Seat Mii 1.0 60pk Ecomotive Chic (2014)
autoreview
Signalement
Uitvoering | Mii 1.0 60pk Ecomotive Chic |
---|---|
Versnellingen | 5, Handgeschakeld |
Bouwjaar | 2014 |
Jaar van aanschaf | 2014 |
KM-stand bij aanschaf | 6 km |
KM-stand laatst | 60.000 km |
Nieuw!!
- 35 km
Gisteren hebben we onze nieuwe Mii opgehaald bij de dealer. Hele goede ervaringen bij Auto Carma in Rotterdam, dus wij zijn daar weer terug gegaan. Ja ik weet het, we hebben hem net en toch al een review....
Eigenlijk was het nog niet de bedoeling om voor een andere auto te gaan kijken. De Ibiza was net 4 jaar oud met ongeveer 40.000 kilometer op de teller. We hebben met de Ibiza een keer een vervelende lekkage gehad en dat resulteerde er onder andere in dat de kachel kapot is gegaan doordat er water in was gekomen.
Omdat de Ibiza gerepareerd moest worden hebben wij van de garage een Mii meegekregen als leenauto. Wij waren eigenlijk aangenaam en positief verrast over de rijeigenschappen van deze auto. Zonder er zoals nu (door omstandigheden)in gereden te hebben zouden we niet voor een Mii zijn gaan kijken.
Een kleine 3 weken geleden dus naar de dealer gegaan. Voor de Ibiza kregen we een goed prijs terug. We zijn gegaan voor de Chill out uitvoering met 60 PK.Voor de Ibiza hadden we pas winterbanden gekocht, deze zijn omgeruild voor nieuwe winterbanden voor de Mii. Verder hebben wij er een drive pakket opgenomen (onder andere parkeersensoren en cruise control).
Verder ook een Seat portable system genomen (navigatie, blue tooth voor telefoon, etc). De auto is niet supergroot dus parkeersensoren zijn niet echt nodig, maar het zat in dat pakket. We vinden het ook altijd leuk als de auto er wat anders uit ziet dan de andere Mii's dus wij hebben (tegen bijbetaling) de standaard LM velgen omgeruild voor Oxxo Pondora Black polished velgen. Die gaan er na de winter dus pas om. Wel met slotbouten, want we vinden het minder leuk als de Mii op blokken komt te staan....
We zijn wel voor de 5 deurs gegaan. Bij een 3 deurs heb je grote portieren en dat kan op parkeerplaatsen onhandig zijn. De binnenruimte in de auto is prima. Je hebt niet het gevoel heel dicht bij elkaar te zitten (voorin) zoals bij sommige andere kleine auto's. Het dashboard is licht van kleur en de grote ramen geven je ook een ruimtelijk gevoel. Achterin kan je ook goed zitten. Ik kan zelfs zeggen beter dan in de Ibiza. De Ibiza had een aflopende daklijn, dus in de Mii heb je meer hoofdruimte. De achterportieren maken het instappen ook makkelijk.
De stoelen zitten prima al zijn de rugleuningen wat lastige in te stellen. De bestuurderstoel is ook in hoogte verstelbaar, net als het stuur. Achterin zit je ook goed, wel erg rechtop. De auto is ook meer voor woon- werkverkeer (1 persoon) gekocht en voor de langere reizen hebben de we Altea XL.
De versnellingsbak schakelt prima, de auto ligt vast op de weg en het hobbelen door de wat korte wielbasis valt mij erg mee. Verder is de motor eigenlijk opvallend stil.
De kofferbak is niet heel erg groot, maar valt op zich helemaal niet tegen. Wij gebruiken deze ook alleen maar voor wat kleine boodschappen. De hoedenplak gaat niet automatisch mee omhoog. Dat is even een kwestie van wennen, niet iets om een punt van te maken.
De ramen voorin gaan elektrisch open. Aan de bestuurderskant kan je rechterraam niet openen. Als je een beetje overhelt kan je er zo bijkomen. Ik las in sommige testen dat dit als minpunt wordt ervaren, maar hoe vaak gebruik je dat nou eigenlijk? De ramen bij de achterportieren zijn een soort van klapraampjes.
Ik heb bij de scores 4 sterren neergezet ik zal dat later wellicht nog aanpassen..
vanaf morgen gaan we kilometers maken met de Mii en ik zal ook zeker met updates komen..
