Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic (2014)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Sport Dynamic
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2014
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf58 km
KM-stand laatst37.358 km
Lezerswaardering: 36%Keuze van de redactie
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

This is Mii

  • 276 km

Eigenlijk wilde ik pas een review schrijven na ongeveer 1000 kilometer, maar aangezien ik me verveel en me nu al veel zaken aan de Mii zijn opgevallen, maak ik nu vast een start. Hoe het begon? De Hyundai i10 werd total loss gereden (zie review). De schade viel op het oog wel mee, maar chassis zo krom als een hoepeltje door de bewegingen die de auto tijdens de aanrijding maakte. Vreemd genoeg staat hij nu weer gewoon te koop. Let dus a.u.b. op of die mooie i10 die je hebt gezien niet onze i10 was! We kregen er een kleine 8000 euro voor terug en daarvan zou je een leuke tweedehandse kunnen terugkopen. Echter rijden mijn ouders al jaren nieuwe auto’s en wilde mijn moeder er niet op achteruit gaan. 5 auto’s werden gezien als mogelijke opvolger:


- Fiat 500. Toevallig was dit een week lang de leenauto van mijn moeder en ze vond die gekke tweecilinder en de lichte bediening maar niets. Bovendien paste zij en haar spullen er niet lekker in.
- Jong gebruikte Suzuki Swift Exclusive GT. Leuke auto, maar net voor onze neus verkocht.
- Kia Picanto. Mijn moeder was er gelijk van overtuigd dat ze deze wilde, echter kon een proefrit haar niet overtuigen. Ze vond hem een beetje saai en zwart in de gereden uitvoering en bovendien vond ze de 1.0 een beetje te futloos.
- Kia Rio. De dealer had een prachtige demo staan met alles erop en eraan en dit was ook echt een heerlijk auto. Ik heb er zelf mijn rijlessen in gehad, dus wist van tevoren al hoe prettig hij was en ik reed er bij de proefrit dan ook zo in weg. Echter kwam mijn moeder met haar schenen tegen de plastic plaat onder het stuur aan. Ze draagt altijd hakken, is best lang en heeft de stoel niet in de laagste stand staan. Die combinatie ging niet goed samen
- Seat Mii Sport Dynamic. Een auto die in theorie het goedkoopst is om te rijden en bovendien aan al onze eisen voldeed. Echter vond (en misschien nog wel vindt) mijn moeder dit qua uiterlijk helemaal niets. Het was wel de enige auto die nog over was en na een proefrit was ze gelijk verkocht. Ze paste er goed in, had voldoende ruimte voor haar spullen en boodschappen en ze vond deze motor prettiger dan de 1.0 van de Picanto.

Waarom geen andere a-segmenters? De i10 beviel ons veel te slecht om Hyundai nog een kans te geven. De nieuwe c1 vond ik erg leuk, maar die moest besteld worden en werd dus later geleverd en voor meer geld minder spullen. De Twingo vindt mijn moeder een afschuwelijk model. Bovendien wil ze geen 3-deurs en absoluut niet in dezelfde auto als haar schoonouders gaan rijden. Bovendien staat het model op het punt om vervangen te worden. Met de Mitsubishi Spacestar had ze geen klik.

Toen was er nog even discussie of we niet gewoon een Sport Dynamic zonder opties zouden nemen. Mijn moeder wilde graag het panoramadak en dan ben je ook verplicht het Drive Pakket à 400 euro te nemen. Dit omdat het een voorraadmodel moest worden. Meerprijs van dit totaalplaatje is 1200 euro. Echter is mijn moeder nogal verwend en de baas hier in huis , dus heeft zij gewonnen en is de Mii uiteindelijk met alles erop en eraan besteld. We zijn bij 3 dealers geweest en uiteindelijk gaf Zijm Arnhem het allerbeste aanbod. Bovendien een erg aardige verkoper. Echter konden zij geen model bemachtigen dat bij een dealer stond en de auto zou dan besteld moeten worden. Hierdoor verviel de kortingsactie van PON en moest mijn moeder tot augustus wachten. Toen hebben we het andere bedrijf gebeld, Arno van Bergen in Boxmeer. Zij konden hem wel leveren en bovendien had mijn vader bij deze garage een fijner gevoel omdat alles een stuk informeler en dorpser verliep. Hij is een type dat graag met de voornaam aangesproken wordt en getutoyeerd wordt tijdens een verkoopgesprek en dit het liefst met de directeur ook doet, terwijl ze het over voetbal hebben. Om een lang verhaal kort te maken: uiteindelijk dus daar besteld en levering kon binnen twee weken. Mijn moeder wilde echter wachten op het X-kenteken. Ik zei dit voor de gein en toen zei ze, oké, dan ga ik daar dus mooi op wachten. Toen ik haar voor gek verklaarde, was haar antwoord: ik ben niet gek, de rest van de wereld is gewoon saai .

