Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business (2012)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business |
---|---|
Versnellingen | 1, Sequentiële Automaat |
Bouwjaar | 2012 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 40.000 km |
KM-stand laatst | 50.200 km |
Toyota is geen Lexus
- 50.200 km
Omdat ik tijdens het oriënteren op een nieuwe auto veel heb gelezen over de overeenkomsten en verschillen tussen een CT200 een Prius en een Auris en deze autos vaak met elkaar worden vergeleken wil ik bij deze mijn ervaringen van het verschil tussen een Auris (Business Executive) en een CT200 (Business Line pro) delen. Ik hoop dat lease maar vooral ook 2e hands rijders hier hun voordeel mee kunnen doen. Het is mij in ieder geval duidelijk geworden dat er veel onzin wordt geschreven over de vergelijking. Met name dat er beweerd wordt dat er weinig verschil zou zijn. Mijn conclusie is dat het zeer verschillende auto's zijn. Ondanks dat ze op heel veel punten anders zijn zal ik ze toch op alle punten met elkaar vergelijken, dit is niet fair ten opzichte van de Auris omdat deze hierdoor negatief wordt beoordeeld, echter weeg dit zelf af ten opzicht van het prijsverschil.
Dit verhaal is tot stand gekomen omdat ik na mijn eerste Lexus tijdelijk als voorloop auto een Auris uit 2012 rijdt welke ongeveer 40000km op de teller heeft staan.
Eerste indruk Auris Hybrid Bussness Executive :
Bij het dichtgooien van de deur valt op dat het niet de doffe en solide klank geeft als bij een CT200. Ook voelt de greep en het materiaal niet zo solide aan. Het is allemaal wat fragieler. Mede ook doordat het ergonomisch net niet klopt. Dit merk ik bijvoorbeeld bij het vastmaken van de gordel. De houder klikt net iets minder degelijk dicht en voelt licht aan. Bij het verzetten van de stoel kan ik niet de voor mij prettige lage en lange zit vinden. De stoel zit niet lekker. Ik mis zijdelingse steun en ondersteuning onder de knie. Ook kan ik mijn linkervoet niet vlak plaatsen op de vloer (helt naar binnen). Het stuur is vrij dun en het materiaal vrij hard niet zo lekker als in een CT200. Visueel (dashboard look) is het wat mij betreft voldoende. Hier doe ik verder ook niet veel uitspraak over aangezien dit erg persoonlijk is en voor mij niet zwaar weegt bij een beslissing. Voor mij weegt het rijgevoel en comfort namelijk vele malen zwaarder dan de looks. Idealiter zou je een auto blind willen rijden, maar ja :-)
De startknop zit verborgen achter het stuur. Niet onoverkomelijk maar de eerste keer even wennen. De indruk van de eerste meters is: Geen gevoel in het stuur, veel te licht en indirect. Stevige solide wegligging en goed overzicht op de weg.
Ervaring na enkele duizenden kilometers
Comfort en Rijgedrag
De Auris is aanzienlijk luidruchtiger dan een CT200. Hier merk je duidelijk dat je te maken hebt met een andere carrosserie en geluidsisolatie. Motor, banden en windgeluid zijn veel nadrukkelijker aanwezig, dit maakt het rijden in een Auris duidelijk meer vermoeiend. Bij 140 km/u of hierboven is de motor duidelijk te horen. Bij een CT200 hoor je de motor niet. Ik vind de zithouding ook niet prettig, dit zal ook bijdragen aan een duidelijk lagere comfort ervaring in de Auris. Daarnaast mis ik een plek om de rechterarm op te laten steunen. Deze arm hangt er maar een beetje bij (ook vermoeiend). In bochten val je snel buiten de stoel en moet je moeite doen om jezelf recht te houden. Je gaat hierdoor automatisch wat minder snel door de bocht.
De ventilatie voldoet, er is geen gescheiden klimaat regeling in vergelijking tot de CT200 en ventilatie is ook iets luidruchtiger, waarschijnlijk doordat de ventilatie openingen kleiner zijn. Verder was het vinden van de instelling voor de helderheid van de dashboard verlichting een hele toer.
Prestaties/verbruik:
Wat betreft de prestaties zou je verwachten dat de CT en de Auris hetzelfde zijn omdat ze aandrijflijn en motor delen. Echter op papier viel met al op dat de acceleratie specificaties van 0-100 km/u voor de Lexus een seconde sneller zijn. Blijkbaar is de software getweakt zodat ze de Auris minder laten presteren. Dit merk je dan ook duidelijk in tussen-acceleratie. De Auris komt minder snel over, ik heb dit overigens niet gestaafd met harde getallen. Kwa verbruik zie ik het omgekeerde. Ruim 57k Kilometers in de Lexus levert een verbruik van 5.3 l/100km voor de Lexus. Ruim 10k Kilometers in de Toyota leverde een verbruikt van 5.6 l/100km. Dit bij dezelfde woon/werk ritten. Ik vermoed dat de Lexus een ander kwaliteit accu heeft, wie weet hier meer van?
Audio/Navigatie systeem:
Audio kwaliteit van de radio is matig. De lage tonen zijn te nadrukkelijk aanwezig en in het hoog klinkt het systeem schel. Zodra je de radio wat harder zet vind ik dit vervelend voor de oren. Verder werkt het audio systeem gebruikers vriendelijk. Externe apparaten zijn makkelijk te koppelen zowel via USB als via Bluetooth. Minpuntje hier is dat er veel licht van het scherm komt. Dit is wel in te stellen maar niet apart voor de avond/dag mode. `Waardoor er overdag weer te weinig zicht is.
Op het navigatie systeem heb ik geen feedback. Hiervoor gebruik ik gewoonlijk de altijd up to date versie op mijn telefoon welke zoals hierboven gemeld uitstekend gekoppeld kan worden.
Conclusie:
ik kijk met jaloezie naar iedere CT200 die ik zie. ... Voor mij persoonlijk is de extra prijs van CT200 het meer dan waard. Persoonlijk zou ik absoluut gaan voor de minst uitgebreide CT200 tov een compleet aangeklede Auris. Met als belangrijkste rede dat je in de CT200 uren achter elkaar kan doorrijden met een glimlach op je gezicht zonder echt moe te worden. Daar waar ik in de CT200 graag zelf achter het stuur blijf zitten en het rijden me niet verveeld ben ik bij een lange rit met de Auris altijd blij als ik er weer ben. Binnenkort zal ik een review plaatsen van de Lexus CT200 2014.
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? nee
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.
Had je deze auto's al gezien?

Toyota Auris 1.6 Aspiration 1ste EIGENAAR/AUTOMAAT/AIRCO/NAVI
- 2010
- 100.280 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Executive Eerste eigenaar NAP
- 2011
- 107.794 km

Toyota Auris 1.8 Full Hybrid Dynamic Business -AUTOMAAT-CLIMA-CRUISECONTROL-CAMERA-DEALER ONDERHOUDEN!-ORIGINEEL NEDERLANDS!
- 2012
- 118.092 km