AutoWeek.nl heeft je steun nodig
We zien dat je een adblocker gebruikt. Dat vinden we jammer, want alleen dankzij advertenties kunnen we autoweek.nl gratis toegankelijk houden. We willen je vragen voor autoweek.nl een uitzondering te maken. Wil je jouw adblocker voor ons pauzeren? Zo werkt het

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out (2013)

autoreview

Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out (2013)

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand laatst95.000 km
Lezerswaardering: 92%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

Seat Mii 5-deurs hatchback 60pk (2013)

  • 24.500 km

Hieronder volgt een ode aan de Seat Mii, ofwel 'Die nep-up!', 'De Spaanse Up! danwel 'Invalidenwagen in disguise' zoals anderen hem hebben benoemd.

"We gaan toch maar eens kijken voor een andere auto, want we blijven maar geld pompen in dit ding"
"@#$#%#$"
"Wat is er schat?"
"Stuurbekrachtiging weg"

Ik heb het hier over de vorige auto, de Mini Cooper. Nadat we hier in een jaar tijd ruim €3500 in hadden gestoken waren we het zat. We zouden gaan kijken naar een goedkopere occasion zodat we bijna gelijk over zouden kunnen steken. Rijdend naar een occasion dealer stopte de stuurbekrachtigingspomp ermee.

Toen op zoek naar een goedkoop alternatief (fun auto hebben we al dus veel vermogen is bij dit woon-werk vervoer niet nodig) en we kwamen al snel uit bij een nieuwe 'stadsauto'. Waar we aanvankelijk keken naar het PSA-trio, denkende dat het VAG-trio te duur zou zijn toch maar even een kostenplaatje op laten maken.

De Mini hebben wij met het defect ingeruild bij de SEAT dealer bij ons in Almere (scheelde heel ongelukkig rijden) nadat wij bij zowel Renault (Twingo), Toyota (Aygo), Peugeot (107), Citroen (C1), VW (Up!) en Skoda (Citigo) prijsopvragen hadden gedaan. Met het PSA-trio waren wij reeds bekend (schoonzus rijdt 107) en na een proefrit in de Skoda waren wij verkocht. Wat een verschil met de 107! Met mijn 1.95m is de zit in de 107 vrij beperkt en ik vergelijk het dan ook met een gemotoriseerde fiets met een dakje. Hiermee wil ik niets suggereren, het is slechts mijn nederige opinie en een ander vind het mogelijk een klasse bak. Ook een enorm verschil met de Twingo (Broer rijdt er één), dat lijkt meer een busje qua zit, wederom mijn nederige opinie.

Enfin, we kochten dus een Seat Mii. Vriendelijke verkoper, fijne auto en een goede inruilprijs. Het werd een voorraadmodel, een Chill Out. Heel Chill Out waren wij zelf niet, want de vakantie naar Zuid-Frankrijk stond twee weken later op de planning. En ja, dat moest per auto geschieden.

Gelukkig kon de levering de week erop al plaats vinden waardoor we met de ons Miitje naar Zuid-Frankrijk konden reizen. Van tevoren had ik zo mijn twijfels of het vermogen genoeg zou zijn op de Franse Cols, en die twijfels waren niet nodig. Het is uiteraard geen racemonster maar met het nodige terug schakelen en wat meer toeren maken ging het witte gebakje goed de bergjes op. We hebben door deze vakantie in de eerste maand dat we de auto hadden bijna 5.000km gereden. Al met al zeer comfortabel. De bestuurdersstoel kan goed laag gezet worden zodat ik er met mijn lengte als een vorst in rijd. Het navigatiesysteem laat soms te wensen over, maar brengt ons altijd naar de bestemming (al is het soms over onverharde wegen...). Met behulp van dit systeem kunnen we ook onze muziek via een micro-sd afspelen via de speakers, wat uitstekend werkt! En wat een ruimte zit er in de auto, er kunnen zelfs personen zonder geamputeerde benen achter mij plaats nemen! Ook heb je als bestuurder een geweldig zicht naar buiten de auto. Bovendien is de auto super stil, zeker voor zo'n klein geval.

Ik heb in de loop der tijd het verbruik bijgehouden hier op Autoweek* en dat staat op moment van schrijven op precies 1:20.0. Vind ik een erg redelijke waarde, gezien de soort ritten de het witte monster moet afleggen.

Ik heb het dan over de vakantie Zuid-Frankrijk, waarbij hij soms behoorlijk zijn best heeft moeten doen. In het normale leven verplaatst hij mij iedere dag 100km over 's Neerlands wegen. Zo tikt de kilometerstand dus ook redelijk aan.