Uiteindelijk is dit hem geworden:

Seat Mii 1.0 60 pk 5 deurs Sport Dynamic
Kleur: Candywit
opties: panoramisch zonnedak, drive pakket (cruise control, parkeersensoren, boordcomputer), en het Seat portable navigatiesysteem

Bovendien zitten er op de Sport Dynamic uitvoering zeer veel opties(privacy glass, stoelverwarming, 15 inch lichtmetaal, airco, lederen stuurwiel, sound pakket 2 etc.) voor een leuk bedrag.

Verder in plaats van bloemen een miniatuur en kentekenplaten met opgelegde letters gevraagd. Bovendien nog moeite moeten doen om een volle tank af te dwingen.

Eindelijk was het kenteken dan zover en konden we de auto na een paar dagen ophalen. Mijn moeder wilde niet naar huis rijden, omdat ze bang was dat ze het allemaal niet snapte en uitgelachen zou worden bij wegrijden. Uiteindelijk werd alles dus aan mij uitgelegd en ik heb ik de eerste 70 km gereden. Na twee dagen durfde ze hem echter wel mee te nemen en ze wordt er steeds enthousiaster over. Ze vindt het qua rijden echt een verademing na de i10, die ze toen ook pas na twee weken mee durfde te pakken.

Dan nu dieper in op de auto:

Het uiterlijk:

Tja, je moet ervan houden. Ik vind het zelf absoluut geen mooie auto, maar ga hem steeds leuker vinden en in onze combi best een kek dingetje. Vooral de voorkant smoelt goed en de velgjes zijn best leuk. Aan de achterkant zal ik wel nooit helemaal wennen. Natuurlijk hadden we ook voor de UP! en de Citigo kunnen kiezen. De Citigo vond mijn moeder echter de minst leuke van de drie en de UP! is simpelweg duurder en minder spullen voor je geld. Bovendien vond ze dit een leukere garage en heeft ze zelf meer met Seat. Dit ook omdat haar oom tot een paar jaar geleden een Seatdealer in Doetinchem had.

Het interieur:

In de Sport Dynamic ligt de nadruk op sport en dan is er dus geen plaats voor allerlei lichte tinten, zoals in de Chic of Chill-out uitvoeringen. Dit vond mijn moeder best jammer. Echter is dit minder besmettelijk en ik vind die antracietkleurige strip er best mooi uitzien. Bovendien is het motief van deze bekleding ook wat minder smaakgebonden, maar je zou daardoor ook kunnen zeggen dat het wat saaier is. Er klagen mensen over het zichtbare plaatwerk in het interieur. Het zorgt zeker niet voor een luxueuzere uitstraling o.i.d., maar met al dat zwart, haalt dat witte staal de boel best wel een beetje op. Wat ik wel een nadeel vind, is dat de deur hierdoor smaller is en je je arm er niet lekker op kunt leggen. Dit viel mijn moeder ook al in negatieve zin op. De armsteun in de deur is namelijk wat hard en zit voor ons te laag. De stoelen zitten verder uitstekend en iedereen kan er wel de juiste zitpositie in vinden. Door de geïntegreerde hoofdsteunen ogen ze oncomfortabeler dan ze zijn. Nog lekkerder was het geweest als het stuur in diepte verstelbaar was geweest, maar je kunt helaas niet alles hebben. Bovendien heb ik mijn moeder er niet over horen klagen. Zij had dat in haar vorige auto’s dan ook niet als optie en ik wel op mijn Colts of in de Benz van mijn vader.