500 kilometer verder
- 550 km
We hebben de Mii nu pas 2 weken, maar ik wil toch wat ervaringen delen..
Ik kan niet anders zeggen dat ik het een super leuk "karretje" vind. Er zijn natuurlijk leukere modellen, maar ik ben echt blij verrast over de ruimte in de Mii. Het is zelfs zo dat we regelmatig deze auto pakken als we met de auto weg moeten. Voorheen namen we de Altea dan, maar ik vind het gewoon erg leuk om met deze auto te rijden. Ik vind een wat kleinere auto toch fijner rijden dan een grote auto (heel persoonlijk natuurlijk).
De auto zit prima, met de buitenspiegels heb je echt een prima zicht. De auto is erg stil en schakelt en rijdt erg soepel. De Ibiza was geloof ik 50 centimeter langer, maar ik verbaas me echt nog over de ruimte als je achterin zit. Echt helemaal niet verkeerd. De radio doet het ook prima en alles werkt naar behoren.
Het start-stop systeem is wel even wennen. Het is gewoon even een vreemde ervaring als de auto afslaat als je deze in zin vrij zet. Trap je de koppeling in dan start hij gelijk en je kunt ook prima gelijk wegrijden..!
Het parkeren is ook wel grappig. Ik zit soms achterom te kijken of er nog een heel "stuk" auto zit, maar door zijn kleine afmetingen parkeer je de Mii echt in de kleinste gaatjes. De parkeersensoren zijn dan toch echt wel makkelijk.
Zijn er ook nadelen of zaken die minder zijn? Ik vind het wat lastiger dat je de knop van de raambediening in moet blijven drukken. Laat je los dan gaat het raam ook niet verder. Kwestie van wennen denk ik. Links voor zit een kleine rammel in het ventilatierooster, niets bijzonders maar ik wel het wel graag weg hebben.
Wat ik ook wel jammer vind is dat de dealer bepaalde instellingen van de auto niet in kan stellen. Zoals dat de portieren automatisch op slot gaan als je 15 km/uur rijdt. Dat als je de auto opent dat alleen het voorportier opengaat, cornering lights instellen e.d. Een keer ergens anders gaan shoppen. Bepaalde instellingen zijn namelijk wel erg handig.. Wordt vervolgd :-)
Prima karretje..!!
- 3.500 km
We rijden intussen al weer 4,5 maand met onze Mii. Ik kan niet anders zeggen dat dat hij prima bevalt. Het is uiteraard een compacte auto, maar ik ben van mening dat hij als een volwassen auto rijdt. Hij stuurt prima, het is uiteraard geen strepentrekker maar dat weet je als je zo'm auto koopt. Het is heerlijk om op cruise control rustig 100 km/u of 120 km/u te rijden. Hij kan heel goed met het verkeer meekomen, dus ik heb daar geen klachten over.
Je merkt wel dat de Mii door de korte wielbasis niet erg blij is meer verkeersdrempels. Daar moet je ook echt rekening meehouden anders loop je kans dat de voorspoiler de grond raakt. Onlangs zat ik in de A16 richting Dordrecht een aardige hobbel in het wegdek, ik het even het gevoel dat ik los kwam van de grond. Maar ja, het blijft een kleine auto.
Tot nu toe (gelukkig) ook geen problemen ondervonden. De navigatie cq boordcomputer werkt ook prima en het is ook erg handig dat je het zo op het dashboard kan klikken. Kortom, ik ben er zeer tevreden over..! Wordt vervolgd..!
Klein maar fijn...
- 10.000 km
Wij rijden intussen ruim 1,5 jaar met de Mii. Nog steeds tot volle tevredenheid. Gelukkig nog geen problemen ondervonden. Begin van dit jaar heeft de Mii zijn eerste onderhoudsbeurt gehad.
De Mii wordt eigenlijk het meest voor korte ritten gebruikt. Het is wel een stadsautootje maar ik vind hem eerlijk gezegd op de snelweg fijner rijden dan in de stad. De reden hiervan is dat het een kleine auto is en dat je dan alle hobbels en bobbels in de weg toch meer voelt. Verkeersdrempels zijn soms niet echt een pretje en de voorkant schuift dan ook regelmatig over de weg heen. Ronduit vervelend.
