Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Style (2013)

autoreview

Seat Mii
Seat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat Mii

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Style
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2013
KM-stand bij aanschaf4.102 km
KM-stand laatst90.000 km
Lezerswaardering: 75%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

25000 km met de Mii

  • 25.000 km

Onlangs heb ik een andere baan gekregen op ongeveer 100 km afstand van mijn woonplaats. Bij de baan kreeg ik ook de beschikking over een projectauto. Vanaf 31 januari heb ik er nu ruim 21.000 km in afgelegd. Tijd om alles eens op een rijtje te zetten.

Overzicht:
Bij 200 kilometer per dag loopt de kilometerstand aardig vlot op. Al ruim 21.000 kilometers heb ik doorgebracht in de Mii. Hoofdzakelijk tot mijn genoegen. De auto is verrassend ruim achter het stuur. Als gezinsauto (2 volwassenen en twee kinderen) schiet de Mii wel tekort. een relatief korte rit wil prima, je moet alleen geen bagage mee willen nemen. Meestal zit ik er alleen in en dan is de Mii vlot genoeg. Een kruissnelheid van 130-150 op de snelweg is geen enkel probleem. Versnellen vanaf 100-110 gaat niet echt vlot, maar meekomen met het verkeer is geen probleem.

Uitrusting:
De Mii is een Chill Out uitvoering, die behoorlijk ruim in de uitrusting zit. Airco, elektrische ramen, start-stop systeem, in hoogte verstelbare stoel, een nette radio met goede speakers, het is allemaal aanwezig. Qua uiterlijk: lichtmetalen velgen, mistlampen, een speciaal dashboard. Gek genoeg mist een cruisecontrol (en die mis ik ook echt!), terwijl de Mii wel een systeem heeft dat onder 30 km/u zelf remt om aanrijdingen te voorkomen. Vreemde keuze, vind ik.

Positief:
De auto is zuinig, rijdt goed, is redelijk vlot, goede uitrusting en geen enkel (technisch) probleem. Een beurt bij 15.000 km, dat is alles.

Negatief:
Geen hoogteverstelling gordel. Bijna om gek van te worden. De gordel zit nooit goed. Verder het geluidsniveau. Hij is niet bepaald stil te noemen. Stoelen konden iets meer steun geven.

Al met al: Als redelijk stevig gebruiker van een Mii houdt de auto zich prima. Niet geschikt als familie auto, maar voor het doel prima.

Bij 50.000 aanbeland

  • 50.000 km

In juni heb ik een review geschreven over de Seat Mii die ik vanuit mijn werk ter beschikking heb gekregen. Inmiddels is de auto een jaar en een week oud (ik rijd er vanaf 1 februari in) en heb ik vandaag de 50.000 km voorbij zien komen. Ik heb er nu ruim 46.000 km mee gereden.

Bij 25000 km zei ik het al: een prettig autootje en dat is eigenlijk nog steeds mijn mening. De nadelen blijven (die gordel.......) en het geluid begint nu langzamerhand ook te irriteren. Constant met de radio aan het prutsen om hem nog te verstaan. De cruisecontrol die er niet op zit: Ach, daar ga je aan wennen. Die mis ik eigenlijk niet meer. Aan de stoelen ben ik inmiddels ook gewend.

Het verbruik komt eigenlijk constant uit op 1:16. Dit bij alleen maar snelwegkilometers, echter wel met voortdurende snelheden van 130-150 km/h. Alleszins redelijk, dus. Een vraag naar aanleiding van de vorige review: Het is de 60pk uitvoering. En nog steeds redelijk vlot, als je er alleen in zit. Met 4 personen (2 kleine kinderen, volwassenen wil je het niet aandoen om achterin te zitten) houdt het niet over. Maar goed: ik denk ook eigenlijk dat weinig mensen hun Mii op deze manier gebruiken, met dergelijke kilometrages. Eigenlijk is het echt een stadsauto, die af en toe de snelweg opzoekt.

De betrouwbaarheid: Prima. Inmiddels 3 beurten verder en buiten het standaardonderhoud niets bijzonders. 1 keer haperde het start/stop systeem twee dagen (de motor sloeg niet af, akoestische foutmelding), maar dat heeft zich zelf hersteld.

Al met al: Een prima auto. Hij heeft zijn minpunten, maar door de bank genomen een uitstekende kleine auto.

90.000 km - het einde

  • 90.000 km

Mijn Mii is zoals eerder genoemd een huurauto en die gaan mee tot maximaal 90.000 km. Die zijn inmiddels aangebroken en daarmee is de Mii terug.

In 1,5 jaar tijd dus ongeveer 86.000 km met de Mii gereden. Zonder enige storing oid. Wat dat betreft is de Mii me alleszins meegevallen. Je kunt er prima langere afstanden mee afleggen en de kleine motor heeft zich goed gehouden, ondanks de behoorlijke belasting (kruissnelheid toch steeds 130+ kilometer/uur. De interieurruimte om te zitten is en blijft prima, de rest van de auto is toch wel erg klein.

De enige irritatie die de laatste tijd steeds sterker werd is het geluidsniveau in de auto (naast de gordel, maar dat is een blijvende ergernis). Bij snelheden boven de 100 km/uur is de auto tocht wel erg rumoerig, de radio moet steeds harder en als je met elkaar wilt praten moet je echt over het geluid heen.

Al met al: Een prima auto om mee rond te sturen. Ik denk dat het in de stad een perfecte auto is, maar ook op de snelweg is het goed te doen. Het is zeker niet behelpen met een Mii. Neem er dan wel een met een donker interieur, ondanks dat ik zuinig op mijn auto's ben, was de bekleding toch wel behoorlijk smoezelig. Lichtgrijze stof icm 2 kleine kinderen is dus niet zo'n goed idee.

De opvolger staat inmiddels voor de deur. Omdat de verhuurder geen auto in dezelfde klasse had, is het een Clio 4 geworden. En dan merk je toch wel het verschil. Dat rijdt en voelt echt als een klasse groter. De eindconclusie: Prima auto, de Mii. Echt geen straf om er een te kopen en te rijden. Maar als je het de keuze hebt: spaar toch even door voor een klasse hoger.

8,0
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (3)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.