Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition (2010)

autoreview

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition (2010)

Signalement

UitvoeringInsignia Sports Tourer 1.6 Turbo Edition
Versnellingen6, Handgeschakeld
Bouwjaar2010
Jaar van aanschaf2010
KM-stand laatst0 km
Lezerswaardering: 79%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Opel Insignia ST 1.6 Turbo

In november 2010 mijn Insignia ST 1.6 turbo opgehaald, en nu 4 jaar later met 160.000 km ingeruild op een BMW F30.

Ik heb toentertijd gekozen voor de Opel vanwege zijn mooie design, snelle motor, en luxe uitrusting. Uiteindelijk heb ik met veel plezier met de Opel gereden, maar helaas is dit niet zonder ongemakken geweest. De eerste 10.000 km heb ik eigenlijk probleemloos afgelegd.

Maar… na 10.001 km begon mijn auto erg te hikken bij 2500 tpm. Uiteraard ben ik toen naar de garage gegaan en ben door de garage perfect geholpen. Dat wil zeggen hun service. Het probleem was helaas niet geheel opgelost door de software update.

Het euvel kwam bij 20.000 km weer terug. Aangezien ik geen zin had om weer zo lang met een hikkende auto te rijden, ben ik weer terug gegaan naar de garage en hebben ze de bobine en luchtmassameter vervangen en software update. Dit heeft geholpen tot 40.000 km waarna de auto weer ging hikken.
Ook ging de bobine kapot en ben ik noodgedwongen naar de garage gemoeten op, 3 cilinders wel te verstaan, om de bobine te vervangen en wederom weer een software update. Na dit bezoek bleek het euvel weer opgelost, en kon ik weer 10.000 km met plezier rijden.

Na 50.000 km begon opeens de versnellingsbak in de 5e en 6e versnelling te gieren. Dus weer een bezoek aan de garage. Wat bleek…lager kapot.. dus een revisie voor de versnellingsbak. Hierna weer 15.000 km probleemloos en zonder hikken gereden.

Ineens merkte ik dat de auto begon te schudden bij het stoplicht en het optrekken, dus ik weer naar de garage. Vliegwiel kapot! Dus ik kreeg weer een nieuw vliegwiel. Dit vliegwiel heeft het uiteindelijk nog geen week volgehouden. Schudden…weer vliegwiel kapot. De garage welke me altijd super heeft geholpen kon me na de reparatie melden dat het vliegwiel al kapot was toen hij werd gemonteerd. Gewoon een geval van pech. Eigenlijk heb ik na deze reparatie tot het einde van de garantie en 100.000 km geen problemen gehad, met uitzondering van de algemene probleempjes waar ik straks nog op terug kom.

Geloof het of niet bij 101.000 km begon de Opel weer te schudden en te hikken!! Dus natuurlijk ik weer naar de garage. Met mijn goedbedoelde wijsheid vroeg ik, weer vliegwiel kapot? Dat gingen ze uitzoeken. Aangezien ik bang was dat het veel geld ging kosten, want ik had geen garantie meer, had ik gevraagd me even te informeren over de mogelijke kosten. Uiteindelijk was het 1 week erg stil. Dus ik besloot maar even de stoute schoenen aan te trekken om even te bellen met de garage om te vragen of ik mijn Opel mocht ophalen. Toen kreeg ik tot mijn verbazing te horen dat het probleem niet in het vliegwiel zat en dat er een coulance aanvraag was gedaan bij Opel voor nieuwe onderdelen voor een vrij dure reparatie. Aangezien ik de kosten niet te hoog wilde laten oplopen ben ik maar met de leenauto naar de garage gereden om even te gaan kijken wat er aan de hand was. Tijdens mijn bezoek werd me meegedeeld dat er een groot probleem is. Er moest een nieuwe motor in!!!! Op cilinder/zuiger nr.4 zat veel te veel speling, en mogelijk was dit de oorzaak van het hikken en schudden. Gelukkig was Opel Nederland bereid dit voor de volle 100% te vergoeden. Hierna heb ik tot de 160.000 km heerlijk probleemloos gereden.

Zoals ik al eerder aangaf had de Insignia nog meer kwaaltjes waar ik uiteindelijk wel mee heb leren leven, aangezien ik ondertussen erger gewend was.

Hierbij even een korte opsomming:
• Krakende middenconsole (vanaf het begin)
• Defecte stoelverwarming passagier
• Turbogat bij 2000 tpm
• Storing katalysator (loste zich zelf op na 20.000 km)
• Stabilitrack storing
• Haperende cruise control
• Vastlopende navi
• Water in de deuren
• Strepende ruitenwisser (lag niet aan de wissers zelf)

Ik ben ondanks bovenstaande absoluut geen anti-Opel persoon geworden, dus ik wil ook graag melden dat het echt een prettige auto was die lekker comfortabel reed. Ook op de autobahn was het een genot. Goede stabiele wegligging, stil, prettige versnellingsbak, ergonomisch, ruimtelijk interieur, goede zitpositie duurzame bekleding, lange laadruimte, brede laadopening.

En de wat minder praktische punten, het hoge verbruik 1 op 9 voor de nieuwe motor, 1 op 11 na de nieuwe motor, weinig ruimte achter in, erg hoge achterklep wanneer deze geopend is, snel doorslaande wielen bij optrekken, erg besmettelijke bekleding in de kofferruimte.

Wat betreft de Opel dealer, niet anders dan lof!! Ik ben echt een zeer kritische klant, als het om autodealers gaat, maar deze dealer heeft mij echt behandeld zoals ik behandeld wil worden. Dus 10 punten voor de dealer.

Zou ik de Opel Insignia aan vrienden aanbevelen? Ja.. maar dan vertel ik ze wel eerlijk wat ik heb meegemaakt, en dan kunnen ze zelf alsnog een weloverwogen keuze maken. Laten we het er maar op houden dat mijn auto een maandagmorgen auto was.










6,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (6)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.