Pas geleden moest ik voor mijn werk naar Apeldoorn (240 km vv)en heb toen de Mii een keer meegenomen. Dat rijdt gewoon erg prettig. Je zit niet in 3 seconden op de 100 km/u, maar dat hoeft ook niet. Constant 110/120 km per uur rijden is totaal geen probleem en dan rijdt de Mii naar mijn idee gewoon erg fijn. Navigatie aan, muziekje erbij, wie doet je wat?Daar komt nog bij dat ik liever met de Mii in een parkeergarage parkeer. Sommige Nederlandse parkeergarages zijn wat krap bemeten. Deze kleine auto is dan echt ideaal.
Het verbruik is rond de 1:18 / 1:19, ik vind dat prima. Er zijn verder geen rammeltjes, kraakjes of wat dan ook. Prima karretje dus..!
Geen spannend verhaal dus, wel een tevreden Mii eigenaar.... :-)
Wordt vervolgd..!
"Irittant" geluid...
- 15.000 km
Vandaag even naar de garage geweest met de Mii. Sinds een week last van een klapperend geluid ergens rechts voorin. Je hoorde het vooral bij lage toren van de motor. Het gaf een geluid of er iets los zat.
Het bleek dat een steun van het hitteschild van de uitlaat was afgebroken. Het euvel was snel verholpen. Was eigenlijk geen garantie, het zou komen door schade van buitenaf. Dat zou kunnen, ik heb geen idee. Het werd door Ames in ieder geval netjes (onder garantie) ver holpen. Toch wel makkelijk 4 jaar garantie!
Verder niets dan lof over mijn Mii. Op dit kleinigheidje na doet hij het eigenlijk hartstikke goed. We "tuffen" dus vrolijk verder.. :-)
Lekker karretje..
- 22.000 km
Het is weer tijd om eens wat ervaringen te delen. Onlangs een wat langere rit gemaakt met de Mii, en wel richting het hoge noorden. Dordrecht - Groningen, ongeveer 500 kilometer vice versa. Wij gebruiken de Mii nog steeds voor wat kortere ritten. Gewoon praktisch in de stad zo'n kleine auto. Nu dus een keer een langere rit gemaakt en dat viel op zich niet tegen. Constant 120/130 km per uur rijden is geen probleem. De auto rijdt dan ook best zuinig (rond 1:20) op cruise control. Het motorgeluid is wel aanwezig maar zeker niet storend. Wat wel op viel is dat als je lang zit de stoelen toch wel vrij hard zijn. Zeker het laatste stuk kreeg ik daar toch een beetje last van. (ik ben 1.78). Verder is het prima gegaan eigenlijk.
Wij hebben de auto nu ruim 3,5 jaar en hij bevalt prima. Heel betrouwbaar en in die tijd geen problemen gehad. Jaarlijks voor onderhoud naar de garage. De onderhoudsbeurten vind ik wel wat aan de prijzige kant.
Wij ervaren het als een probleemloze en fijne (2e) auto. Van inruilen is voorlopig geen sprake. Hij doet het goed, dus waarom kosten maken voor andere auto?
Never change a winning team..
- 26.000 km
Onze Mii is in februari 2018 al weer 4 jaar in ons bezit. De laatste tijd eerlijk gezegd wel een beetje aan het rondkijken voor (misschien) wat anders. Maar nee, toch maar niet doen..!
Ik rijd de laatste tijd regelmatig met de Mii naar mijn werk, circa 50 km vice versa. Dat gaat helemaal prima. In de ochtendspits sta je soms stil en anders hoef ik niet veel harder te gaan dan 100 km/uur. Het rijdt rustig en zuinig. In Rotterdam zijn de parkeerplekken niet voor het oprapen en de Mii past er al hel snel tussen omdat het gewoon een kleine auto is. Ideaal eigenlijk.
In de (bijna) 4 jaar dat wij hem hebben zijn er geen problemen geweest. Onlangs zijn de winterbanden er weer onder gegaan dus wij komen de winter wel weer door.
Bij vochtig weer heb je wel de airco snel nodig omdat de ramen heel snel beslaan. Geen idee eigenlijk waarom dat is? Maar die airco zit erin dus dat werkt prima.
Het enige echte nadeel is (al eerder geschreven) is dat hij niet gek is op verkeersdrempels. In een straat met veel van die obstakels vind ik dat wel eens storend. Maar goed, als dat alles is.!