Het rijden:

Dat is natuurlijk het belangrijkst van een auto. Hij rijdt echt belachelijk goed voor zo’n kleine postbak. Alles voelt echt stevig aan en je kunt merken dat het met precisie ontworpen is. Het materiaalgebruik is bovengemiddeld en de bediening van pedalen en stuur gaat met aanmerkelijk meer gevoel dan in de Koreanen. Heerlijk om ook weer eens een koppeling te hebben waar een duidelijk aangrijpingspunt op zit en de plaat ook soepel aangrijpt. Om hem af te laten slaan, moet je het wel heel raar laten lopen. Schakelen blijft met deze doos ook echt een genot. Het lederen pookje ligt heerlijk in de hand en laat zich met korte, precieze slagen door de versnellingen heen jagen. Ook het onderstel is goed voor elkaar en alles wordt redelijk zonder horten en stoten opgevangen. Alles straalt rust uit. Ook heb je niet het idee dat je kantelt en is de Mii niet zo’n windvanger als de i10. Op de snelweg gaat alles er dan ook heerlijk ontspannen aan toe. Bij 120 km/h maakt de motor ongeveer 3000 toeren en zoals gezegd, blijft de auto verder voor de rest rustig en comfortabel rijden. Cruise Control aan, de heerlijk foute zender Radio 10 aan en gaan met die banaan. Het grootste nadeel is wel het schrapen over de grond bij drempels. Oplossing is natuurlijk om heel zachtjes over een drempel heen te gaan, maar om ons huis te bereiken, moet je eerst door een straat heen met 8 belachelijk hoge drempel achter elkaar. Wij merken hier dus een paar keer per dag het ongemak van en dat was in de i10 beter voor elkaar. Vermogen kom je met dit torretje ook echt niet vaak te kort. Tuurlijk, de 75 pk variant zal ongetwijfeld nog lekkerder en vlotter zijn, maar niet leverbaar i.c.m. de Sport Dynamic. Dan moet je dus een andere uitvoering nemen met allerlei extra opties en daarbij nog de prijs voor de duurdere motor. Dat wordt dus een duur geintje en PON heeft daar ook niet de actie van 700 euro korting op lopen. Bovendien is 60 pk voor die 3000 jaarlijkse kilometers. Je bent nooit het laatst weg bij een stoplicht, komt op de snelweg dus goed en comfortabel mee en je hoeft maar zelden terug te schakelen. Wat wil je nog meer? Toen ik gisteren aan mijn moeder vroeg: mis je het extra vermogen uit je i10 niet, zei ze: huh nee, is dit een lichtere motor dan? Zegt dus genoeg en mijn moeder is iemand die van heel vlot doorrijden houdt. De brom die de driecilinder laat horen, is trouwens zelden storend en geeft best een kick.

De kosten:

Het verbruik van de i10 lag tussen de 1 op 10 en 1 op 10,5. Een vereiste voor de nieuwe auto was dus dat dit aanzienlijk beter zou zijn. De Mii zou volgens de fabriek dacht ik iets van 1 op 22 rijden, maar met alleen 3000 stadskilometers, hard doorrijden en regelmatig gebruik maken van de airco, is dit voor geen enkele auto mogelijk is. Toch zitten we met 100% stadskilometers en inrijden met de eerste tank nu op een gemiddeld verbruik van 5,8 L/100 km. Dat zijn nog geen cijfers om de krant voor te bellen natuurlijk, maar al zou het niets beter worden, na de i10 zijn wij hier allang blij mee. Bovendien is de Mii iets lichter en dat is voordeliger in belasting. De verzekeringspremie is voor all-risk met 3 jaar nieuwwaarderegeling gelijk gebleven. We hebben van de dealer al een boekje met onderhoudsprijzen meegekregen. Het eerste beurtje volgend jaar gaat 139 euro kosten en de grote beurt 199. Om van de 4 jaar garantie te kunnen profiteren, zijn de onderhoudskosten dus totaal (2x139)+199=477 euro. Valt nog best mee.

