Rover Roewe 350 D (2011)

autoreview

Rover Roewe 350 D (2011)

Signalement

UitvoeringRoewe 350 D
Versnellingen5, Automaat
Bouwjaar2011
Jaar van aanschaf2011
KM-stand bij aanschaf3 km
KM-stand laatst76.000 km
Lezerswaardering: 73%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Revelatie?

  • 22.600 km

Na ruim 3 jaar wordt het tijd om iets te vertellen over de ervaringen met mijn auto in China.
Het is een Roewe 350D, het meest uitgebreide model. Leren bekleding, schuif/kantel dak, automaat met overdrive, geïntegreerde radio MP3 speler navigatie met G3 Android internet verbinding en bediening ook in stuurwiel, electrische bedienbare ramen rondom, voorstoel, centrale vergrendeling met afstandsbediening, verstelbaar stuurwiel, automatische klimaatregeling met airco, gekoeld dashboardkastje, middenarmsteun, parkeersensoren en achteruitrij camera, lichtmetalen velgen met Maxxis all-season banden, bandenspanningscontrole, neerklapbare middenarmsteun met bekerhouders achterin, bekerhouders afsluitbaar voorin, diverse 12v aansluitingen en IPad of MP3 aansluiting. Premium audio met 8 speakers. Bluetooth voor telefoon. Verstelbare en inklapbare spiegels. achterruitverwarming. Benzinedeksel en kofferbak van binnen uit te openen en kofferbak op afstand, heeft geen sleutel. 1.5 motor met vvt.
Auto besteld op 1 mei 2011 en 1 mei korting gevraagd en gekregen 10%. Afgeleverd in augustus, prijs incluis de korting , 17% btw en 10% kentekenheffing over de basisprijs, toen plm 9.000 euro, totaal 14.000 euro. Vanwege de gestegen yuan en de gedaalde euro zou dat nu plm 20.000 euro zijn. Voor een royaal uitgeruste middenklasser nog steeds een redelijke prijs maar het was natuurlijk toen veel gunstiger.
Drie grote trips gemaakt van woonplaats SanXiang bij Zhuhai naar HaiNan Island in 2012, HuNan en GuangXi in 2013 en recent naar NanJing, YangZhou en ShangHai, 4.500 km.
De Eerste beurt was gratis, de tweede recent kostte 45 euro incl alle vloeistoffen...
Er is geen enkel probleem geweest met de auto en alles functioneert naar wens. De navigatie is vorig ge-update voor 60 euro dat is wel duur hier.
Ik heb vele auto's gereden van klein , Mini en Kever tot groot, Ford SUV en Windstar, euro middenklassers en Audi TT, maar deze Chinese auto valt in geen enkel opzicht tegen. Uitstekende wegligging (voorwielaandrijving) en heel handelbaar. comfortabel als een Amerikaan met Europese stevigheid in de suspensie. Wordt in dezelfde fabriek van Shanghai Motors gebouwd als de Chevrolet Cruze en de Diverse VW's, dus waarom zou het ook een mindere auto zijn?
Banden vertonen geen abnormale slijtage hoewel soms heel slechte wegen gereden in de bergen, gruis en gaten.
Ook nog geen balanceren nodig.
Op hoge bruggen en die heb je hier veel wel wat windgevoeligheid, maar dat heeft mijn Honda in NL ook. Een Ford Siërra was veel heftiger!
Rijden met 4 of 5 personen is geen probleem, er is veel beenruimte achterin ook bij ver teruggeschoven voorstoelen. De bagageruimte is fors, met vier koffers en flink wat tassen reizen en nog ruimte over. Het is voor mij onbegrijpelijk waarom sedan modellen in Europa niet verkopen en nauwelijks geleverd worden, dit is zoveel praktischer dan een hatchback. Voor lange stukken kan de achterbank ook bij deze sedan gewoon worden neergeklapt .
Tot slot het verbruik, dat is de grote revelatie; in de stad gemiddeld 1 liter op 12 km, op de snelweg met constant 100-120 1 liter op 16, dank zij de overdrive.
In Topgear is deze auto eenmaal aan bod gekomen bij een China programma in vergelijk met andere China modellen en men vond het de beste, maar natuurlijk nooit koopwaardig in Europa.
Well, ik zou zo'n auto ook graag in Nl kopen gelet op de prijs kwaliteit verhouding en het verbruik , helaas kan dat niet