Verder eigenlijk niets dan lof over deze kleine rakker. Wellicht dat de volgende auto toch weer een slag groter wordt, maar dat zien wij tegen die tijd dan wel weer.
Op naar februari 2018! :-)
Never change a winning team...
- 26.000 km
Onze Mii is in februari 2018 al weer 4 jaar in ons bezit. De laatste tijd eerlijk gezegd wel een beetje aan het rondkijken voor (misschien) wat anders. Maar nee, toch maar niet doen..!
Ik rijd de laatste tijd regelmatig met de Mii naar mijn werk, circa 50 km vice versa. Dat gaat helemaal prima. In de ochtendspits sta je soms stil en anders hoef ik niet veel harder te gaan dan 100 km/uur. Het rijdt rustig en zuinig. In Rotterdam zijn de parkeerplekken niet voor het oprapen en de Mii past er al hel snel tussen omdat het gewoon een kleine auto is. Ideaal eigenlijk.
In de (bijna) 4 jaar dat wij hem hebben zijn er geen problemen geweest. Onlangs zijn de winterbanden er weer onder gegaan dus wij komen de winter wel weer door.
Bij vochtig weer heb je wel de airco snel nodig omdat de ramen heel snel beslaan. Geen idee eigenlijk waarom dat is? Maar die airco zit erin dus dat werkt prima.
Het enige echte nadeel is (al eerder geschreven) is dat hij niet gek is op verkeersdrempels. In een straat met veel van die obstakels vind ik dat wel eens storend. Maar goed, als dat alles is.!
Verder eigenlijk niets dan lof over deze kleine rakker. Wellicht dat de volgende auto toch weer een slag groter wordt, maar dat zien wij tegen die tijd dan wel weer.
Op naar februari 2018! :-)
Kosten...2.0
- 27.000 km
Op 1 februari aanstaande is de Mii 4 jaar oud. Vandaag is hij dus voor een onderhoudsbeurt en de APK naar de dealer geweest. Vooraf werden de kosten medegedeeld, € 490,00. Dat vond ik schrikken en knap aan de prijs. Gelukkig waren er verder geen bijzonderheden. Ik heb een toelichting gevraagd en ook gekregen. De uiteindelijke rekening was € 419,00. In 2 jaar tijd ruim € 700,00 aan onderhoudskosten. Ik vind dat pittig. Of heb ik het mis ?
Ik heb het van de week bij Seat eens nagevraagd of het niet mogelijk is om een aangepaste onderhoudsbeurt uit te voeren? Mijn Mii heeft na 4 jaar 25.000 km op de teller staan, dus ik vroeg mij af of dan de gehele beurt wel nodig is? Het afgelopen jaar heeft de Mii slechts 6.500 km gereden. Het antwoord is dus ja, 4 jaar of 60.000 km. Dat heeft dan kennelijk met de mobiliteitsgarantie te maken. Mij werd wel gezegd, ben je een dag te laat voor onderhoud dan vervalt die garantie?
Ik heb dat bij de Kia ook wel eens gehad dat ik minder km's had gemaakt toen de auto onderhoud nodig had. De dealer gaf toen aan wij doen een beperkte beurt, want wat niet nodig is doen wij niet. Klinkt mij logisch in de oren. Dat vind ik klantvriendelijk.
Ik heb 4 jaar fabrieksgarantie met de Mii. In totaal heb ik in die 4 jaar € 1.067,00 aan onderhoud uitgegeven (dus verder geen bijzonderheden). Ik heb de auto in 2014 gekocht voor € 12.000,00. Dus na 4 jaar is dat ruim 8% van de aanschafwaarde aan onderhoud, toch? Wat moet dat moet, dat weet ik wel. Dit voelt toch echt niet klantvriendelijk. Gevalletje jammer dus... :-(
Meer vermogen!
- 25.000 km
Gisteren ben ik met de Mii bij Vtune in Huizen geweest. Ik vond de Mii soms wat vermogen te kort komen dus wilde ik daar graag iets aan laten doen. Niet dat ik er een scheurijzer van wil maken, maar met name bij het invoegen en inhalen kwam ik met de Mii soms gewoon wat vermogen te kort. Soms terug naar zijn 3 om een beetje de vaart erin te houden. Ik heb deze auto nu ruim 4 jaar en eigenlijk bevalt hij prima. Omdat ik hem nog even wil houden, dus het vermogen maar wat op laten krikken. Dat wordt gedaan via de software van de auto. Het fijne weet ik er niet van. (Van 60 naar 84 PK, aldus de site van Vtune).