De luxe:

Het is gewoon belachelijk wat er allemaal op zit voor zo’n klein autootje. Je betaalt er ook wel voor, want zonder de korting van PON en korting vanwege geen inruil is dit geen prijspakkertje meer, maar hij is het waard. Niet alles is even interessant om hier te noemen, dus ik zal er een paar dingen uitlichten. Zo is er bijvoorbeeld van alles aanwezig op het gebied van veiligheid, maar dat gebruik je hopelijk nooit. Als je het moet gebruiken, ben je blij dat het er allemaal op zit, dus wat dat betreft helemaal toppie, maar verder merk je er niets van. Hill assist is wel een leuke gimmick die zeker van pas komt, aangezien mijn moeder altijd op een flinke helling hellingproef moet doen als ze naar haar werk moet. Ik ben er inmiddels ook al op ingesteld als ik hem meepak. Met mijn eigen automaten is er van hellingproef sowieso al geen enkele sprake meer.

Panoramadak: Heerlijke optie! Lekker veel licht in de auto, zowel in open als gesloten toestand. De ventilatiestand zal niet echt veel zoden aan de dijk zetten en zijn naam niet echt veel eer aan doen, maar is er meer om aan de buitenwereld te laten zien dat je een open dakkie hebt. Ik zet hem meestal helemaal open. Echter is het helaas niet mogelijk om hem tot het uiterste te openen door 1x aan de knop te draaien. Als je de knop tot het maximum draait en vervolgens nog een keer een slagje naar rechts als het dak geopend is, kan hij zeker nog 3 centimeter verder open. Beetje een misser. Verder is het prettig dat je het zonnescherm kunt bedienen terwijl het dak open is. Ook heb je weinig geluidshinder van het dak. Laatst reed ik over de snelweg en merkte niet eens dat het dak nog helemaal open stond. Bij die i10 moest je echt wel vanaf 80 km/h gaan sluiten, omdat je anders last kreeg van je oren


Drive Pakket: We moesten dit er dus wel bij nemen vanwege het panoramadak, maar zijn uiteindelijk heel erg blij dat het erbij zit. Hij kan ook maar af zijn, toch? Parkeersensoren zijn wel het laatste wat je nodig hebt en Cruise Control ook met 3000 stadskilometers zou je denken. Echter gebruikt mijn moeder de cruise control iedere rit weer, zeker als er ergens een flitspaal staat die zowel op snelweg als rood licht flitst. Ze hoeft dan alleen nog maar op het stoplicht te letten. De bediening is kinderlijk eenvoudig en zit goed binnen handbereik. Parkeersensoren zijn vooral leuk, temeer omdat je op het navigatiescherm nog een plaatje krijgt van de precieze stand van zaken. Verder zit er een uitgebreide boordcomputer op. Volgens mij ongeveer 163 functies die je met een knopje allemaal kunt doorlopen, maar wat moet je er allemaal mee? Gemiddeld verbruik, actieradius en buitentemperatuur zijn voor mij voldoende. Ik had dus liever gezien dat hij minder functies had gehad, maar er wel meer tegelijk kon worden weergegeven (als je iets wilt aflezen, verdwijnt de tijd en zul je dus je navigatiescherm aan moeten hebben om nog ergens de tijd op te kunnen zien in de auto) of de bediening had iets prettiger gemoeten. Wel heb je een goed overzicht als je de functie boordcomputer op de navigatie aanklikt.

Het navigatiesysteem: Een prima systeem dat meer doet dan je alleen van a naar b begeleiden. Het is tevens een bluetooth, boordcomputer en mediaplayer. Bovendien is een aantal zaken d.m.v. spraak te besturen. Werkt in 7 v.d. 10 gevallen prima, echter hebben we in Nijmegen en omgeving heel 4-cijferige huisnummers en dan raakt het systeem de draad kwijt. Verder krijg je drie keuzeroutes, mooie beelden als de afslag die je moet hebben eraan komt en wordt linksboven de snelheid aangegeven die je op die weg mag rijden. Dat laatste is echt heerlijk. De telefoon koppelen was ook een fluitje van een cent. Mijn moeder krijgt over 3 weken een nieuwe telefoon en vond het onzin om haar oude er nog aan te koppelen. Ik mocht mijn telefoon dus koppelen, er kunnen er namelijk twee aan het systeem gehangen worden. Toen we koud 2 minuten weg waren bij de garage werd ik al gebeld en konden we dus gelijk kijken of het allemaal werkte. Vervolgens moest ik zelf ook weer iemand bellen, dus kijken of hij mijn contactenlijst goed had overgenomen. Ook dit werkt weer feilloos. De kwaliteit van het geluid is echter een beetje mwah. Verder heb ik ongeveer 1000 nummers op mijn telefoon staan en na een beetje spelen met instellingen kun je ervoor zorgen dat hij in een handomdraai al je nummers gaat afspelen. Mijn moeder snapt dit zelfs en heeft dus vast al haar cd’s uit de auto verwijderd. De boordcomputerfunctie en extra metertjes e.d. vind ik verder niet zo interessant.

