Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out (2013)

autoreview

Seat Mii
Seat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat MiiSeat Mii

Signalement

UitvoeringMii 1.0 60pk Ecomotive Chill Out
Versnellingen5, Handgeschakeld
Bouwjaar2013
Jaar van aanschaf2014
KM-stand bij aanschaf8 km
KM-stand laatst50.000 km
Lezerswaardering: 48%
Disclaimer MyReview

De beschrijvingen en reacties in de rubriek Myreview Auto zijn gebaseerd op persoonlijke meningen en ervaringen van gebruikers. DPG Media probeert de authenticiteit van deze persoonlijke meningen en ervaringen zo goed mogelijk in te schatten, maar kan niet verantwoordelijk worden gehouden voor de inhoud of de gevolgen van deze meningen en ervaringen. In Myreview Auto zullen zowel goede als slechte ervaringen worden geplaatst. DPG Media betaalt geen vergoeding voor de ervaringen of laat deze op een andere manier beïnvloeden. De redactie kan uitingen die niet voldoen aan de huisregels of onrechtmatig zijn te allen tijde aanpassen of verwijderen.

Het is niet toegestaan zonder toestemming van DPG Media de informatie van Myreview Auto te gebruiken voor of te verspreiden via andere media.

de eerste ritten

  • 1.200 km

Mijn vorige auto, een Daihatsu Applause, is 17 jaar geworden en het wordt dan toch eens tijd voor wat anders.
Ik betaal liever niet teveel voor een auto. Hij moet zuinig zijn en praktisch. In Autoweek stond een eind vorig jaar een artikel over private lease. Ik heb alles vergeleken en tot de conclusie gekomen dat dat voor ons gezin ideaal is. Het kost 234 euro per maand, inclusief wegenbelasting, al het onderhoud, pech service en all risk verzekering en vervangend vervoer zit er bij. Dan nog zelf de benzine betalen. Het is een drie jaars contract met 15.000 km per jaar.

Deze versie is de Chill out, dus wat luxer, met 6 speakers in plaat van de standaard 2, verwarmde spiegels en lichtmetalen velgen. Voordeel is dat deze Seat dezelfde leaseprijs heeft als de VW Up, maar beter in de spullen zit.

De afwerking binnenin is prima in orde en deze versie heeft een licht interieur. Het ziet er goed uit. Het stuur is met leer afgewerkt. De instrumenten zijn overzichtelijk en de geluidsinstallatie is goed. Ik heb de versie met 2 speakers ook gereden, maar dat is af te raden als je van muziek onderweg houdt.

Ben erg benieuwd wat het verbruik gaat doen, hoop de 1 op 20 te gaan halen.
Als proefrit had ik een VW Up gehuurd, de technisch identieke broer van deze auto, waar we 1000 km mee hadden gereden naar Engeland. Met flink doorrijden en wind tegen toch 1 op 19 gehaald.

Deze Seat rijdt lekker, is ruim van binnen en de stoelen zitten goed. Je merkt niet dat je in een kleine auto zit. Zoals gezegd is de afwerking is in orde en alles zit waar het zitten moet. Bij het boodschappen doen gingen de weekbood-schappen gemakkelijk achterin, drie tassen en wat losse spullen verdwenen in de achterbak. En ja de hoedenplank moet je zelf omhoog en omlaag doen. Ik zit er niet mee.

De auto heeft 60 pk en heeft een 1000 cc drie cylinder. De prestaties zijn voldoende, je komt goed met het verkeer mee en als je eens wil doortrekken hoor je een leuke roffel. Het goede voornemen is om er zuinig mee te rijden. De auto heeft een start stop systeem. Je kan het start stop systeem ook uitzetten als je wil.

Er zit ESP op dus van doorslippende wielen heb ik geen last meer van. Dat had ik vroeger wel eens met de Daihatsu. De wegligging is ook goed, bij oneffenheden merk je wel dat de auto een korte wielbasis heeft. Door de bocht kun je lekker vlot, de auto blijft strak in de bocht.

De eerste indrukken zijn goed. Wordt vervolgd... eerste tankbeurt: 1 op 17,2
Tweede tankbeurt: 1 op 18,2 dus dat is al beter. Ik ga het verbruik bijhouden in de verbruiksmonitor.

Over onderhoud en betrouwbaarheid kan ik nog niks zeggen, nog geen ervaring.

gaat prima

  • 3.800 km

Net de olie gecontroleerd, geen druppel verbruikt in de eerste 3800 km.
Het verbruik is nu op 1 op 19, 1 op 18,5.
De eerste ervaringen zijn goed. Laatst zaten we met zijn vieren in de auto en iedereen had voldoende ruimte.
Gaat allemaal prima met deze Mii.

