Seat Mii 1.0 75pk Style (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 75pk Style |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand laatst | 82.500 km |
Een gele en 1 op 20!
- 1.100 km
En nu een gele! Imposante verbruikscijfers met een nieuwe motor!
Een maand terug was er een nieuwe recentie te lezen over een rode 75 pk Seat Mii (deze link http://www.autoweek.nl/autoreview/38396/seat-mii-10-75pk-style ) maar omdat we de oude Mondeo zat waren en we nòg een autootje nodig hadden maar met werkende airbags en kilometerteller, zonder startproblemen, bonkende uitlaat, afgebroken bestuurderststoel, elektrische problemen (slechts enkele punten uit een waslijst) hierbij alweer een aankoopbeschrijving en, de eerste gebrukscijfers!
Omdat (zie dus de link) de 4 deurs versie nogal korte deuren heeft en je daarvan geen steun hoef te verwachten voor je linkerarm wilde ik er eentje met 2 deuren. En een gele. En een nieuwe maar niet voor de nieuwprijs. Vandaag moest de oude Modeo naar de APK maar ik had geen zin meer in zwarte handen, eventuele reparaties waren bij voorbaar toch al hopeloos. Dus veel gezocht en wat zie ik staan 2 dagen voor de fatale datum? Dezelfde 75 pk maar in het geel. Eentje van ruim 2 jaar oud maar met 0 kilometer. Een showroommodel, niet gebruikt voor demonstaties behalve dan voor in de glazen showroom.
Na aftrek van belasting (heb een eigen zaakje en dat is wel eens nuttig) en wat gevogel met de faktuur kwam de prijs uit op € 6200 en dat is wel leuk voor een gloednieuwe auto. Hij stond in een plaatsje Plasencia. Volgens Michelin slechts 570 km vanaf mijn woonplaats. En weer terug natuurlijk. De prijs was niet onderhandelbaar maar ik wilde toch minstens mijn reis- en hotelkosten eruit halen dus toch maar een tegenofferte gemaakt. Een dag later was de dealer akkoord.
De volgende ochtend meteen vertrokken. Ik achter het stuur, mijn vrouw zou de kaart lezen. Ik heb wel een GPS maar met een kaart heb je een veel beter overzicht, op zo’n groot stuk papier zie je tenminste waar je bent en krijgt alles een beetje betekenis. Op tafel staat ook een globe, zo is de wereld nu eenmaal en niet anders!
U begrijpt, de 570 Michelin kilometers klopten voor geen meter. Dat lag niet aan Michelin maar aan de kaartlezer. Toen het hotel voor de derde keer keer belde met de boodschap dat men toch echt om 10 uur zou sluiten reden wij op een heel smal weggetje in een prachtig natuurgebied en wel met het ‘tank leeg’ lampje aan. De zon was bijna onder. Aan beide kanten van het karrespoor stond het gele gras metershoog, door de voorruit zag ik niks meer dankzij de duizenden insekten. Bij elke heuvel af stopte ik de motor en draaide de sleutel pas weer om in het kontakt als de weg omhoog ging. Na een half uur kwamen we iemand tegen welke wist dat het dorpje ‘Casas de Juan’ snel zou volgen. Die informatie was juist. Een dorp van 3 huizen, alle drie van Juan. Maar geen benzinepomp. Als u op het punt van een echtscheding staat maar de knoop niet door kunt hakken kan ik zo’n touristische route aanbevelen.
De volgende ochtend stonden we om 10 uur bij de dealer. Een stevige hand maar geen koffie. Wel een hoop papierwerk want een auto overschrijven op naam is een ingewikkelde kwestie. (Update: dit heeft uiteindelijk precies een maand geduurd!) Als dat niet zo zou zijn zouden er nog een miljoen nutteloze ambtenaten bijkomen en we hebben al 6 miljoen werklozen. Vervolgens liet de verkoper mij een rode Mii zien welke boven in het pand stond. ‘Moet u eens kijken wat een mooie’. En, ‘Kijk, mistlampen’. Maar mist hebben we hier nooit en de rode Mii was dan wel mooi maar we hadden toch een gele gekocht?
‘Ja, die bereiden we voor’.