Verdere luxe: er zit dus stoelverwarming in. Ik denk niet dat we het vaak zullen gebruiken, maar er zal maar weer eens een dag per jaar komen dat je ’s ochtendsvroeg met -15 in je auto moet stappen. Dan ben je blij dat je het hebt. Hij kent 2 standen. Verder een uitgebreide radio met 6 speakers. Geluid vind ik prima. Echte geluidfreaks zullen er misschien van moeten huilen, maar voor iedereen die gewoon een stukkie muziek tijdens zijn rit verlangt, is het meer dan prima. Zeker een stuk minder dof dan in de i10. Wel is de bediening soms wat omslachtig, je moet wat meer handelingen verrichten om van FM1 naar FM2 over te gaan, terwijl ik dat best vaak doe. Verder zit er uiteraard een schakelindicator aan die, als hij verder zijn mond houdt, aangeeft in welke versnelling je zit. Nou, goed, leuk. Next. Verder een lederen stuurtje dat perfect in de hand ligt. Voor dit geld hadden ze er wel best een knopje op mogen plaatsen om in ieder geval het volume van de audio te bedienen.
Bovendien zit er nog een tipstand op de knipperlichten. Een keer kort tikken is dus voldoende als je even van baan wilt wisselen. Verder vindt mijn moeder dat de knipperlichten een prettig en vooral rustgevend geluidje maken. En dan zegt ze nog dat ze niet gek is .
Eigenlijk is het verder allemaal niet zo spannend en zit erop wat we tegenwoordig allemaal al als standaard zien. Mis een beetje de twee ventilatieroosters in het midden, die nu vervangen zijn voor een soort rooster dat naar boven blaast. De capaciteit van de airco is verder prima. Verder zit er alleen nog maar spul op dat moet zorgen voor de sportieve touch. Al met al toch een bovengemiddeld luxe auto die een stuk meer biedt dan de i10. Bovendien door kleur en opties geschikt voor alle klimaten. Alleen een beetje jammer dat we in Nederland een klimaat hebben waarin je eigenlijk niets meer nodig hebt dan een beetje blower.

De ruimte: Is er zat. Voorin kan ieder mens best ruim zitten zonder dat je elkaar in de weg zit en achterin is ook nog best redelijk. De achterportieren gaan best ver open en de instap is dus gemakkelijk. Als je er eenmaal zit, moet je wel hopen dat je niet langer dan 180 cm bent of dat je een ritje Groningen-Limburg gaat doen. De kofferbak is wel groot zat, de tildrempel valt mee en in deze uitvoering zit een dubbele bodem. Onder die bodem, heb je ook een bak ruimte om alle zooi te dumpen die je gevoelsmatig bij je wilt hebben, maar feitelijk alleen aanraakt als het allemaal weer overgeheveld moet worden naar een nieuwe auto. Bakjes en vakjes zijn er ook genoeg in de Mii. Mijn moeder wilde er wek graag een beker/asbak in hebben om haar make-up in te gooien. Ik dacht: die bestel ik wel even voor een tientje of zo, blijkt dat hij origineel voor de Mii 80 euro kost! Dikke doei. Gelukkig hadden we de beker uit de i10 meegenomen.
De nadelen:
Ja, iedereen klaagt natuurlijk over het ontbreken van het knopje links om het rechterraam te bedienen en de sneue hoedenplank. Het was natuurlijk lekker geweest als dit erop had gezeten, maar ik kan er prima mee leven. Met dak en linkerraam open, is er ook genoeg frisse lucht. Dit systeem voor hoedenplank hadden we ook al in de i10 en dat vergde dus verder geen gewenning. Wat ik een groter nadeel vind, is dat er maar 1 sleutel met afstandsbediening geleverd wordt. Dit is dan wel gelijk een mooie klapsleutel met mogelijkheid om de achterklep te openen, maar ik had liever op de reservesleutel een knopje gehad. Dit omdat ik de reservesleutel aan mijn bos heb en ik in mijn Colts al genoeg zelf moet draaien om de deuren te openen. Verder dus de deur die niet prettig aanvoelt als je je arm erop wilt leggen. Dan nog de verkeersdrempelperikelen en de onprettige boordcomputer. Verder is de ruimte wat minder t.o.v. de i10 en blijft het een beetje wennen aan de Duitse plaatsing voor het bedienen van de verlichting. Ik heb dit het liefst aan het knipperlicht.

