zuiniger
- 6.740 km
Met gemiddeld een kleine 1000 kilometer per week begint de Octavia me steeds vertrouwder te worden. Een korte update:
Zitten
Ik worstel nog steeds wat met de zitpositie. Zo lang ik niet hoef te schakelen is die prima, echter ik merk op de langere ritten dat ik in feite nog een fractie verder naar achteren zou willen zitten. Dit vooral, om mijn benen en voeten ruimte te geven. Het probleem wordt naar mijn idee met name veroorzaakt doordat het stuur niet ver genoeg naar achteren gesteld kan worden, en doordat de schakelpook net iets te ver naar voren geplaatst is. Ik ben lang, maar ook niet overdreven lang: met mijn 1.86m zou ik toch een fijne zitpositie moeten kunnen vinden. Blijft een puntje van kritiek.
Start/stop
Om even kritisch te blijven: het start-stop systeem. Ik ben overtuigd van het positieve effect op verbruik (en dus uitstoot), echter het is al een paar keer voorkomen dat ik vanuit de vrijstand (die nodig is om het systeem te laten werken) niet vlot genoeg in de eerste versnelling kon schakelen. Dat wordt op zo'n moment door het verkeer achter je niet altijd even goed gewaardeerd.
Verbruik
Het verbruik ontwikkelt zich in gunstige zin. Zat ik eerst op een gemiddelde van 1:20 (waar ik me toen nog enigszins teleurgesteld over uitliet), zo geeft de boordcomputer nu aan dat ik gemiddeld op 1:22 zit. Pak ik alleen het gemiddelde verbruik van de laatste rit (met 90% snelweg), dan kom ik zelfs nog gunstiger uit, 1:23. Niet slecht, al zijn het ook geen cijfers waar ik echt van onder de indruk ben. Ik ben benieuwd wat er vanaf het voorjaar gebeurt, als het warmer wordt en als de zomerbanden er onder komen.
Gewend
- 16.850 km
Inmiddels ben ik een slordige 10.000 km verder dan de kilometerstand waar ik mijn laatste update voor schreef.
Er is weinig nieuws dat ik kan toevoegen ten opzichte van wat ik al eerder schreef. De Octavia rijdt, en gaat, en nagelt vele kilometers en doet dat eigenlijk altijd naar verwachting en zonder verrassingen.
Omdat ik niet graag in herhaling val, en toch graag nieuwe inzichten toevoeg concentreer ik me op de kleine tekortkomingen (of zijn het kleine storingen?) die zich de afgelopen maanden hebben voorgedaan.
Ruiten sproeien
Het ruiten sproeien vind ik een apart verhaal. Aan de voorzijde heb je slechts de mogelijkheid om een wat zwakke waas over je ruit te vernevelen, die na drie keer wissen weg is. Dat is in de praktijk vaak onvoldoende om de ruit goed schoon te krijgen.
Aan de achterzijde krijg je een vaste dosis vloeistof als een harde dot op de ruit gespoten. Dat gaat zo hard dat een flink gedeelte van de vloeistof als nevel onder de achterspoiler terecht komt (een lastig te bereiken plek) waar het een viezige waas achterlaat op de achterruit. Geen ramp natuurlijk, maar wel extra werk als je de auto een keer goed schoon wil hebben. De borstels van een automatische wasstraat komen daar niet bij, en ook met een simpel wissertje van een gemiddeld tankstation lukt het je niet.
Verbruik
Het verbruik leek zich even in gunstige zin te ontwikkelen (zelfs naar 1:23 gemiddeld), maar die ontwikkeling lijkt nu weer andersom te werken. Ik had verwacht dat het warmere weer en het ingereden raken van de motor een verdere positieve ontwikkeling van het verbruik tot gevolg zouden hebben. Dat blijft echter rondom de 1:21 hangen. Zeker niet slecht natuurlijk, maar met gemiddeld zeker 90% snelweg gedurende de dagelijkse ritten verwachtte ik beter.
Automatisch wissen
Die automatische wissers vind ik prima. Ze doen wat ze moeten doen, maar soms doen ze net teveel (of te weinig). Ik noemde in een eerdere update al dat de reactiesnelheid bij inhalen van een vrachtwagen tijdens regenachtig weer gewoon te laag is. Bij het achteruit van de oprit afrijden in de regen wordt er niet gewist, dus dat vraagt een handmatige ingreep. En zo nu en dan, op willekeurige momenten, wordt er wel gewist. Ook bij kurkdroog weer.