  • 8.589 km

Inmiddels 8500 kilometer gereden met de Mii. Het zijn probleemloze kilometers geweest. De auto houdt zich goed en bevalt mij prima. Nu met het warme weer kom ik er achter dat de airco stopt als het start stop systeem de motor uitschakelt bij het verkeerslicht. Gelukkig kan je dat systeem ook uitschakelen en de motor door laten draaien zodat de airco zijn werk kan blijven doen. Met korte zomer ritten in de stad en de airco aan kom ik uit op een verbruik van 1 op 17,6. Met lange autosnelweg ritten, onder de 110 kilometer gebleven rustig gereden, kwam ik uit op 1 op 20. Al met al is dat goed genoeg.

Inmiddels heb ik ook ondervonden dat het radar remsysteem werkt. Toen ik te dichtbij een slagboom kwam stopte de auto zichzelf. Mooie gewaarwording dat dat ook werkt. Ik had al van een andere eigenaar gehoord dat dit systeem prima werkt.

Laatst moest ik een hoop rommel naar de gemeente stort brengen en werd de Mii getransformeerd tot bestelauto. De banken plat, dan kan er een heleboel in.

Is er nog wat mis met de Mii? Wat mij betreft niet, ik ben erg tevreden met de auto.

gaat lekker

  • 15.000 km

inmiddels mag de auto een grote beurt. Ik heb in de 15.000 kilometer geen problemen gehad en ben tevreden over de auto. Heerlijk karretje is dit.

Update

  • 27.000 km

Nu staat de teller alweer op 27.000 km. Het is probleemloos gegaan, geen mankementen. Het verbruik schommelt tussen de 1 op 18 en de 1 op 20. Laatst zelfs een keer 1 op 21, geen idee waarom, want de rijstijl is consequent pittig. De auto verbruikt geen olie.
Ik ben laatst op kampeervakantie geweest met mijn zoon. Alle spullen konden mee, met de banken plat. In de Ardennen moest ik regelmatig terugschakelen om dezelfde snelheid aan te houden in de heuvels. Logisch met de 60 pk. Het was fijn om eens een langer stuk te sturen, 3 uur aaneengesloten naar Luxemburg. Het is prima uit te houden en de geluidsinstallatie doet het goed. Ik heb het sound pakket. Dan zitten er wat extra boxen ingebouwd. De voorbanden hebben duidelijk minder profiel gekregen. Ik ga ze binnenkort vervangen.

Grappig is dat de motor niet afslaat als je de auto stationair laat rijden in de eerste of tweede versnelling zonder gas te geven. De elektronica zorgt daarvoor denk ik. ook zit er een hillside assist op. Die helpt met de hellingproef. Niet dat ik het nodig heb als ervaren bestuurder ;)

Al met al een aanrader deze Mii. Niets is er stuk gegaan. Zuinig en comfortabel.

geen nieuws is goed nieuws

  • 34.000 km

Net een grote beurt laten uitvoeren. Twee nieuwe voorbanden laten monteren. De bekleding is licht van kleur en dat is erg besmettelijk. Na twee jaar zie je het er niet mooier op worden.
Als er vocht op de bekleding komt dan krijg je het er niet of nauwelijks meer uit. Aanrader: donkere bekleding!
Technisch gaat alles prima.

Einde leasecontract in zicht

  • 50.000 km

Nog een paar maanden en dan eindigt het lease contract. Alle techniek is heel gebleven in drie jaar tijd.
De bekleding is te besmettelijk. Niet goed schoon te krijgen. Dat is jammer.
Ben in de vakantie naar Kroatie gegaan En heb grote stukken gereden ook over de Autobahn. Dan zijn hogere snelheden 140-150 ook goed te doen. Het verbruik blijft dan binnen de perken. In de Alpen moest ik veel en vaak terugschakelen, om de auto op snelheid te houden. Maar dat weet je met 60 pk. Als je de motor op toeren houdt dan kom je goed mee. Olie heeft de auto niet verbruikt in drie jaar.

Al met al een goede auto. En Noordlease is aan te bevelen. Goede service.

7,5
  • Betrouwbaarheid
  • Prestaties
  • Comfort
  • Kosten
  • Zou u weer een auto van dit merk kopen? ja

Gerelateerde forum topics

Lezersreacties (16)

Reageren

Maak melding van misbruik

Let op! Deze functie is niet bedoeld om zelf een commentaar toe te voegen. Optioneel kun je er een opmerking bij plaatsen.

Er is iets mis gegaan. Probeer het later nog eens of e-mail ons.