Samengevat:
+ geweldige rijeigenschappen
+ veel spullen
+ best een guitig karretje
+ zuinig
- verkeersdrempels zijn een ramp
- bediening boordcomputer
- her en der wat verkeerd bezuinigd

3 maanden verder

  • 2.344 km

De tijd gaat snel, net als de kilometers die op de Mii komen. Gemiddeld werd er met de vorige auto's van mijn moeder 3000 kilometer per jaar gereden, nu gaan we dat in 4 maanden al redden. De Mii bevalt ons nog steeds uitstekend en iedereen pakt hem regelmatig mee. Ik vermoed dat ik van de kilometers die erop staan, zelf 1000 kilometer heb gereden. We werden door Seat benaderd om een enquête in te vullen en kregen een sleutelhanger toegestuurd. Erg leuk. Het gemiddeld verbuik ligt op 1 op 16, maar dat zijn dan ook wel 90% stadskilometers met een zeer pittige rijstijl.

Heel af en toe komt hij voor een kort stukje op de snelweg, maar dan wordt er ook gewoon met het verkeer meegereden en niet met 90 op de cc tussen twee vrachtwagens in gehangen. Doe je dit wel, dan kun je die 1 op 20 zeker halen. Op de boordcomputer staat als mijn moeder gereden heeft altijd een verbruik van 6,1 L/100 km en als ik gereden heb, daalt dit naar 5,0 L/100 km.

Problemen zijn er gelukkig nog niet geweest, de kofferruimte blijkt groot genoeg voor de tassen met boodschappen en de stoelverwarming is echt een verademing als je om half 6 's ochtends naar je werk moet rijden. Wel mis ik af en toe een beetje de power en het rustige geluid van de 1.2 van de Hyundai. Vooral bij acceleren is dit merkbaar en je moet wat vaker terugschakelen. Logsich eigenlijk, want die had dan ook 18 pk meer op een nagenoeg zelfde gewicht. Dat is overigens niet echt een groot probleem, want je kunt met de Mii gewoon goed met het verkeer meekomen zonder dat hij. echt onrustig wordt. Bovendien staat daar een aanmerkelijk lager verbruik tegenover en roffelt het driepittertje lekker. Ook is de Mii veel sneller ontwasemt met airco en achterruitverwarming dan de i10 en als je de stoelverwarming aanzet, merk je dat binnen 15 seconden al. Ook is de auto met de airco op koud binnen een mum van tijd lekker koel. Dit valt me alles mee, want ik maakte me een beetje zorgen over de capaciteit ervan. Je merkt wel wat terugval in vermogen dan, maar dat is niet echt schokkend. Ondanks dat er wat nieuwe concurrentie bij is gekomen (PSA-drieling/Twingo), zou ik de Mii nog steeds aan iedereen aanbevelen en Seat heeft met deze Sport Dynamic gewoon een ijzersterke aanbieding als je kijkt naar de luxe die je voor dit bedrag krijgt.

Eerste keer terug naar de garage

  • 3.621 km

De laatste tijd merkten mijn moeder en vooral ik op dat de remmen regelmatig heel hard piepen op het laatste stukje remmen. We zijn hiervoor teruggeweest naar de dealer en die hebben alles nagekeken maar niets gevonden. Advies was om hem niet op de handrem weg te zetten om vliegroest op de schijven te voorkomen wat een piep kan veroorzaken. Kan me echter moeilijk voorstellen dat dat het probleem is, want de auto wordt eigenlijk elke dag wel goed gebruikt, in tegenstelling tot de i10. We zullen zien hoe het gaat uitpakken, in ieder geval wel prima service van de dealer! Mocht het probleem blijven, ga ik er zeker mee terug, want het is bloedirritant en past niet bij een nieuwe auto. Meer mensen met dit probleem?