Ik zeg regelmatig tegen vrouwlief dat het de koop van vorig jaar is geweest en dat meen ik dan ook oprecht. Hebben wij dan in 2013 zulke slechte aankopen gedaan? Nee, maar de Seat Mii is een pareltje. Geen nekkendraaier en wellicht vind men het een vrouwenbak of een muesliwagen waar een jongeman met mijn lengte niet in past. Ik was ook nooit van de vervoersmiddelen, ik ben een autoliefhebber pur sang. Ik vind het heerlijk om het gaspedaal diep in te trappen als ik in de 'fun auto' stap. Maar in de Seat heb ik een nieuwe hobby ontdekt: zo zuinig mogelijk rijden.

Is er dan niets dat tegenvalt aan de Mii?
Jawel, de raambediening is aan bestuurderskant enkel voor de bestuurderskant.... maar ik heb lange armen!
En de hoedenplank is verkeerd bezuinigd, als ik deze omhoog zet vergeet ik hem terug naar beneden te duwen en dan zie ik niets door de achteruitkijkspiegel.
De bagageruimte heeft geen lampje...
Soms mis ik de Cruise Control, maar dit is achteraf nog in te bouwen. Of ik leg gewoon een baksteen op het gaspedaal, heel hard zal hij er toch niet vandoor gaan.

Al met al een geweldig klein wagentje (maar groot genoeg, ook voor eventuele uitbreiding) waar wij nog vele jaren plezier aan gaan beleven. Een aanrader.




* http://www.autoweek.nl/verbruik/10127/seat-mii-10-60pk-ecomotive-chill-out-2013

Rothok...

  • 65.000 km

Helaas heb ik nog geen reden gehad om een nieuwe auto te kopen.

Dat kleine rothok doet het nog steeds goed, ook met dik 30.000 km per jaar. Eigenlijk is deze update net als de auto; niet verrassend en best behoorlijk saai.

De auto doet het gewoonweg uitstekend, zowel in Nederland op de altijd enerverende A6, A1, A9 en A2, als in Zuid-Frankrijk, Italië en Oostenrijk op de nodige bergpassen/cols.

Door het woon-werk verkeer van Almere naar Maarssen rijd ik minimaal 500 km per week in de Mii en dat is heel goed te doen. Zeker op de Nederlandse snelwegen komt hij prima mee met het overige verkeer. Sins de aankoop heb ik er gemiddeld 1 op 20 mee gereden. Uiteraard niet zo netjes als de fabrieksopgaaf, maar absoluut niet gek. Voor ons tweeën is de auto ruim zat, ook op vakantie voor drie weken naar Frankrijk of Italië is geen probleem.

Sinds kort is er echter familie-uitbreiding waardoor het toch wat krapjes wordt. Voor nu redden we het, maar een weekendje of weekje(s) weg is onmogelijk met de beperkte ruimte. Nu dus rustig aan om ons heen kijken naar een lekker logge grote station en voorlopig nog tot in het volgende jaar lekker rond tuffen in de Mii. Het is gewoon een heerlijk wagentje zonder problemen.

- Prima ruimte voor twee personen zonder baby en kinderwagen troep.
- Snel zat
- Lekker wendbaar in de stad
- Parkeren geen probleem
- Zuinig
- Betrouwbaar
- Lage 'running-costs'
- Prima zit, ook voor 1400km aan een stuk
- Weinig motorgeluid

Nadelen? Uiteraard;
- Geen armsteun
- Beslagen voorruit ontwasemen mag even duren, neem gerust een kop warme koffie mee. Doet het wellicht nog beter dan de kachel.
- Geen verlichting in kofferbak
- Voorruit aan passagierskant niet vanaf bestuurderskant te bedienen. Gelukkig heb ik lange armen.
- Drempeltjes in de woonwijk moet je soms nemen als een petje; lekker schuin en stapvoets.Of er gewoon overheen knallen en je achterpassagiers het dak laten koppen.

Zou ik de auto weer kopen als de ruimte niet nodig was? Ja. Goedkoop rondrijden en je hebt niet het gevoel in een klein hokkie te zitten.

De laatste loodjes

  • 88.300 km

'Het witte hok' is inmiddels de 3 jaar gepasseerd en loopt tegen de 100.000 km aan met een gemiddeld verbruik van 1 op 20.Dat is wellicht niet zo rooskleurig als de fabrieksopgave, maar welke hedendaagse auto kan dat wel klaarspelen? Ik vind het persoonlijk een zeer nette waarde, ondanks de voornamelijk snelweg kilometers die afgelegd zijn.