Ik werd er goed geholpen en na de "update" (half uurtje ongeveer) even een stukje proef gaan rijden. Het verschil is goed te merken. Niet dat ik nu een BMW voor kan blijven (dat hoeft ook niet) maar hij is aanzienlijk feller geworden. Vooral bij het doortrekken in zijn 3. Het inhalen op de snelweg (in zijn 5) gaat nu ook een stuk makkelijker. Het een beetje "doodvallen" van de motor is er nu wel uit. Ik ben er eigenlijk wel erg happy mee. Ik heb ook het idee dat hij wat zuiniger is, maar dat is wellicht nog te vroeg om dat te zeggen. In zijn totaliteit vind ik ook dat hij nu soepeler rijdt. Ik tuf dus nog vrolijker verder.. :-)
Op naar 8 jaar Mii..!
- 50.000 km
Op 1 februari 2022 is de Mii 8 jaar in ons bezit. Ik heb bijna 2 jaar thuis gewerkt dus de Mii is dus veel minder gebruikt! De auto bevalt nog steeds erg goed. Per 1 februari 2022 kan ik stoppen met werken, maar de Mii blijft nog wel even.
De lichte bekleding is wel aan een schoonmaakbeurt toe. Dit komt omdat het regenwater van het dak zo op de bekleding valt. Er zit dus geen dakrails o.i.d. Een nadeeltje dus..
Verder zijn met dit weer de ramen erg beslagen bij het wegrijden. De airco krijgt het echter niet snel ontwasemd, dus een doek mee om zicht te houden. Binnenkort gaat de Mii voor een grote beurt en APK naar de garage. Ik verwacht geen 'gekke' dingen. Gewoon maar doorrijden dus! ?
9 jaar Seat Mii
- 55.000 km
Op 1 februari aanstaande is de Mii 9 jaartjes oud. Van de week bij de APK weer goedgekeurd.
Helaas doen de parkeersensoren (achter) het niet meer na een accu-wissel. Geen ramp, het is een kleine auto maar bij het inschakelen van de achteruit heb ik nu alleen nog een lange 'piep'. Ik wilde het laten uitlezen bij de VAG dealer (Sliedrecht) maar die was verre van enthousiast om mij te helpen. Tja, tis maar een Mii.
Helaas heeft na 9 jaar de airco het begeven. Ik weet niet precies wat er loos is maar reparatie is een prijzige aangelegenheid. Ik laat het maar zo denk ik. € 800 tot € 1000 vind ik toch iets te veel.
De Mii rijdt verder prima. Jammer dat hij bij het winterweer nogal beslaat. Zonder airco dus nog wat lastiger. Wij gebruiken hem als boodschappen auto, dus wij tuffen gewoon nog maar lekker verder.
10 jaar jong!
- 60.000 km
De Mii hebben wij inmiddels 10 jaar in ons bezit. Het is echt een auto voor het rond het huis, boodschappen e.d. Soms wat verdere ritten waar hij overigens prima voor geschikt is. In die 10 jaar eigenlijk geen problemen ondervonden. Wij maken er dan ook niet zo heel veel kilometers mee. Wat goed is is goed, en wij houden de Mii dus gewoon nog een tijdje.
Het enige wat wij bij nat en koud weer horen is gekraak uit het vooronder. Niet erg storend, jammer is het wel. Op drempels is hij nooit gek geweest, daar moet je niet te hard overheen gaan. Er zijn een aantal behoorlijk slechte wegen binnen de gemeente Dordrecht (bedankt gemeente) en dan merk je de korte wielbasis erg nadrukkelijk. Geen ramp, fijn is anders. Maar goed dat weet je met een kleine auto. De airco is nooit erg een hele krachtige geweest, maar hij ontwasemt de auto bij vochtig weer nog goed en daar gaat het om.
Kortom, still going strong en op naar de volgende APK in januari 2025!
- Betrouwbaarheid
- Prestaties
- Comfort
- Kosten
- Zou u weer een auto van dit merk kopen? misschien
Beoordeel deze review
Geef uw mening over schrijfstijl en bruikbaarheid. Bij tenminste vijf binnengekomen waarderingen zal de gemiddelde beoordeling getoond worden.