Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)
autoreview

Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 7.000 km |
Eerste indruk
- 750 km
In tegenstelling tot het autoprofiel betreft dit een vijfdeurs Mii. Het dropdown menu gaf uitsluitend de driedeurs uitvoering als keuze.
Mijn laatste auto was een Opel Meriva 1.7 CDTI uit 2003. Ondanks dat de auto een relatief senioren gehalte draagt, was dit een prima comfortabele auto waarin ik vele kilometers heb gereden. Helaas begonnen er mankementen te ontstaan en waren er onderhoudsbeurten aanstaande die niet meer rendabel waren om in te investeren. Dus heb ik ervoor gekozen om de auto weg te doen en een andere aan te schaffen. Ik liep al een poosje rond te neuzen naar andere auto's en ik bleef behoorlijk gecharmeerd van de Seat Mii of de Volkswagen Up. Na het lezen van wat gebruikerservaringen en het bekijken van tests van deze mini's heb ik besloten eens een proefrit te maken.
Tijdens de proefrit waren mij een aantal zaken opgevallen zowel in positieve als minder positieve zin. Zo viel het mij ontzettend mee wat de geluidsproductie tijdens het rijden is. Voornamelijk op de snelweg was ik aangenaam verrast door de stilte die in de auto aanwezig is. Een zachte brom van de drie cilinder is hoorbaar maar naar mijn mening absoluut niet storend.
Ook de wegligging en het directe sturen heeft mij in positieve zin verrast. Zoals er in meerdere gebruikerservaringen en in de testvideo's verteld wordt, rijdt de Mii behoorlijk volwassen en had ik niet het idee in een 'koekblik' te zitten. In tegendeel! Ik had juist het gevoel dat de auto groter is dan in werkelijkheid. Nog een aangenaam dingetje is de korte draaicirkel. Een U-bochtje maken is zo gepiept!
Ietwat tegenvallend maar zeker geen verrassing is het vermogen. Wanneer je een wat rustigere rijstijl hebt en om brandstof te besparen niet het gaspedaal volledig wilt intrappen heb je om de 120/130 te halen wat geduld nodig. Het kan prima, maar van een 1.0 60pk hoef je natuurlijk geen snelheidsmonster te verwachten.
Uiteindelijk heb ik besloten om toch voor deze kleine Seat te kiezen en maandag 8 december werd de auto afgeleverd. Na 400 kilometer stond tot mijn grote verrassing de brandstofmeter op de helft. In theorie zou dat betekenen dat de auto op een volle tank, met de gereden rijstijl, 800 km op een tank zou kunnen rijden en dus ongeveer 1 op 23 zou verbruiken. Maar helaas ging het metertje na de eerste helft sneller omlaag dan vóór de eerste helft en kwam ik uit op een gemiddelde van 1 op 18,2. Groot verschil, maar kwam redelijk overeen met mijn verwachting. Hierbij heb ik zowel binnen als buiten de bebouwde kom gereden en ook snelwegen gepakt.
Ik heb de auto nu een week in bezit en ik ben erg enthousiast. De wegligging is erg comfortabel ondanks de korte wielbasis. De auto is behoorlijk stil. Zelfs met de natte wegen en grote plassen die ik afgelopen week ben tegengekomen heb ik geen storende geluiden kunnen ontdekken. De auto schakelt erg soepel en kort, stuurt prettig en heeft prima stoelen waarin je niet heen weer glijdt. Je wordt lekker op je plek gouden door de opstaande zijkanten in de zitting en rugsteun. Mooie bijkomstigheid is de stoelverwarming die in twee standen is te stellen voor de koude dagen van het jaar. Of ik het veel zal gebruiken is de vraag, maar de mogelijkheid hebben vind ik een lekker idee.
De uitvoering die ik heb is o.a. voorzien van het start-stop systeem om het verbruik te verlagen. Hier kan ik nu nog niets zinnigs over schrijven gezien het beperkte aantal kilometers wat ik heb gereden, maar het systeem werkt soepel.
Al met al heb ik de eerste week een zeer positieve indruk van de auto en zal de toekomst uitwijzen hoe tevreden ik zal zijn als ik wat meer en langere kilometers in de auto heb gemaakt.