Ok, nou, eerst maar een oplossing bedenken voor de Mondeo. Wat doen we daar mee? Wie geeft voor dit wrak het meeste geld? (Prima motor maar ja, er zit inderdaad meer cellotape op de bumpers om ze bij elkaar te houden dan op een rol van 500 meter)
Ik had al gezien op Google dat er een sloperij in de buurt was dus Juan maar gebeld. (Ja, zo heten ze hier allemaal) Die was zo ter plekke en vroeg of ik iets wilde hebben voor de Mondeo. Jawel, € 500. We zitten hier tenslotte halverwege Afrika en als daar dit soort voertuigen nog waarde hebben dan hebben ze dat hier ook. Juan was het niet helemaal eens met mijn redenatie maar € 150 meer in mijn broekzak vond ik ook goed. Uiteraard ná de nieuwe akku eruit gehaald te hebben. Die kan ik mooi gebruiken voor de overgebleven Mondeo thuis. (Een best beest overigens!)
Pas daarna kwam onze gele Mii aan de beurt. Die was klaar. Er zat alleen geen benzine in. De buurman had echter een pomp. Dus maar volgetankt en vervolgens straaltje voor straaltje afgetankt tot het randje. Tussen ‘vol’ en ‘vol’ zit een eeuwigheid dus als u de auto echt tot het dopje wilt vullen heeft u veel geduld nodig. Dat heb ik helemaal niet maar ik wilde wel meteen het verbruik nauwkeurig vastellen voor de eerste kilometers.
De terugweg verliep voorspoedig. Prachtige 4-baans wegen en geen verkeer. Zó rustig dat op vele plaatsen de ooievaars op de verkeersborden boven de supersnelweg hun nesten hadden gebouwd. Wat een fascinerend gezicht! Even fascinerend zijn de wegen, 100 of 200 km per uur, maakt niet uit, er is toch niemand. Ongetwijfeld weer aangelegd (tolvrij!) met Europees geld. Lees: uw geld. Dus beste mensen, mijn dank! Het is echt heerlijk toeren als al die snelheidscamera’s 2000 km verder naar het noorden staan en dankzij jullie genereuze betalingen wij hier zo relaxed kunnen sturen. Echt, vandaag was een dag dat ik Nederlanders weer lief had. Ik denk wel eens dat jullie eigenlijk ongelofelijk genaaid worden door al die slimmerikken in het zuiden maar dat zeg ik niet natuurlijk.
Maar goed, deze futiliteiten ter zijde. Na een paar uur waren er geen ooivaren meer te zien, het landschap was leeg en stoffig en ik begon mij af te vragen waarom enige aanduidingen ‘Toledo’ maar niet in zicht kwamen. Mijn vrouw vroeg of ik het landschap herkende. Dat is haar manier om te zeggen ‘volgens mij zitten we weer verkeerd’.
Zoals altijd had ze gelijk. Toledo, in welke vorm dan ook, kwam nooit in zicht. Madrid wèl! Nou zijn er meer wegen welke naar Rome leiden, in dit geval gewoon thuis maar via Madrid lopen die niet. Ook niet met de beste wil ter wereld.
Niettemin, dichtbij huis hebben we opnieuw de tank gevuld. Alweer niet de 570 beloofde Michelin kilometers maar ditmaal 725 dus de de-tour viel weer reuze mee..... Onderweg zo rond de 110/120 gereden. Je moet wel uitkijken want je zit heel snel ongemerkt op 130/140 en dat wilde ik niet gezien het feit dat dit de eerste kilomters waren van de motor. Dat is belangrijke informatie want de Mii is STIL. We hebben het hier over een 3 cylinder met 999 cc en daarmee zit je dus ongemerkt in no time op 130/140 omdat dit geen snelwegauto is! Jawel, dat zeggen ‘ze’. Nou, dit is een prima auto om mee te rijden op de snelweg, strak en stil. Ik vind dit een buitengewone knappe prestatie van Volkswagen!