  • 25.500 km

Gister werd de auto 4 jaar en togen we naar de Traffic Police voor de eerste milieu en Technische keuring. Aangename verrassing, waarschijnlijk vanwege het grote aantal verkochte auto's de laatste jaren en de chaotische wachtrijen zoals we die in Guangzhou zagen voor de keuring van nieuwe en ouder dan vier jaar auto's blijkt de vier jaar periode verlengd tot zes jaar! We kregen na invullen formulieren gratis de stickers tot augustus 2017.
Men is in China heel praktisch en wijzigingen van regels worden snel naar behoefte ingevoerd.

Na zes jaar

  • 37.800 km

De auto is inmiddels alweer 6 jaar oud en in gebruik.
Afgelopen voorjaar liep de navigatie/audio installatie vast. Geen beeld en geluid meer!
Tegen enkel de verzendkosten is de kast gedemonteerd en naar Shanghai gestuurd, daar gerepareerd en terug weer gemonteerd. Top service.
Precies op de verjaardag van de auto kwam echter typhoon Hato bij ons langs. Dat gaf flinke schade, een gelukkig jonge boom viel op de auto en de achterruit werd eruit geblazen door overdruk in de auto, we zaten in het oog van de storm. Dus de zes jaar apk kon niet plaatsvinden, eerst reparaties. nieuwe voor en achterruit, nieuw schuif- kanteldak en uitdeuk en spuitwerk. Prijs valt hier natuurlijk mee, 600 euro. Duurde wel een paar weken, we waren niet de enigen in Sanxiang. In het naburige Zhuhai werden 400.000 auto's vernield of beschadigd, daar zijn er nog steeds wachtenden.
Keuring besteed je hier voor 25 euro uit aan een bedrijf dat de auto eerst zelf checkt en dan naar het inspectiestation gaat waar je uren in de rij moet wachten. Bleek nog wel dat de accu de storm ook niet goed overleefd had, 50 euro.
Vlak voor de eerste grote rit daarna ging het bandenspanningslampje branden, rechtervoorband bleek te lekken langs de velgrand. Rand gladgeslepen, inclusief balanceren 4 euro. Lampje bleef echter branden, en het handremlampje brandde juist niet, dus even naar de dealer in Zhuhai en grondige check gevraagd. Er was olielekkage, klepdekselpakking doorgeslagen, nieuwe bougies, ophanging motor en dynamo kunststof pakkingen beschadigd. Alles vervangen incluis nieuwe olie en werk 260 euro. Plus een tip voor de monteur, de Roewe specialist bij deze Volkswagen/Skoda/Chevrolet/Roewe dealer. Allemaal Shanghai Motors
Inderdaad nu veel rustiger stationair dan daarvoor, geen vibraties meer. Die ophangingen zullen wel bezweken zijn op de zeer slechte wegen rond Guilin.
Dus de rit naar Guangzhou, Danshui en Shenzhen verliep probleemloos.
Wat me opvalt is dat de klimaatregeling nog steeds perfect werkt, bij de eerste Honda Insight die ik in Nederland drie jaar had moest na twee jaar de airco al bijgevuld worden.
Verder: de service van de verzekering was geweldig, de dame van PingAn kwam direct langs voor foto's en heeft alles strak begeleid.
We rijden nog steeds met veel plezier en comfortabel in onze chinese voiture!

Weer een roadtrip

  • 44.000 km

Na roadtrips in vorige jaren naar Hainan, Hunan en Zhangjiajie, Nanjing en Shanghai en als laatste in 2015 met familie uit Zweden naar Beihai en Guilin, was het nu weer eens tijd. Eerst de wagen laten controleren, dus nieuwe multibelt en spanner (waterpomp was nog goed), remvloeistof, olie en alle filters, airco ontschimmelen en bijvullen, alle smeerpunten etc, en dan vertrokken we op 2 mei voor een roadtrip naar Guangxi, Guizhou, Yunnan en Laos. Nu op 6 mei zijn we in Yunnan, zonder problemen, verbruik gemiddeld 15 km ruim op 1 liter 92RON. Fijn rijden met de overdrive op de automaat op de snelwegen.