Bijna 7000 km's en drie maanden later ...
- 7.000 km
Nu ik de Seat Mii ongeveer drie maanden rij en bijna 7000 kilometers over het asfalt heb gestuurd is het wel tijd voor een update.
Ik kan niet anders zeggen dat ik absoluut geen spijt heb van de aanschaf van deze auto. De eerste indruk was positief, maar ik heb nog niet eerder een auto van dit kleine formaat gereden en ook niet met een lichte motor zoals in de Mii. Dus ik was benieuwd hoe dit zou bevallen als ik eenmaal aan de auto gewend was en het "nieuwe" eraf was. Ik denk dat ik dat punt inmiddels wel heb bereikt. Het valt mij absoluut niet tegen maar het kleine motortje nodigt ook niet uit om echt hard te gaan rijden. Sterker nog ik krijg al geluiden te horen dat mensen mijn rijstijl prettiger vinden sinds ik deze auto rijd, omdat ik me rustiger gedraag. Grappig om te horen, want ik heb dat zelf niet heel erg in de gaten. Ondanks dat ik erg te spreken ben over wat de Mii doet en hoe hij zich gedraagt ben ik wel wat terughoudender geworden met inhaalacties. Ik vind de power in de vijfde versnelling rond de 80 km/h niet indrukwekkend genoeg om zomaar in te halen. Ik wacht dus echt op het moment dat ik zeker weet dat er voldoende ruimte is om in te halen. Helaas zijn er ook mede weggebruikers die het gezellig en vriendelijk vinden om "gasje bij" te geven wanneer ze worden ingehaald. Heel hinderlijk! Maar verder heb ik geen aanmerkingen op de motor. Ik vind hem mooi stil en ook bij hogere snelheden vind ik de geluidsproductie heel netjes.
Vlak voor de kerst besloot ik een vriend te bezoeken in Hannover en ik was erg benieuwd naar het verbruik op dergelijke afstanden met snelheden van 120/130 km/h. Dat viel mij een beetje tegen. Ik behaalde een verbruik van 1 op 16! Daar moet ik wel aan toevoegen dat het weer behoorlijk onstuimig was en ik vrij zeker ben dat de stevige wind een ongunstig effect heeft gehad op dit verbruik. Dat brengt mij meteen tot de wegligging bij harde wind. Voor een klein karretje viel mij dit mee. Ik had verwacht dat ik meer tegen zou moeten sturen om op de baan te blijven dan werkelijk het geval. Natuurlijk merk je dat je niet in een zwaardere auto zit, helemaal wanneer je in de slipstream hangt van een vrachtwagen, maar ik was aangenaam verrast door de rustige ligging.
Eenmaal in Hannover was het heerlijk rondscheuren met zo'n kleine auto. Je ziet ineens veel meer ruimte om de auto te stallen en het stuurt zo lekker vlot om de bocht met de korte draaicirkel, heerlijk!
Even terug naar het verbruik. Waar ik de eerste 7 tankbeurten zo rond de 1 op 18,5 schommelde heb ik de afgelopen 2 tankbeurten 1 op 19,2 en zelfs 1 op 20 weten te halen. Het lijkt er dus op dat de Mii minder dorstig wordt nu hij aan mijn rechtervoet gewend raakt. De verbruiksmonitor geeft een gemiddelde van 1 op 18,4 weer over 10 tankbeurten en ruim 6200 km. Hier is de rit naar Hannover bij inbegrepen. Dus ik denk dat ik normaal gesproken gemiddeld 1 op 19 rij. Ik ben tevreden!
In het begin heb ik het start-stop systeem getracht te gebruiken, maar ik merk dat ik te weinig situaties tegen kom waarin het echt handig is. In het noorden springen de verkeerslichten relatief snel weer op groen, dus je loopt regelmatig het risico dat de auto net uitvalt wanneer het licht weer op groen springt. Dan duurt het alleen maar langer om weer weg te rijden. Ik gebruik het dus erg weinig en kan dus niet zeggen of het een gunstig effect op het verbruik heeft.
Al met al een zeer tevreden en positief verraste chauffeur hier!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.