Ok, de tank weer tot de allerlaatste druppel gevuld. Er ging 35,74 liter en we hadden toen 724,6 kilomter afgelegd met de bovengenoemde snelheden. Dat is dus 1 liter op 20,27 kilometer en wel met een gloednieuwe motor. Dat betekent dat deze snelwegkilometer gebruikscijfers nog beter kunnen. Nou, dat is toch echt een stuk gunstiger dan bijvoorbeeld zo’n ‘economische’ Matiz of niet? Ik moet eraan toevoegen dat we de aircon NIET hebben gebruikt ondanks de wat hoge temperaturen. (Laagste max tijdens deze trip was 27,5 en hoogste 34,5)
Het verschil met de rode Mii? In de gele zitten dus maar 2 deuren en je kunt je linkerarm daar prima op leggen. Dat is dus een stuk ontspannender dan in de 4 deurs. Het stuur zit te ver weg, zéér vervelend! (Lees de andere recentie) Dit is gedaan om kosten te besparen maar dat is lariekoek! In deze Style zit een ‘rem assistent’. Dat hebben ze schijnbaar bedacht voor de sufferds die regelmatig ‘Oh jé!’ uitroepen maar ik hoef zoiets niet. Er zijn nog veel meer zaken waarmee ze de Mii kunnen uitrusten en uiteraard tegen (soms forse) betaling maar het stuur is NOOIT verstelbaar behalve een klein beetje naar boven of beneden. Ik heb deze tekortkoming beschreven in de andere review want ondanks dat er voorin werkelijk een zee van ruimte is en lange mensen prima kunnen zitten kunnen ze gewoon niet bij het stuur komen! Alles is dus te verkrijgen regen meerprijs maar het stuur is tegen geen enkele prijs te bereiken! Volkswagen, julie hebben een heel knap autootje ontworpen maar de stuurpositie is ronduit slecht voor mensen van plm 1.95 meter en langer (zoals ik) en die groep is al lang geen uitzondering meer!
PS Een auto met een langere wielbasis rijdt natuurlijk comfortabeler, zeker op de snelweg. Maar je kunt een voertuig van dit formaat en deze prijs niet vergelijken met een auto welke € 5000 meer kost! In dit segment is de Mii een superauto!
Eerste beurt
- 16.200 km
Bij 15000 km heb ik het oliefilter venieuwd en de olie ververst. Dat samen gedaan met de rode Mii welke ook op deze pagina staat. We zorgen ervoor dat beide auto's evenveel rijden zodat we de servicebeurten gelijk kunnnen uitvoeren.
Ook de benzine tot de laatste druppel afgevuld. Het vebruik is uitgekomen op 19,82 kilometer per liter. De berg af kost niks natuurlijk maar naar huis is het een moeizame tocht. Met andere woorden, als de wegen hier vlak zouden zijn dan kun je met deze auto echt ruim 20 kilometer uit een liter halen.
Ik heb op eBay een temperatuursmeter gekocht welke in een mooi half rond zwart kunststof huisje nu links op het dashboard staat. Kabeltjes getrokken en een voeler gemonteerd in de radiatorslang, net voordat deze de radiator in gaat. De temperatuur kun je zo tenminste in de gaten houden. Alle kosten bij elkaar € 30.
Geen storingen en/of problemen gehad en geen onderhoud uitgevoerd behalve zoals hierboven omschreven.
Tweede onderhoud
- 30.100 km
5 liter Mannoil 5W30 gekocht op eBay voor € 30 plus een oliefilter van FRAM voor € 5. Daarvan is nu nog 1 1/2 liter over, ik heb dus de olie ververst! Remolie en koelvloeistof gecontroleerd, (beide nog vol) Ook het luchtfilter eruit genomen maar deze was nog zeer schoon dus die is er weer in gegaan. De remblokken vóór zijn visueel nog als nieuw dus de wielen heb ik er mooi op laten zitten. Alles ziet er aan de onderkant nog uit als 2 jaar terug dus dit was een zeer snelle en goedkope onderhoudsbeurt. De bougies peuter ik er wel uit met 45.000 of zo, volgens mij is dat nu nog niet nodig. Geen storingen/problemen/onverwachte kosten gehad in de afgelopen 30.000 km. De andere (rode) Mii ook vandaag gedaan, deze heeft hetzelfde aantal kilometers en dat is geen toeval, op deze manier gaat het onderhoud sneller. Dit trouwens uitgevoerd met mijn inmiddels 21 jarige dochter, die moet dit soort dingen zelf kunnen doen kunnen vind ik.
Mijn ervaring met de auto (want inmiddels kan ik over 'ervaring' spreken) is positief maar ik blijf me ergeren aan de slechte positie van het stuur. Ik kan er nauwelijks bij en vind rijden in deze auto daarom vermoeiend. Als het stuur op zijn laagst staat kan ik er nèt bij maar dan is de kilometerklok niet te lezen van 40 tot en met 120 km. Waardeloos! Er was wel geld voor aan automatische 'stop' (?) gemonteerd achter de binnenspiegel (geen idee hoe dat werkt) maar een betere stuurpositie was niet belangrijk.