Roadtrip ervaringen

  • 49.700 km

De roadtrip werd geklokt op 6.500 km. Speciaal in Laos hield ik mijn hart vast voor schokbrekers, banden en carterpan. Zeer slechte wegen soms of gewoon puinvelden die moesten worden genomen zonder duidelijk spoor.. Lange hellingen met 12% stijging of daling, ondanks automaat dus veel schakelwerk. Op de terugweg in Vang Vieng kon er vlak voor het hotel na passage van doorwaadbare plek vol vuistgrote rotsen plots niet meer geschakeld worden. Pook in P, maar bak in R. Hotel frontdesk jongen liet drie vrienden komen, engineers, die de gebroken kabel pook naar bak met tiewraps repareerden. Terug in China dus nieuwe kabel laten monteren en drie nieuwe ophangrubbers motor wegens vibratie. Bezweken door slechte wegen. Banden hangen ook flarden bij, moeten ook nieuw. Rit eigenlijk alleen voor SUV's dus onze wagen heeft zich knap gehouden.

Na Corona

  • 57.000 km

Terwijl wij in Nederland verbleven en de vluchten naar China in maart 2020 geannuleerd werden, stond de wagen stil tot onze terugkeer eind januari 2021. Vrienden hadden wel een stukje gereden en tijdens onze quarantaine de verlopen apk van 26 augustus 2020 weer gedaan. Maar toch, rust roest.
De auto bij de dealer laten nakijken en doormeten, transmissie keerring vervangen, verrotte koelwater slangen en pijpen vervangen, nieuwe accu, alle vloeistoffen bijvullen, olie en filter vervangen, navigatie geüpdate, wielen balanceren, airco lekkage repareren, en wat kleinere zaken. Met 500€ alles klaar
Dan flinke rit naar Huizhou en Guangzhou gemaakt voor wat bezoeken, na thuiskomst gister laatste stuk check engine lampje, thuis pook vast in P, en na opnieuw starten en parkeren vanmorgen de autotruck van de dealer laten komen, want geen risico met transmissie en motormanagement.
Accu bleek leeg en na aansluiten booster bleven de remlichten branden..Die hadden dus vannacht de accu leeggetrokken
Vanmiddag kwam al bericht, beide lambda sondes kapot en de remlichtsensor, kosten 90 en 30 € respectievelijk. Daar krijg je het in NL niet voor.

Roadtrip

  • 70.000 km

In mei en begin juni grote roadtrip door China gemaakt van zuid naar noord naar west en weer terug, 11.000 km.
Op terugweg geel lampje en trillingen alsof wegdek slecht is. Monteur thuisgarage gebeld, die direct zei koppelomvanger van automaat kapot.
Na thuiskomst vervangen, volgende dag weer hetzelfde.. no problem, opnieuw vervangen en daarna alles goed.

Update

  • 76.000 km

Vorig jaar om deze tijd ging de lak bladderen, de auto was gespoten na de typhoon schade in 2017, maar niet echt goed dus bij lokale garage, want eigen garage was toen onbereikbaar door overstromingen . Voor 600 euro en 1/3 daarvan vergoed door verzekering opnieuw gespoten, deze keer echt goed.
Nu in 2024 wat probleempjes omdat vochtigheidsgraad 92% was, toerenteller werkt niet goed en spiegelbediening hapert soms. Dat laatste al weer over na schoonmaken, nu in garage voor nieuwe stootrubbers ophanging en reparatie toerenteller. Werd ook nieuwe wissers en accu geadviseerd maar die zijn nog prima dus nee, men begint hier nu ook door financiële problemen onnodig werk te verkopen.
Gewoon door naar de 100.000, rijdt nog steeds f ijn

9,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Lezersreacties (19)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.