Eerste beurt

  • 8.502 km

Gisteren is de Mii voor zijn eerste servicebeurt weggeweest. Helaas is Arno van Bergen geen Seatdealer mee, maar doet hij slechts nog occasions. De service is nu overgenomen door Autoarena, die op zijn locatie zit nu, dus dat is verder niet zo heel spannend. De rekening was 156 euro inclusief een reinigingsvloeistof à 18 euro. Met een uurtje konden we de auto weer meenemen en er is gelijk iets in de stuurbekrachtiging vervangen, aangezien daar een terugroepactie op stond.

Verder is er niks spannends te melden en de Mii is nog steeds een geweldig autootje waar iedereen in dit gezin nog steeds veel schik mee heeft en die nog wel een tijd in ons midden zal verkeren. Dit blijkt ook wel uit de kilometerstand die 3x zo hoog is als bij de i10 toen die aan zijn eerste jaarbeurt toe was, al is dit kilometrage natuurlijk nog niet geweldig veel.

Tweede beurt

  • 14.173 km

Afgelopen vrijdag is de Mii voor zijn tweede beurt naar de garage geweest. We merkten dat de capaciteit van de airco minder werd en hij een beetje stonk, dus gelijk een aircoservice uit laten voeren. De kosten hiervan waren 99 euro, maar daarvoor is wel het koelmiddel vervangen, een geurbehandeling waarbij alles gereinigd is van binnen en kregen we een nieuwe mattenset cadeau. Samen met de beurt waren we 337 euro kwijt. De onderhoudsprijzen liggen dus een stuk lager dan die van Hyundai. De auto heeft nu weer de nodige stempeltjes en stickertjes, wat hem weer voor een jaar mobiliteitsgarantie oplevert, plus dat we nog aanspraak kunnen blijven maken op de fabrieksgarantie. De laatste tijd maakt het autootje wat minder kilometers, aangezien ik er voorheen zelf een hele vracht op reed, maar sinds ik zelf een nieuwe auto heb, is dat niet meer nodig. Bovendien hoeft mijn moeder wat minder vaak op en neer naar het werk. Het blijft nog steeds een toppertje dat ik iedereen aan zou raden! Op naar de volgende beurt.

Derde jaarbeurt

  • 19.686 km

Vandaag is de Mii voor zijn derde jaarbeurt naar de garage gebracht. Dit houdt in: kleine beurt inclusief vervangen remvloeistof. De pakketprijs hiervan was 224 euro. Wel zijn extra de ruitenwisserbladen voor en achter vervangen en is het panoramadak gesmeerd en gereinigd. Het totaal kwam daarmee uit op 305 euro. De Mii kan er daarmee weer een jaartje tegen en bij de volgende beurt zal tevens de eerste APK uitgevoerd worden, waar hij uiteraard probleemloos doorheen zal komen. Tevens erg tevreden over de service van AutoArena, waar hij in onderhoud is.

Verder bevalt het autootje nog steeds perfect, is het altijd starten/lopen, rijdt zuinig en comfortabel en doet wat hij moet doen zonder dat we ooit de garantie of dealer aan hebben moeten spreken in verband met een mankement. Dit was bij de voorgaande Hyundai i10 wel anders. Ik meld me dus volgend jaar weer, tenzij zich tussentijds bijzonderheden voordoen.

Eerste APK

  • 25.680 km

Vrijdag 15-06 was de Mii toen aan zijn eerste APK en dit hebben we gecombineerd met de grote beurt en nieuwe bougies. Totale kosten: 385 euro. Hierdoor weer een jaar mobiliteitsgarantie erop. Nu de auto uit de fabrieksgarantie is, wellicht handig om te hebben. Wederom bij Autoarena laten uitvoeren, waarvoor meer dan lof. Daar wat meer kilometertjes voor moeten rijden aangezien het servicepunt in Boxmeer gesloten is en nu in Venray staat, maar voor goede service rijden we graag een paar minuutjes extra.