Ik zal overigens ook niet de enige zijn die moppert over het ontbreken van een knopje om het rechterraam te openen. Een vervelende bezuiniging. Wat zouden de kosten zijn om één draad en één knopje standaard in de fabriek te monteren?
Derde onderhoud
- 45.600 km
Ik had nog genoeg Mannoil 5W30 van de vorige keer en omdat ik weer 15000 km verder was heb ik de olie dus ververst en er een nieuw filter in gedraaid! (Ik doe alles met kilometrage, niet met leeftijd anders blijf ik bezig)
Ook heb ik met een liter remolie ( € 6) het hele remsysteem ververst. Was volgens mij niet nodig maar ok, na al die jaren toch maar een keer gedaan.
De koelvloeistof was nog prachtig roze, maar laten zitten derhalve.
Ook weer het luchtfilter eruit genomen maar deze was nog steeds schoon dus die is er opnieuw in gegaan nadat ik deze met de stofzuiger even heb bewerkt.
De remblokken vóór zijn visueel nog prima dus alweer niets mee gedaan.
De bougies er wel uit, met een koperborsteltje even onder handen genomen en de afstand met een tiende mm kleiner gemaakt. Beetje naaimachineolie erop er weer terug in het motorblok.
De banden zijn nog ok, regenen doet het toch zelden hier dus geen zorgen.
De onderkant van de auto ziet er nog steeds uit als nieuw.
In de afgelopen 15000 km niets gebeurt, geen lampjes kapot, helemaal niks. Het enige wat ik gedaan heb is de banden op spanning gebracht.
Dat was weer een spotgoedkope onderhoudsbeurt. Goedkoper rijden dan met deze Mii lijkt mij onmogelijk.
De andere Mii ook gedaan, precies hetzelfde verhaal overigens. We rijden ze allebei op kilometers dus doen het onderhoud op dezelfde dag.
28-09-2019
- 52.500 km
Accu is op. Een oplader helpt maar deze laadt slechts een klein beetje bij. Dat mag na 8 jaar in de auto te hebben gezeten. Grappig genoeg vrijwel tegelijkertijd als de rode Mii. Dezelfde accu aangeschaft bij Carre Four voor € 53. Volgens de forums hier worden die gemaakt door Varta. Kreeg een coupon van € 12 dus de kosten komen daarmee op € 41.
Daglampje vervangen. € 0,99 eBay.
Linkerraam sluit niet meer en loopt eruit! Dat was schrikken want hij had ook kunnen springen! Ik dacht dat het kwam doordat de weerstand te hoog was en dat bleek te kloppen. Heb een waxinelichtje (kaarsje) uitgesmeerd in de raamrubbers. Dit trekt geen vuil aan en lost ook niet op in water. Het raam loopt nu een stuk sneller en weer als nieuw. Kosten € 0.05.
Ruitenwissers
- 55.500 km
En jawel, na 30 jaar zon regende het vandaag! De huidige ruitenwissers zijn geheel verhard en maken een vreselijk geluid. Dus voor het eerst een paar nieuwe erop!
Vierde onderhoud
- 60.000 km
60.000 km beurt.
Eén bougie eruit gehaald. Deze was schoon en de afstand perfekt. De 3 bougies kunnen dus denk ik 100.000 km mee.
Luchtfilter eruit gehaald. Even met de stofzuiger behandeld maar deze is nog steeds voornamelijk wit (schoon). Het voordeel van plaatselijke schone lucht natuurlijk maar ook de voet meteen vanaf het gaspedaal als een auto of vrachtwagen rook en/of stofwolken veroorzaakt helpt enorm.
Koelvloeistof en remolie staan nog steeds of maximum.
Remblokken voor hebben nog een ruime dikte, niets aan gedaan dus. De trommels hebben zo'n beetje een dubbele levensduur dus daar kijk ik voorlopig niet naar.
Banden kunnen voorlopig nog mee. Heb bij 35.000 km de voorbanden achter geplaatst (en achter dus voor ja) en de voorbanden zitten nu op 4,5 mm en achter op 4 mm.
Olie en oliefilter vernieuwd. Makkelijk karweitje maar het was wel even zweten. De max temperatuur loopt inmiddels op naar 44 graden. (Normaal voor juli)
Geen lampjes kapot, geen storingen, helemaal niets.