De auto is en blijft (of er moet over twee weken met groot onderhoud zoiets geks uit komen...) een geweldige aankoop. Nee, het is niet zo leuk als de MINI die we hiervoor hadden (mits deze reed) en nee, het is absoluut geen compensatiebak voor grote mannen met een kleine tampeloeris. Maar het is wel een enorm betrouwbaar en goedkoop vervoermiddel. Ja, ik noem het een vervoermiddel, om van A naar B te gaan. Geen karakterbak voor de liefhebber, al heeft de auto ook wel degelijk karakter.

Wij zochten toentertijd een auto die ons niet de kop ging kosten in de 'running costs'. We konden tenslotte ook wel een mooie Alfa Romeo 159 kopen voor hetzelfde bedrag, maar dan hadden we er nu financieel iets minder rooskleurig bij gezeten. We gingen voor de SEAT Mii vanwege de kosten en ook vanuit een praktisch oogpunt. Een Smart Roadster was ook leuk geweest, niet heel veel duurder, maar wel iets minder praktisch. Inmiddels is onze zoon een jaar en komen we met enige regelmaat ruimte te kort, dus al een tijd zoekende naar een vervanger. Dat is er gevonden in een nieuwe Opel Astra ST, welke eind dit jaar geleverd wordt.

Was de kleine kabouter er niet, dan zouden we nu niet op zoek zijn geweest naar iets anders. We hebben in de drie jaar dat we de Mii hebben geen enkel mankement aan de auto gehad en hij heeft ons nooit in de steek gelaten. Altijd onderhoud gehad volgens de normale onderhoudsinterval en zo nu en dan voor een extra zomer of wintercheck.

De Mii gaat er nu dus uit, na een zeer trouwe dienst van iets meer dan drie jaar. Een geweldige auto. Geen autootje, maar met recht een auto. Belangstellenden kunnen uiteraard contact opnemen aangezien de auto in principe particulier verkocht gaat worden.

Toch nog maar wat minpuntjes opsommen die in de loop der tijd aan het licht zijn gekomen of direct duidelijk waren;
- Geen armsteun
- Beslagen voorruit ontwasemen mag even duren, neem gerust een kop warme koffie mee. Doet het wellicht nog beter dan de kachel.
- Geen verlichting in kofferbak
- Hoedenplank is wat onhandig voor vergeetachtigen. Klap je de hoedenplank omhoog, dan gaat deze niet automatisch weer naar beneden. Zijn overigens zat oplossingen voor.
- Zijruit aan bijrijderskant niet vanaf bestuurderskant te bedienen. Gelukkig heb ik lange armen.
- Drempeltjes in de woonwijk moet je soms nemen als een petje; lekker schuin en stapvoets. Of er gewoon overheen knallen en je achterpassagiers het dak laten koppen.
- De originele vloermatten zijn van belabberde kwaliteit. Binnen de 15.000 km kan je er doorheen kijken t.h.v. je hak
- Zijwind is goed te merken vanwege de vorm van de auto en het lage gewicht. Misschien had ik zelf meer moeten eten om het te compenseren.
- Op de echt warme dagen is de airco wat traag

En dan nog de pluspuntjes;
- Prima ruimte voor twee personen zonder baby en kinderwagen troep
- Prima ruimte voor drie personen en wat bagage
- Prima ruimte voor vier personen waarvan degene achter de bestuurder de benen niet eens moet missen
- Snel zat
- Niet te snel en dus nooit boetes pakken!
- Lekker wendbaar in de stad
- Parkeren geen probleem
- Zuinig
- Betrouwbaar
- Lage 'running-costs'
- Prima zit, ook voor 1400km aan een stuk
- Weinig motorgeluid
- 'Geïntegreerd' navigatiesysteem/Bluetooth telefonie/MP3 speler werkt super

Verkoop

  • 95.000 km

Vandaag de auto verkocht aan mijn schoonzus. Een hele upgrade vanuit haar Peugeot 107, het is gewoon veel meer auto.

Voor ons een begin van een nieuw tijdperk met een gloednieuwe Opel Astra ST. Zoals ik eerder al schreef, als de ruimte geen probleem was, hadden we nog jaren in de Mii rond kunnen rijden. Het is en blijft een geweldige auto die veel volwassener aanvoelt dan hij eruit ziet.

We hebben de auto drie jaar in ons bezit gehad en werkelijk geen enkele keer heeft hij ons laten staan of hebben we voor een mankement naar de garage gemoeten. Wat mij betreft een aanrader voor iedereen. Of het nou gaat om stadverkeer, woon-werk verkeer over de snelwegen of vakantieverkeer naar Zuid-Frankrijk, de Mii/Up!/Citigo kan het allemaal voor een leuk prijsje!

8,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (9)

Reageren