Na 4 jaar Mii rijden kunnen we niet anders concluderen dan dat dit ons fijnste 2e autootje ooit is geweest en toen een goede koop aan gedaan, zeker aangezien je voor de 13K die die toen kostte, nu geen splinternieuwe gelijkwaardig uitgeruste Mii/Up koopt. Ook hebben we nooit aanspraak hoeven maken op de garantie.

Mijn moeder rijdt er 1 op 16 mee, maar die rijdt zelf nog geen 4000 km per jaar. Af en toe neem ik hem eens mee om even goed warm te laten worden en 500 km in een week op te blazen. Dan zakt het verbruik naar 5,1 L/100 km. Het enige dingetje van de laatste tijd is dat het dak af en toe kraakt op klinkerwegen. Dit autootje is gewoon ontzettend vriendelijk voor de portemonnee in vaste lasten, verbruik, afschrijving en onderhoud en biedt er alle luxe en een volwassen rijdend karretje voor terug. Toen was het zeker de topper uit het segment. Inmiddels beginnen steeds meer autootjes uit deze klasse zich te wagen aan turbo-motoren en nog meer luxe dus zal ongetwijfeld weer een stapje hoger op de ladder zijn, maar daar betaal je dan ook voor want een leuke a-klasser qua motor en aankleding zit je rijklaar voor je het weet op 18.000 euro. Gaat echt nergens meer over! Wij tuffen in ieder geval weer vrolijk door in de candywitte truttenschudder met Spaans bloed.

Weer een jaar verder

  • 31.000 km

Vorige maand heeft de Mii weer een jaarbeurt gehad. Geen bijzonderheden, €225 voor kleine beurt incl. remvloeistof i.v.m. leeftijd. Wederom bij Auto Arena, dus weer een jaar mobileitsgarantie. Wel uit voorzorg wegens scheef afslijten een nieuw setje Contimental voorbonden gemonteerd à €200 incl. uitlijnen en balanceren. Dat zijn de eerste echte onkosten in 5 jaar. Het blijft een heerlijke auto die lage lasten met zich meebrengt. Zelfs dealeronderhoud is goed te doen voor deze auto. Voor de kilometers die moeders rijdt, nog steeds dikke prima. Hij blijft dus nog wel eventjes in ons midden. Zeker nu hij tweedehands ook goed betaalbaar wordt, een extreme aanrader als tweede autootje!

2 beurten en afscheid verder

  • 37.358 km

2 jaar niet ge-update zag ik.
In 2020 de grote jaarbeurt en APK gedaan bij AutoArena in Venray.
Hierbij is iets aan het hitteschild gelast, kosten 450 euro.

Gisteren hebben we een kleine jaarbeurt met remvloeistof en reiniging schuifdak laten doen voor 253 euro. Verder geen bijzonderheden.

Dit was de laatste beurt die mijn ouders eraan laten doen.

Mijn moeder heeft namelijk een nieuwe auto gekocht. Een Kia Picanto 1.0 T-Gdi 100 pk GT-Line in het wit.

Mijn moeder vindt deze auto al vanaf de introductie helemaal geweldig en konden nu een goede deal maken.

Na 7 jaar gaat de Mii (tot heden de fijnste auto die mijn moeder heeft gehad) met pijn in het hart hel veld ruimen. Ze geeft aan na 7 jaar wel toe te zijn aan een keer wat anders.

Nu hoor ik je denken, hoezo dan nog een beurt uitgevoerd? Het afscheid is niet helemaal definitief, want de Mii wordt doorgeschoven naar mijn zus.

Mijn zus rijdt nu een Mini Cooper (20009) en die gaat naar de handel. Mijn zus wilde graag wat jongers en zuinigers en kon nu met relatief weinig bijbetalen deze fantastische Mii overkopen.

Iedereen blij dus en voorlopig is dit dus de laatste update van de Mii geweest.

Ik kan hem echt iedereen aanrijden die een solide, zuinige, kleine auto zoekt. Hij heeft ons nooit laten staan.

Een dikke 8 voor de Mii!

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (20)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.