Totale kosten € 20
Op de foto kun je de temperatuursmeter zien van de koelvloeistof. (links boven) Ooit gekocht op eBay. Zoeits MOET in een auto zitten vind ik maar ja, veel zit er niet in een Mii, zelfs geen lampje in de bagageruimte.
Het rijdt wel ongelofelijk goed en het is een ruimtewonder.
Verbruik heb ik uitgerekend. Afvullen tot de laatste druppel (niet aan te raden overigens vanwege veiligheidsredenen) en dan de kilometers delen. 23,56 km op 1 liter.
Ik heb ook uitgerekend hoeveel jaar ik moet rijden met een elektrische Mii (€ 25.000) om op gelijke kosten te komen met deze benzineuitvoering van € 7500. Dat is slechts 45 jaar maar dan moet de stroom gratis zijn..... Kortom, tenzij ik 150 jaar oud wordt heeft een elektrische uitvoering geen enkele zin.
Konklusie: met een Mii rijdt je bijna gratis.
Wat me mateloos blijft irriteren is dat het stuur niet in de lengterichting kan worden versteld. Langere ritten zijn zeer vermoeiend en dat komt alleen door dat ROTSTUUR!
Een andere Mondeo welke ik inmiddels heb is een zucht van verlichting op wat langere afstanden maar het verbruik daarvan is slechts 1 op 10 en dan moet je héél rustig rijden. (Mondeo Ghia Station, 2 liter automaat)
Vijfde onderhoud
- 70.000 km
De banden van de gele Mii hebben er inmiddels 70.000 km opzitten (de rode Mii staat ook op 70.000) en hebben nog ruim 3,5 mm profiel maar zijn wel 10 jaar oud dus ik heb de wielen eraf gehaald, deze goed schoongemaakt en naar de garage gebracht om de banden om te wisselen. Heb 8 stuks Bridgestone Turanza's gekocht. Totale kosten € 374 + € 60 voor de garage dus € 217 per Mii.
Aan de monteur gevraagd om een schatting te maken van het aantal kilometers wat de banden hadden afgelegd en hij zei 35000. Als ik niet in de bergen zou wonen en wat minder bochten zou hoeven te nemen zouden de standaard meegeleverde banden van de auto's dus 100.000 km mee kunnen. Ik weet dus wel hoe bandjes heel te houden! Maar ja, je moet ook de leeftijd in acht nemen.
Minder positieve dingen nu. De koplampen zaten barstensvol barstjes. De auto staat de helft van de tijd onder een zeil maar de andere helft van de tijd dus in de zon. Deze lampen konden echt niet meer dus 4 stuks Hella's gekocht voor € 430 op eBay Duitsland. Per koplamp dus € 108. Alle lampen zaten er trouwens wel in dus dat was makkelijk. (de gele Mii heeft trouwens precies hetzelfde probleem)
Best veel geld maar al met al heeft deze auto nog geen € 500 gekost in 10 jaar dus een absoluut koopje. Goedkoper kan niet. Het verbruik komt nooit onder de 1 op 21 km en benzine kost € 1,39 (in plaats van € 2,10 in Nederland)
Distributieriem
- 82.000 km
Online vind je de informatie dat de riem eeuwig meegaat maar óók dat deze na een jaar of 5 toch wel vervangen moet worden.
Omdat de auto nog steeds als nieuw is en ik deze zeker nog 10 jaar wil behouden toch maar een complete set gekocht van Contitech. (€ 90)
Bij wijze van uitzondering dit niet zelf gedaan maar laten doen door de garage, (€ 105)
De originele (Dayco) oude riem uitvoerig bekeken maar daar was niets aan te zien. Visueel in ieder geval zo goed als nieuw.
Wat helpt is het klimaat hier (vrijwel nooit regen) en het feit dat ik de auto heel rustig rijd. Het toerental komt zelden boven de 3000.
Wat niet helpt is dat vrijwel alle ritten in de afgelopen 82.000 km slechts 8 km waren.
Dat de riem er vrijwel hetzelfde uitzag als de nieuwe had ik niet verwacht. In ieder geval, de nieuwe ga ik pas vervangen over 10 jaar.
Achterklep valt naar beneden
- 82.500 km
Als je de klep open doet valt deze naar beneden. De gasdempers zijn op!
Twee nieuwe gekocht voor € 19,98 online. Deze gemonteerd in een paar minuten. Probleem opgelost en op naar de volgende 10 jaar.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.