Turbodruk
Vanochtend had ik een raar verschijnsel: de auto trok heel even voor geen meter in de 2e versnelling. Turbodruk volledig weg. Daarna kwam de druk weer terug. Geen storing of melding in het dashboard, dus wat het was weet ik niet. Even in de gaten houden.
Fijn, met een paar kleine kanttekeningen
- 29.800 km
Inmiddels vlak voor de 30.000 km beurt aangekomen begin ik meteen met de conclusie: het is nog steeds een fijne wagen. Ik heb het idee dat hij nu echt is ingereden, want de auto lijkt wat vlotter geworden de afgelopen maanden. Wegligging, bedrijfszekerheid, en de beschikbare opties, ik ben er nog steeds erg tevreden over: prima gewoon.
Ik beperk me daarom tot een paar kleine ergernissen / kanttekeningen, die ik nu wel wil vermelden.
- Zitpositie. Ik blijf er toch wat mee worstelen. Bij een positie die fijn zit ten opzichte van het stuur, is de versnellingspook net wat te ver weg. Daarnaast is het voor mij prettig het stuur vrij laag te hebben, maar dat ontneemt je dan voor een deel het zicht op de tellers.
- Kraken bij schakelen in de achteruitversnelling. Vooral met koude motor (en iets verhoogd stationair toerental) kraakt de bak regelmatig als je de achteruitversnelling inschakelt.
- Turbo valt heel soms weg. Het is me al enkele keren gebeurd dat de turbo niet inkomt. Normaal gaat de turbo duidelijk werken vanaf ca. 1500 tpm. Soms gebeurt dat niet, wat de auto op zo'n moment ontzettend traag maakt, zelfs bij plankgas versnelt de auto dan nauwelijks. Een keer doortrekken tot 3000 toeren (waarna de turbo plots wel inkomt) blijkt de oplossing. Ik ga hier nog naar laten kijken.
- Geluid. Het geluid is okee, maar ook niet meer dan dat. Wat opvalt is een groot verschil tussen een CD en bijvoorbeeld mp3's op mijn telefoon. De CD mist beduidend de volheid, met name bas en middentonen, ten opzichte van mp3's op mijn telefoon.
Voor de rest is het een plezierige en fijn rijdende auto.
Korte update
- 42.800 km
Een korte update. Toch weer vele kilometers verder, en ik moet zeggen: de Octavia is een betrouwbare en prettige machine gebleken.
Laat ik volstaan met een korte opsomming van wat ik op dit moment erg waardeer, en een opsomming van wat aandachtspuntjes.
Plus:
Betrouwbaar, geen gebreken, degelijk, vlot,zuinig (1:22 gemiddeld over de gehele periode van bijna 43.000 km!, ruim en comfortabel.
Min:
- trage invoer bestemming navigatie
- audio kwaliteit laat te wensen over. Hij blijkt nu te 'clippen' op hoog volume, wat een naar effect geeft bij muziek waarbij luidere en subtielere stukken elkaar afwisselen
- niet bepaald een bijzondere verschijning op de weg, je ziet ze enorm veel, die Octavia's
- matten en stoffen bekleding zijn lastig schoon te maken
- life-hammers (zitten origineel met schroef in de bodem bij de beide voorstoelen) beide losgekomen.
- te weinig instellingsmogelijkheden van de stoel. Het is okee, maar ook niet meer dan dat.
De winterbanden zitter er nét weer onder, laat de winter maar komen!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Skoda Octavia Combi 1.0 TSI GT NAP Navi/Clima/Cruise/PDC+Cam
- 2017
- 163.148 km

Skoda Octavia Combi 1.6 TDI Greentech Ambition Business - NAVIGATIE - AUTOMAAT
- 2017
- 297.169 km

Skoda Octavia 1.0 TSI Ambition | Automaat | Panoramadak | Stoelverwarming | Carplay | Half leder | Climate control | Parkeerhulp | Cruise control
- 2017
- 111.310 km
Lees ook
Waarom de alledaagse Skoda Octavia Combi wel degelijk liefhebbers aanspreekt
Skoda Octavia Combi RS 230 (2015) - Op de Rollenbank
Hoe zuinig is de Skoda Octavia in de praktijk?
Op zoek naar een gebruikte middenklasse stationwagon met diesel voor 14.000 euro
Skoda Octavia Combi 1.4 TSI G-TEC – 2015 – 425.042 km - Klokje Rond
Gerelateerde forum topics
Lezersreacties (2) (gesloten)
De discussie is gesloten.
Reageren is niet meer mogelijk.